Článek
Jihomoravský kraj vyhlásil na počátku září unikátní „soutěž“, která se doposud kupodivu obešla bez většího zájmu médií. Veřejná zakázka, zveřejněná na profilu zadavatele zakazky.krajbezkorupce.cz, se jmenuje Zajišťování veřejných služeb v regionální železniční osobní dopravě vozidly v majetku Jihomoravského kraje.
Zajímavé soutěžní klání administruje Advokátní kancelář Fiala, Tejkal a partneři. Lhůta pro podání nabídek se opakovaně prodlužovala ze 30. října do 10. listopadu a po té díky nevypořádaným otázkám uchazečů do 24. listopadu. S kontraktem a novým dopravcem se počítá od prosince 2024 do prosince 2034, ale ve skutečnosti se nehledá svéprávný dopravce, ale jenom personální agentura pro strojvedoucí a nesvéprávný sluha Jihomoravského kraje a jeho koordinátora dopravy.
Jihomoravský kraj „vybírá dopravce“, který zajistí provoz elektrických jednotek Moravia. Ty pořídil do svého vlastnictví a doposud je provozují České dráhy (ČD), které sehrály roli užitečného mouřenína při jejich problematickém uvádění do provozu. Kraj jich má 37, z toho šest dvouvozových o kapacitě 146 míst k sezení (EMU 140) a 31 čtyřvozových s kapacitou 333 míst (EMU 310). Celkové náklady na jejich pořízení dosáhly 6,651 miliardy korun (bez DPH) s dotací z Operačního programu Doprava Evropské unie ve výši 5,483 miliardy na 36 jednotek, kterou Jihomoravský kraj ukousl na úkor většiny krajů České republiky.
Jihomoravský kraj uvádí u zakázky odhadovanou cenu 2,174 miliardy korun za 4 roky provozu a jediným kritériem hodnocení je nabídková cena. Zadávací dokumentace je hodně zajímavá. Ve formuláři pro zpracování ceny plnění, který je jednou z příloh, měl uchazeč vyplnit pouze nabídkovou cenu dopravního výkonu za 1 rok plnění. Jde o 4 750 000 vozokilometrů a není třeba žádného finančního modelu. Údržbu jednotek zajistí výrobce jednotek Škoda Transportation a nepočítá se s vlakovým doprovodem. Kraj vlastně know-how dopravce nepotřebuje a ve skutečnosti hledá něco na způsob personální agentury na strojvedoucí a „lepiče“ jízdních řádů a informací.
Je s podivem, že Jihomoravský kraj neudělal dávno dopravce ze svého organizátora veřejné dopravy – akciové společnosti KORDIS JMK, které by k portfoliu 24 činností, jimiž se na svém webu chlubí, přibyl jen dopravce jako dvacátá pátá. Většinu zadávací dokumentace KORDIS JMK připravoval včetně likvidačních sankcí. Má na to také už cca 80 lidí. Dopravci se dokonce určuje, jak má jednat s provozovatelem dráhy. Doprovodné smlouvy, které jsou předpokladem kontraktu, dělají z jakéhokoliv dopravce pouhého vazala bez vlastního mozku, který bude jen kontrolován a pokutován.
V Jihomoravském kraji, kde nabobtnal počet kontrolujících a koordinujících cokoliv na úkor přímých služeb cestujícím, chtějí po vlakovém doprovodu vymýtit i veškeré osobní pokladny. Je to zvláštní pohled na veřejné služby v regionální železniční osobní dopravě. I přes rostoucí podíl elektronického odbavení cestujících nemá taková míra eliminace služeb ve vyspělejší části Evropy obdoby. Omezení osobních pokladen jinde kompenzují prodejní automaty, doprovázené četnými informátory, čili zase lidmi, a nebo právě vlakový personál.
Vlakový personál (zejména u 4 vozových jednotek) plní i další roli, a to bezpečnostní. To se ukázalo nejen 17. října tohoto roku při srážce osobního vlaku s kamiónem v Olomouci, ale při většině nehod a mimořádností. Jihomoravský kraj postupuje proti evropské směrnici 2016/798 o bezpečnosti železnic. Bezpečnost železnice má být zvyšována i s využitím technického pokroku. Osamocený strojvedoucí ve 4 vozové jednotce Moravia pohledem na 16 miniaturních kamerových záznamů 16 dveřních prostorů ji určitě nezajistí.
Unikátní „soutěž“ a nastavení podmínek a závazků, do kterých je dopravce nucen, nemá obdoby. Postoj Jihomoravského kraje budí celou řadu otázek. Samosprávný celek ani krajský úřad či koordinátor veřejné dopravy nejsou předurčeni k podnikání v dopravě, i když si to někteří jejich představitelé třeba myslí.
Dobrodružství v podobě zdánlivě úspěšného nákupu vlaků do vlastnictví kraje s podporou Evropské unie přineslo evidentně další náklady, které se přehlížely. Daň z přidané hodnoty, která by šla jinak za dopravcem, půjčku, která generovala další výdaje. Evropské prostředky zpravidla nepřicházejí hned a podléhají korekcím.
Aktuálně krajem nastavené hledání úspor na službách ve veřejné dopravě takovýmto způsobem je namířeno přímo proti jejich uživatelům - vlastním obyvatelům Jihomoravského kraje a jeho návštěvníkům. Nejporaženějšími budou v této soutěžní taškařici každopádně strojvedoucí jednotek Moravia. Tajemství úspěchu personální agentury nebo dopravce podle nastavení zadávací dokumentace spočívá jen v nejnižší mzdě pro ně. Jihomoravský kraj tak doslova pořádá soutěž o nejhůře placené strojvedoucí!
Situace v Jihomoravském kraji si zaslouží mimořádnou pozornost. Nejde mu upřít jeho progresi v oblasti koordinace dopravců a faktického zajištění přestupních vazeb. Ta se však zvrtla ve snahu dopravce ve své podstatě úplně eliminovat.
Přepísklo se to také v oblasti služeb těm, kterým je veřejná doprava určena. Tempo omezení a vytváření specifických podmínek využití veřejné dopravy v Jihomoravském kraji už vyžaduje před jeho návštěvou zvláštní znalosti a nejlépe školení o tom, co je v tomto kraji správné a rozdílné oproti zbytku České republiky a Evropy. Jak se také vyhnout sankcím za využití veřejné dopravy nesprávným způsobem. Třeba když nastoupíte bez jízdenky do dveří vlaku bez zeleného pruhu.
Seznam zdrojů:
Kordis JMK - IDS JMK
Jihomoravský kraj (jmk.cz)
Vozidla v IDS JMK - IDS JMK
Shrnutí informací pro turisty - IDS JMK