Článek
V budově velvyslanectví, do které se lidé mnohdy dostávali i tím, že přelézali plot velvyslanectví, se tehdy tísnilo na 4 tisíce lidí. A stejně tak, jako byla budova přelidněna východoněmeckými občany, byly pražské ulice přeplněny jejich auty s dvoutaktním motorem značky Trabant, kterými do Prahy přijeli. Byly doslova všude a Němci je zanechávali při svém útěku na Západ na pospas „pražským sběratelům“. Ostatně záběry z té doby přinášela dokonce i tehdy komunistická ČST, což u ní bylo měsíc před Sametovou revolucí něco naprosto nevídaného.
Mladší generace pochopitelně už nemusí vědět, že autíčko, které mělo karosérii kombinovanou z oceli a duroplastu, bylo jedním z největších symbolů Německé demokratické republiky (NDR), ale i to, že se stalo nejúspěšnějším automobilem v její historii. A tak si o něm něco povězme.
Německo se vždy snažilo vyrábět „lidový vůz“ pro široké lidové masy. Muselo být levné, spolehlivé a dostupné. To se podařilo už za 2. světové války konstruktérovi Ferdinandovi Porsche, který podle nařízení A. Hitlera sestrojil geniální vozítko „Brouk“ (oficiálně model Volkswagen Typ 1), které se vyrábělo od roku 1938 až do roku 2003 (!) a přežilo tak i vstup do nového tisíciletí. Na dnešní dobu je to něco neuvěřitelného a klobouk dolů před tehdejšími německými konstruktéry! Od roku 1945 do roku 2003 pak bylo vyrobeno celkem 21 529 464 vozů VW Brouk.
Rovněž politické vedení NDR chtělo – po vzoru NSR, které zažívalo s pomocí Marshallova plánu obrovský rozvoj - co nejvíce lidem nabídnout spolehlivý a levný vůz. Je poněkud úsměvné, že se s jeho výrobou začalo právě ve cvikovském závodě Horsch, který se v předválečné době zabýval produkcí luxusních vozů.
První trabant sjel z výrobní linky 7. Listopadu 1957. Den nebyl zvolen náhodně, stalo se tak přesně na 40. výročí VŘSR (Velké říjnové socialistické revoluce) a jen měsíc po vypuštění sovětské družice Sputnik. Název „Trabant“ ostatně v němčině znamená něco jako „souputník“ či „satelit“.
„Satelit“ se vyráběl až do roku 1991; vůbec poslední Trabant sjel z výrobní linky ve Zwickau přesně 30. dubna 1991. Přestože to bylo autíčko, kterému se mnozí u nás vysmívali, bylo ho vyrobeno na 3,1 milionu kusů.
Zajímá vás, za kolik byste dnes pořídili toto legendární východoněmecké vozítko? Představte si, že tržní hodnota Trabantů v dobrém stavu se pohybuje v řádu desítek tisíců korun. Cena zrenovovaných kusů se pak klidně může vyšplhat i na vyšší statisíce korun. V každém případě je tedy cena Trabantíku mnohem vyšší, než byla jeho původní cena z dob socialismu.
Anketa
Zdroje:
https://auto.bazos.cz/inzerat/208449717/trabant-601.php