Hlavní obsah
Názory a úvahy

Vyúčtování elektřiny: Smích, nebo šok?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: analogicus / PIXABAY.COM / Public domain

Někdy se zdá, že si dodavatelé energií dělají s cenami co chtějí, až to nemá logiku

Před týdnem mi mailem přišlo vyúčtování elektřiny za minulý rok. A nestačil jsem se divit.

Článek

Také vám došlo vyúčtování energií za uplynulý rok s předpisem nových měsíčních záloh? Mně minulý týden. A byl jsem nepříjemně překvapen.

Bydlíme s manželkou ve starším nezatepleném domě, který by, kdyby ho postavili o 30 let dříve, pamatoval ještě bitvu tří císařů u Slavkova v roce 1805. Je to dvougenerační dům o obytné ploše cca 140 m, vytápěný výhradně elektřinou. Tomu samozřejmě odpovídá i spotřeba.

Několik let nazpátek jsme spotřebovali ročně cca 25 MWh. Když jsem to vykládal kolegům z práce, někteří mne podezírali, že ve sklepě tajně pěstuji stovky sazenic marihuany a proč prý mám zapotřebí ještě chodit do práce? Jiní mi zase docela vážně tvrdili, že to není možné a že na náš rozvod musí být někdo napíchnutý a v zimě si topí na náš účet.

Po úmrtí rodičů jsem stáhl topení na minimum a dle chytrého doporučení předsedkyně sněmovny, paní Markéty, jsem na sebe v zimě natáhl další svetr.

Od minulé topné sezóny uběhl půlrok, a protože spotřebu sleduji, věděl jsem, že jsme odebrali o 7 MWh méně. Proto jsem očekával přeplatek ve výši cca 40 000 Kč. Jaké bylo moje překvapení, až šok, když mi dodavatel elektřiny - Centropol - zaslal vyúčtování, ve kterém byl přeplatek pouze ve výši 8 000Kč! A nejen to. Přestože mi s radostí sdělil, že se pro příští období cena elektřiny zlevní, zvýšil mi dosavadní měsíční zálohu na elektřinu ze 11 000 Kč na 11 500 Kč.

To zvýšení o 500 Kč mi prostě nedává smysl, nemá žádnou logiku. Proto jsem ihned na Centropol odeslal mail s žádostí o vysvětlení.

Pokud od Centropolu nepřijde odpověď, a nebo přijde nějaké zmatené vysvětlení, brzy ztratí jednoho zákazníka. Mám za to, že každý dodavatel by si měl své stávající zákazníky hýčkat, a pokud dojde ke snížení ceny, nebo k úpravám v tarifech, které jsou pro zákazníky výhodnější, měl by jim předkládat nejvýhodnější nabídky. Ne aby se zákazník musel dotazovat, doprošovat a hrozit odchodem k jinému dodavateli.

Ještě k tomu zvýšení měsíčních záloh. Jediné vysvětlení je, že Centropol (a další dodavatelé energií) nemají dostatek lidských kapacit, aby posuzovali spotřeby jednotlivých domácností. Tím pádem nějakým koeficientem zvýší dosavadní úhrady, a pak čekají, zda se jim zákazníci ozvou a nebo to nechají být jen tak. To je jedno možné vysvětlení. To druhé, že s „nadbytečnými“ finančními prostředky mohou podnikat při nákupu akcií apod.

Co si o jejich praktikách myslíte vy? A hlavně, stalo se vám také, že by vám byla bezdůvodně zvýšena měsíční záloha?

PS: Právě teď mi přišla od Centropolu odpověď. Píší: vzhledem k objemu spotřebované energie vám můžeme snížit měsíční zálohy elektřiny z 11 000 na 8 000.

No… chápete to, prosím vás?

Anketa

Byla vám někdy bezdůvodně zvýšena měsíční úhrada energií?
ano
0 %
ne
100 %
Celkem hlasovali 3 čtenáři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Centropol Energy

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz