Článek
Zvenčí sice otlučená, ale podvozek, podběhy i uchycení tlumičů bez koroze. Pravidelně servisovaná. Najeto poctivých a u Cebia ověřených 85 tisíc kilometrů.
Zajímavost: Škody Felicia se podle údajů automobilky vyrobilo 1,4 milionu kusů. Před třemi lety bylo v registru vozidel stále vedeno přes 200 tisíc těchto vozů.
Ideální je jako první auto i proto, že náhradní díly stojí pakatel a řadu věcí si mladí na autě udělají samy. Neleží v mobilu, ale kutí pod kapotou. Tahle Felicia utužuje i jeho kamarádství se stejně starým klukem, který se učí na automechanika/autotronika a má Felicie rád.
Měření na technické
První cesta směřovala na technickou a měření emisí. Zde mne čekalo velké překvapení. Když technik Felicii připojil a dal k výfuku hadici, ukázala výtečné hodnoty. Emisní norma je podle technika 0,100. Felicia ovšem dosáhla o řád nižší, pouhých 0,017, a pak dokonce křivka po zahřátí ještě klesla.
„Tyhle motory, když se o ně člověk jen trochu stará, mají lepší hodnoty než u některých nových aut s normou Euro 6. To tady vidíme poměrně často,“ řekl mi technik z STK v Motole.
Vtírá se na mysl otázka, jak je to vlastně s tou ekologií? Škoda Felicie spadá legislativně pod normu Euro 2 a při přepisu jsem musel uhradit ekologickou daň tři tisíce korun. Za co vlastně?
Přijde mi to jako daň z komínu, která mimochodem už nebude známá jen z české pohádky, ale EU ji chce vlastně také zavést ve formě tzv. emisních povolenek pro domy s plynovým kotlem a pro ty, kdo si přitápí v krbu nebo kamnech na dřevo. Přerozdělování ve prospěch nového e-byzynsu.
Nepolemizuji o tom, že pokrok jde (možná) vpřed a že nová auta jsou například bezpečnější. Nicméně je mnohem více ekologický motorista se spalovacím motorem, o který se stará, a autem jezdí třeba dvacet let než ten, kdo každé dva roky si pořizuje nové auto.
Auta na baterky nejsou ze dřeva a nejezdí na trávu
Při výrobě nových vozů, a to i těch na baterky, vzniká velmi mnoho nejrůznějších emisí. Vidíme v Evropě velké tažení proti starým autům, ale ekologie je podle mne jen zástěrka.
Ve skutečnosti jde jen o to, aby lidé museli kupovat pořád dokola nová a drahá auta, která si už hlavně ani samy nebo v nezávislém servisu, neopraví. Navíc jsem se dosud nikde nedočetl, z čeho chce Evropa pokrýt enormně zvýšenou spotřebu elektřiny na elektromobily, aby nejezdily de facto na uhlí a jádro.
Další věc k automobilovému pokroku: Nejsem jediný šofér, kterému nevyhovují dotekové tabule na palubní desce nových aut. Jsou proti bezpečnosti provozu. Řidič do nich při jízdě kouká, aby si upravil třeba větrání, nevěnuje se řízení.
Naproti tomu klasická tlačítka a otočné „knoflíky“ ve starých autech najde intuitivně. Podle mne jsou nová auta už spíše jen předražené a přetechnizované přepravní moduly bez tváře.
Řada i mladých lidí v mém okolí mi vypráví, jak jsou elektronická auta, která řídí jako služební, sice pohodlná, automatická, ale také poruchová, a jak často musí věnovat úsilí, aby vypnuli nejrůznější asistenty, které je obtěžují.
Ekopokrytectví
Proč pořád evropské elity lidi do něčeho tlačí cukrem (dotace) a bičem (zdaňování starších aut a komínů). Proč se vymýšlejí emisní opatření, která jsou hezká jen na papíře. Filtr pevných částic zadržuje emise, ale stejně jednou za čas se samočistí, a obvykle na dálnici z něho zadržované částice vyletí.
Emise ve městech jsou problém, ale to je civilizace jako taková. Buďme tedy ekologičtí jako Amišové, jezděme kočáry, ale nedělejme ze sebe velké bojovníky za ekologii, kteří si pak létají na zámořské dovolené. Na tom všem mi nejvíce vadí pokrytectví.
Nechť za čtvrtstoletí starou zachovalou Felicii státu zaplatím daň že to, že jezdíme se synem starým autem, když to tedy automobilové lobby vadí, ale ať to nenazývají ekodaní. S ekologií to totiž má pramálo společného.
P.S. Děkuji čtenářům za diskuzi a upozornění na překlep s normou Euro 3.