Článek
Řidiči aut na baterky mohou v Praze dobíjet na více než 460 dobíjecích stanicích PRE, která má další dvě stovky po republice.
„Loni u nás realizovali 303 tisíc dobití, což meziročně představuje nárůst o 76 %. Počet šoférů, kteří používají dobíjecí čip PRE, se ve srovnání s rokem 2022 zvýšil o 54 procent,“ řekl mi Martin Houška z PRE.
Celková spotřeba elektrické energie, kterou řidiči elektromobilů využili k veřejnému dobíjení u PRE za celou ČR dosáhla 5,27 GWh, to znamená meziroční nárůst o 69 %.
ČEZ provozuje v Česku obdobný počet dobíjecích stanic a už loni zaznamenával v meziročním srovnání rovněž velké nárůsty dobíjení.
Čísla na první pohled hlavně za Prahu působí jako by se připravovala na ofenzívu elektromobilů. Spíše to ale bude rychlejší evoluční nástup. Pro hlavní město jako osobní přepravní modul, a pro lidi se svou garáží ve svém domě, kteří mají pod kancelářskou židlí parkovací místo, proč ne.
Potvrzení skutečné spolehlivosti: sanitky, hasiči, zásahovky
Dokud ale nebudou na baterky jezdit vozidla kritické infrastruktury, jako sanitky, hasiči a policejní zásahovky, tak bych si z elektromobilů na zadek zrovna nesedal.
Od e-aut odrazuje vysoká cena a nespolehlivost v zimě. Komu se chce vypínat topení, ploužit se, skoro nešlapat na plyn, aby dojel? Je to samozřejmě věc vývoje. Ve městech má smysl přirozený podíl elektromobilů, už bez dotací.
Věřím i tomu, že odpadne patálie s kabely, a e-auta se budou dobíjet bezdrátově, jako mobily v bez-kabelovém držáku na stole.
Pohádka o bezemisní civilizaci
Zároveň by ale propagátoři zelené Evropy a elektromobility podle mě už měli přestat lidem bezostyšně nalhávat, že auta na baterky jsou zelená a bezemisní. Proč se hlavně mladým lidem tohle cpe do hlavy, když to není pravda? Baterie, recyklace, zvyšující se spotřeba elektřiny a její zdroje, to je bez emisní?
Žádná civilizace není bezemisní a zelená je jen nátěrem, a ten, aby vydržel, musí být syntetický, ne vodou ředitelný.
Klidně si pořídím elektromobil, když mne nenechá v zimě ve štychu, bez závislosti na dotaci, a bez báchorek, a když natankuji rychle jako do auta na spalovací motor. V tomhle se jeví nejperspektivnější vodíkové elektromobily, protože vodík, jak uvádí Toyota, se už daří vyrábět dokonce i z hnoje.
A o tom to je: zachovat možnost volby, nechat volné ruce vývojářům v automobilkách, a nekřivit přirozený vývoj ideologiemi používající emisní povolenky jako bič a dotace jako bílý cukr.