Článek
Většina našich sídlišť byla stavěna v době, kdy osobní automobil měly dvě tři rodiny z baráku. Pro takovou situaci parkovací místa mezi paneláky stačí naprosto bohatě. Jenže ona se doba posunula a už to nejsou dvě tři auta na barák, ale dvě tři auta na byt. A to pak máme s parkováním trochu problém. Většina lidí už si prostě auto pod okny nezaparkuje a musí hledat místo někde jinde. A mnohdy ani vlastnictví domu ve městě není o nic lepší, když před domem vám parkují přespolní, co dojíždí do práce, nebo spořiví turisti. Vyznačené zóny zase znemožní vaší návštěvě zaparkovat u vás před domem.
Obzvláště v ulicích sídlišť jsou pak k vidění různé vylepšováky. Někde se parkuje bez brzdy, aby se auta dala posouvat (nesmí to být v kopci pochopitelně), někde se nacpe auto mezi popelnice, onde se zase ví, že na tom vyhrazeném místě do 7 nikdo nebude, a tak se to tam přes noc může nechat, jinde se to zase dává s přehledem na chodník, na přechod nebo i na trávník, je-li v ulici. Mám dojem, že kdyby to šlo, parkovalo by se i na boku, protože pak se aut vejde víc, anebo klidně na stromě. A samozřejmě policie v případech parkování na sídlištích blahosklonně přivírá oči. Možná i sami policajti bydlí na sídlištích.
Jistě, ne vždy je poblíž sídliště nějaké vhodné místo, kde si auto odstavit. Ale i taková sídliště, která mají poblíž nějaké vhodné velké parkoviště, kde se přes noc dá parkovat zdarma (třeba obchoďáky bez závory), mají problém s místem. To z důvodu, že lidé jsou líní popojít pár kroků od dveří. A tak si radši auto nechají poškrábat popelnicí, než aby šli sto metrů pěšky.
Pak tu ale máme i majitele vozů sobecké, kteří prostě musí mít auto před barákem za každou cenu a protože jsou doma třeba dopoledne, kdy bývá jakž takž volno, tak si tam auto postaví, a i když s ním nejezdí, mají ho tam. A někdy dost dlouho. Lidé, kteří jezdí každý den, mají prostě smůlu a musí si těch ranních sto metrů dát každé ráno, někdy i vícekrát za den. U nás v ulici bylo rekordmanem zářivě oranžové SUV americké značky, které stálo na jednom místě bez pohnutí téměř dva roky. A patrně nebylo zapomenuté, protože papírky s výhružkami majitel promptně odstraňoval.
Přecpaná parkoviště ale zhoršují kvalitu bydlení ostatním, kteří si klidně auto zavezou na odstavné parkoviště nebo do garáže. Není nic „lepší“, než při rodinném odjezdu na chalupu nemít kde zaparkovat, a všechno, včetně odrážedla, kočárku, počítače na víkendový home office, tašek s oblečením, balení plínek, dárek pro dědu, kabátů a kojence ve vajíčku tahat pěkně ručně, namísto aby se daly všechny tyto věci naložit před vchodem. A když už se najde místo poblíž, pak jako rodina řidiče neslyšíte větu „Auto jsem zaparkoval před vchodem, tak se pomalu sbalte, naložíme a pojedem,“ ale uslyšíte spíš „Jdu pro auto, tak ať je všechno v předsíni, ať to můžu rychle naložit, nechávám to na blikačky uprostřed ulice.“
Chtěl bych tak trochu apelovat na řidiče. Prosím vás, já vím, že to je mnohdy těžké. Ale nechte nám trochu místa v ulicích. Ať je kde si naložit náklad a taky ať se nemusíme s pytlem vytříděných plastů cpát mezerou mezi autem a žlutým kontejnerem, kudy mají problém se protáhnout i místní potkani. Páskem vám taky můžeme nechtě poškrábat lak. Psychicky méně odolní jedinci vám ten pytel plastů můžou vysypat na auto, když se do popelnice nedostanou. Jak by mi jistě za pravdu dali hasiči, ne vždy je fajn, když auta parkují, kde nemají, a hasičský vůz tam prostě neprojede. Taktéž je někdy problém se v obestavěných křižovatkách vytočit, obzvláště, když máte větší auto nebo dodávku.
Buďme ke svému okolí ohleduplnější. Já vím, že po práci se vám nechce ještě tahat nákup z parkoviště za sídlištěm. A co vám vůbec je do ostatních, že? Ale já, když třeba vím, že celý týden nikam nepojedu, pak nechám místo před vchodem pro souseda, který jede ráno do práce, pak rozváží děti po kroužcích a večer ještě jezdí na nákup. A volné místo u vchodu pro půlhodinku nakládání rodiny na víkend ocení snad každý. Navíc, pohyb je zdravý!