Článek
Na internetu se objevila nová móda. Kromě retušovaných abs, tvarovaných avokád a kolagenového haiku teď letí i adopce zvířat pro účely duševního PR. Koza už dávno není jen zvíře. Je to symbol morální nadřazenosti – živý filtr přes karmu.
Zatímco dřív si influenceři kupovali kabelky nebo letenky na Bali, dnes se investuje do koz, oslíků a ideálně i do ježka v nouzi. Samozřejmě online. Ne proto, aby zachránili svět – ale aby to vypadalo, že se o to alespoň snaží.
Koza jako morální investice
Není známo, kolik stálo jedno like-friendly zvíře, ale výměnou za adopci přišlo story, reelsko, jedno video se slzami a tichý slib, že teď už „bude všechno jinak“. Nově přijatá koza jménem Lumi tak získala profil na Instagramu, vlastní playlist na Spotify a dvě zmatené sledující ze Švédska.
Virtuální dobročinnost má totiž svá pravidla. Nestačí mít doma psa. Ten už je moc mainstream. Koza je nová spiritualita. Není tak sladká, nedá se nosit v batohu a hlavně – má rohy, což se na TikToku krásně stříhá.
Příběh, nebo post?
Celá adopce byla prezentována jako hluboký osobní restart. Podle influencerčina příběhu za vším stál noční sen, kruh žen, trocha Palo Santo a pozdní výčitka z plastových brček. O několik minut později byl zveřejněn první merchandising – „Zachraň svou karmu, adoptuj i ty.“
Na otázku, proč si nepořídila zvíře fyzicky, odpověď zněla, že „není prostor a koza se do bytu nehodí.“ Zato do kanálu na YouTube zapadla skvěle. Má vlastní jingle, účinkuje v motivačním videu a jednou týdně se objeví v koláži pod #KozaJeCesta.
Zachraň sebe, ať to vidí ostatní
V pozadí celé akce stojí nový fenomén: tzv. sebeetika na síti. Tedy stav, kdy člověk nedělá dobro kvůli druhým, ale kvůli algoritmu. Čím větší zvíře, tím víc bodů v očích followershipu. A když tě sleduje koza zpátky? To už je duchovní level Influencer+.
Ekologie, ale s filtrem
Součástí kozí kampaně bylo i upozornění na klimatickou krizi. Všechny fotky byly stylizovány do přírodních odstínů, použit filtr „EARTHYGRUNGE“ a k popiskům přidány citace z knih, které nikdo nečetl, ale všichni repostují.
Zvířecí azyl, který kozu „vlastní“, mezitím začal být zavalován e-maily od sledujících, zda je možné adoptovat i lamu, krávu nebo němého pštrosa. Odpověď zněla, že ano – pokud máte PayPal.
Koza jako značka
Influencerka si mezitím nechala udělat tričko s vlastním citátem: „Mít kozu je víc než mít názor.“ Objevila se s ním na dvou festivalech a v rozhovoru pro online magazín o udržitelnosti, kde tvrdila, že „každý máme uvnitř něco kozího.“ Někteří fanoušci s tím dokonce souhlasili.
Ztraceno v realitě
Zatímco fanoušci komentují slovy jako „přesně tohle svět potřebuje“, někdo si všiml, že koza na fotkách je pokaždé jiná. Někdy má bílou srst, jindy černou, někdy nemá uši. Vysvětlení? „Koza je koncept. Ne konkrétní tvor.“
A tak se z etiky stala estetika…
Karma jako kampaň
Celý projekt #GoatKarma se rozrostl do sbírky pro „virtuální pastvinu“, kde si můžeš zakoupit online balík s názvem „Dobrý skutek na zkoušku.“ Obsahuje NFT kozy, tapetu na mobil a příspěvek, který můžeš sdílet, i když jsi vlastně neudělal nic.
Všichni jsme kozy
V tomto světě, kde se hranice mezi dobrem a sebeprezentací rozmazává, zůstává jediná jistota: když už nemůžeš změnit svět, změň aspoň feed.
A jestli tě přitom sleduje koza, tak možná, jen možná, nejsi až tak ztracený.
______________
Použité zdroje:
Tento článek / glosa je autorskou fikcí. Nevychází z žádných převzatých nebo faktických zdrojů. Vznikl jako humoristická glosa ze života. *