Článek
Tak jo, vážení voliči – pojďme si říct pravdu: neexistuje nic mocnějšího než dobře nakreslený graf.
Může mít barevné sloupce, šikmý gradient, 3D efekt, nebo klidně i stín. A v tu chvíli jste ztraceni. Najednou vám přestane vadit, že chleba stojí šedesát kaček a že vám u doktora vezmou krev jen, když si přinesete vlastní injekční stříkačku. Protože – hele! Modrý sloupec je vyšší než červený! Budeme volit vítěze!
A jak se takový graf dělá? Inu, vezmete čísla, která vám vyšla z dotazníku na Facebooku mezi fanoušky „Spiknutí s teplou vodou“, proženete je kalkulačkou, nakloníte osu Y, přepočítáte na procenta podle toho, kolik měl kdo včera lajků… a bum! Výsledek? Hnutí „Myšlenka bez myšlenky“ má 48 %, ostatní se nevešli do rámu.
Druhý den? Jiná agentura, jiný graf. Tentokrát vede „Koalice Slunečních Brýlí a Svobodných Milovníků Křupavého Pečiva“. Důvěra voličů raketově roste! A proč? No, protože jejich lídr včera udělal TikTok, kde si nacpal do nosu párky a řekl, že daně jsou zlo. A to je dneska politický program, milé děti.
Večer vám moderátor s vážnou tváří a vlasy přilepenými železnou fixací řekne: „Podle nejnovějšího průzkumu agentury „NaObjednávku.cz“ by volby vyhrálo Hnutí Bublina. Naopak strana Zdravého Rozumu by se vůbec nedostala do parlamentu.“ Následuje graf s barevnými sloupci a vy, napůl ospalí, usoudíte, že to asi bude pravda. Vždyť to bylo v televizi!
A mezitím někde v pozadí sedí týpek s tabulkou v Excelu, v jedné ruce kávu, ve druhé myš, a říká si: „Tak komu to dneska přifouknem, ať to vypadá, že lidi chtěj změnu?“ Protože ano – změna je důležitá. Zvlášť když se opakuje každé tři týdny.
A voliči? Ti si mezi tím čtou titulky na zpravodajských webech, které jim tvrdí, že „důvěra roste“ nebo „preference padají“, ačkoliv kdyby se jich někdo zeptal, co to vlastně preference jsou, odpověděli by: „To je něco jako když si v Lidlu vyberu značku paštiky, ne?“ A vlastně by ani neměli tak daleko od pravdy.
Tak si to shrňme: politické grafy dnes slouží stejně, jako obrázky jídla na obalech. Vypadají krásně, lákavě, někdy dokonce uvěřitelně. Jenže realita uvnitř plechovky smrdí, je nedovařená a většinou prošlá. Ale nevadí – hlavně, že má ten obal pěkný modrý gradient!
___________
Tento článek / glosa je autorskou fikcí. Nevychází z žádných převzatých nebo faktických zdrojů. Vznikl jako humoristická glosa ze života.