Hlavní obsah
Nakupování a trendy

Sleva století! Původní cena byla lež, nová je zločin. Češi nakupují jako hypnotizovaní

Foto: Karikatura k danému tématu. Zdroj: J.Berec | vytvořena pomocí AI nástroje Chat-GPT

„Akce jen dnes!“ – křičí plakáty na potraviny, které zdražily včera. A zlevnily dnes. Na původní předvčerejší cenu.

Článek

Je pátek, ráno, parkoviště u supermarketu praská ve švech a důchodci vchází do akční zóny s pohledem predátora. V akci je máslo. Sleva 50 %. Zní to krásně, dokud nezjistíte, že před týdnem stálo o 10 korun míň a žádná sleva nebyla potřeba. Vítejte v Česku – zemi, kde je sleva výmluva pro předraženou běžnou cenu.

Tady se zboží nejdřív uměle zdraží, pak se na něj dá štítek „AKCE“ a hurá do televize. Papriky za 99,90? Dáme slevu 20 % a najednou jsou „jen“ za 79,90 – zatímco před měsícem stály 39 korun. To je sleva jak stehno. Prodejní stehno.

Marketingová magie funguje. Lidé plní košíky, jako by přišla válka. Zlevněné plenky, předražená mouka, jogurt „jen dnes“ za akční 15,90 – s malým písmem pod tím, že „původní cena byla 18,90“, i když celý duben stál 13,50. Realita? Zaplatíte víc. Jen se u toho cítíte jako výhodný obchodník.

A stát? Ten to sleduje jako divák Ordinace. Usmívá se, protože se daně z těchto „slevových orgií“ stejně často sypou do zahraničí, kde sídlí majitelé řetězců. V Česku prodají, v Česku okradou, ale daně? Ty se platí tam, kde jsou podmínky „daňově vstřícnější“.

Lidi si zatím nadávají v diskuzích na Facebooku, jak „všechno zdražilo“, a druhý den jdou opět pro „výhodnou nabídku“ – kde koupí šunku, která má 37 % masa a 100 % marketingu, ale hlavně: byla ve slevě. Protože co je sleva, to se neptá.

Obchodní řetězce si mnou ruce. Zákazník není král, je cílová skupina. A když je potřeba zvednout zisk, prostě se zdraží a následně zlevní. Uměle. Jako když vám někdo šlápne na nohu a pak vám ji políbí – a vy mu ještě poděkujete, že byl tak milý.

A přesto všechno se každý týden opakuje ten samý scénář. Letáky. Akce. Sleva 70 % na produkt, který nikdo nikdy nekupoval za plnou cenu. A Češi? Už se ani neptají, jestli je to výhodné. Oni vědí, že je to sleva. A sleva je u nás posvátná.

_____________________

Použité zdroje:

Tento článek / glosa je autorskou fikcí. Nevychází z žádných převzatých nebo faktických zdrojů. Vznikl jako humoristická satira na základě reálného spotřebitelského chování a veřejně známých marketingových praktik. *

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz