Hlavní obsah

Kam se v RVP ztratila kompetentnost?

Foto: Jiri Bochez / GPT

Kompetence může znamenat oprávnění jednat, způsobilost k výkonu i celkovou kompetentnost osoby; smysluplná práce s tímto pojmem vyžaduje důsledné rozlišení normativní, odborné a integrační roviny.

Článek

4. díl

1. Kompetence jako oprávnění

(normativně-institucionální rovina)

Kompetence zde znamená formální oprávnění něco dělat nebo rozhodovat. Vychází z práva, statutu, pracovní smlouvy, funkce, je přidělena zvenčí, nezaručuje schopnost, pouze právo / pověření.

Typické otázky

· Kdo smí rozhodnout?

· Kdo má mandát jednat?

· Kdo za to nese odpovědnost?

Příklady

· ředitel má kompetenci hodnotit učitele.

· učitel má kompetenci klasifikovat žáky.

· vedoucí manažer má kompetenci schválit rozpočet.

Klíčová vlastnost

Kompetence ≠ schopnost

Někdo může mít:

· plnou kompetenci → a být nekompetentní

· nulovou kompetenci → a být odborně nejlepší v místnosti

Tato rovina je typická pro řízení školství, škol, řízení školních procesů a dokumentů, správu a administrativu.

2. Technická (odborná) kompetence

(funkční / hard-skills rovina)

Schopnost vykonat konkrétní odbornou činnost na požadované úrovni kvality. Vychází z znalostí a dovedností, je ověřitelná výkonem, je kontextová (obor, profese).

Typické otázky

· Umí to technicky?

· Zvládne to samostatně?

· Odpovídá výkon standardu?

Příklady

· učitel umí připravit hodinu

· IT správce umí nastavit VLAN a firewall

· účetní umí uzavřít účetní období

Klíčová vlastnost

Technická kompetence = „umí to dělat“

· je nutná, ale nestačí k dobrému výkonu

· může existovat bez oprávnění

· může být vysoká i při nízké sociální nebo etické úrovni

Tato rovina odpovídá tomu, co se ve vzdělávání často měří jako „funkční dovednosti“. Na úrovni řízení školství je nutná orientace v terminologii.

3. Kompetentnost v obecném smyslu

(integrační / osobnostní rovina)

Schopnost jednat smysluplně, odpovědně a přiměřeně v komplexních situacích. Zahrnuje: znalosti, dovednosti, gramotnosti, postoje, hodnoty, sebereflexi, empatii, odpovědnost.

Typické otázky

· Jedná rozumně v nové situaci?

· Dokáže nést důsledky?

· Umí spojit odbornost s lidskostí?

Příklady

· učitel, který zvládá výuku, konflikty i etiku hodnocení

· vedoucí, který ví, kdy rozhodnout a kdy naslouchat

· ředitel, který spojuje teorii s praxí, komunikační citlivost a odpovědnost

Klíčová vlastnost

Kompetentnost = „ví, kdy, proč a jak jednat“

· není přímo měřitelná testem

· rozvíjí se zkušeností a reflexí

· je cílem výchovy, nikoli jen výcviku

Typické poruchy systému:

· oprávnění bez odbornosti → chaos

· odbornost bez oprávnění → frustrace

· obojí bez kompetentnosti → technokratismus

Koncepční dokumenty

· kompetence (oprávnění)

· odborná / technická kompetence

· kompetentnost (personální integrita jednání)

Školní dokumenty

· kompetence → rámec

· gramotnosti → didaktický nástroj

· kompetentnost → výchovný cíl

HR / řízení

· kompetence → mandát

· kompetence technická → požadavky na výkon

· kompetentnost → leadership

Kompetence může znamenat oprávnění jednat, technickou způsobilost k výkonu i celkovou kompetentnost osoby; smysluplná práce s tímto pojmem proto vyžaduje důsledné rozlišení normativní, odborné a integrační roviny.

Na všeobecných školách rozvíjíme především gramotnosti; kompetence slouží jako integrační horizont a kritérium smysluplnosti, nikoli jako přímý obsah výuky.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám