Článek
Taktika skrývání lodí za cizí vlajky není žádný nový vynález. Už během americké prohibice se lodě registrované v Panamě vyhýbaly zákazu alkoholu a později sloužily k obcházení válečných omezení. Princip byl jednoduchý – když neprojdeš zákonem, propluj kolem něj. Dnes se tahle metoda vrací v daleko sofistikovanější podobě jako síť ruských tankerů, které se schovávají před sankcemi a dohledem.
Po roce 2022, kdy Západ uvalil cenový strop na ruskou ropu, se Moskva pustila do tiché námořní revoluce. Za zhruba deset miliard dolarů si vybudovala flotilu více než tisíce lodí, které formálně nikomu nepatří, ale fakticky udržují ruský export v chodu. Tato „flotila duchů“ převáží až 70 procent ruské námořní ropy a operuje ve stínu – mění jména, vlajky i čísla, vypíná sledovací systémy a přeregistruje se do zemí, kde vládne mlčení a korupce.
Stínová flotila je pro Rusko jistě nákladnější a obtížnější; pokud se podíváte na kontra faktuální scénář toho, co by získali bez sankcí, jedná se bezpochyby o desítky miliard.
Systém „vlajek výhod“ se proměnil v globální šedou ekonomiku. Lodě se mohou během několika dní odregistrovat z jedné země a znovu objevit pod jinou vlajkou. Když Libérie vyřadila z registru několik ruských tankerů, během týdne se objevily s papíry z Gabonu a pluly dál. Moskva tak dokázala proměnit legislativní skulinu v ekonomickou zbraň.
Ekonomika na černo a ekologická časovaná bomba
Zatímco ruské tankery vydělávají miliardy, svět platí jinou cenu. Stínová flotila je stará, neudržovaná a často pojištěná u neexistujících firem. Průměrné stáří plavidel se pohybuje kolem dvaceti let – tedy na hranici, kdy se z tankeru stává plovoucí vrak.
A když taková loď havaruje, není koho hnát k odpovědnosti. Majitelé jsou skrytí za firmami v daňových rájích, vlajky patří malým ostrovním státům a pojišťovny mizí v mlze. Cena za jedinou ropnou havárii by mohla dosáhnout 1,4 miliardy eur (pozn. cca. 34 miliard CZK).

Premiér Vladimir Putin během setkání s prezidentem a generálním ředitelem společnosti Sovcomflot (pozn. státní tankery) Sergejem Frankem v roce 2009
A havárie už přicházejí. Tanker Dinasty, sankcionovaný Londýnem, zanechal v Biskajském zálivu dvanáctikilometrovou skvrnu. Dvě padesátileté lodě Volgoněfť 212 a 239 se rozlomily v Kerčském průlivu a zamořily Černé moře. A začátkem roku 2025 museli záchranáři u Rujány zachraňovat tanker Eventin– plovoucího veterána ruské flotily, který ztratil řízení i elektřinu.
Lodě, které špehují a ničí
Zatímco na papíře převážejí ropu, ve skutečnosti se část těchto lodí pohybuje na hraně vojenských operací. Využívají volnost plavby k pozorování námořních tras NATO, mapují podmořské kabely a někdy je i poškozují. Loni v prosinci se loď Eagle S – oficiálně tanker, fakticky plavidlo ruské stínové flotily – stala hlavním podezřelým z přetržení kabelu EstLink 2 mezi Estonskem a Finskem. Policie ji zadržela se stopami po vlečené kotvě, která na mořském dně přerušila elektrické vedení i datové spoje.
Podle evropských zpravodajských služeb se podobné incidenty množí. Hybridní válka už neprobíhá jen v kyberprostoru – ale i v oceánu. Tankery mohou převážet špionážní zařízení, odposlouchávat komunikaci nebo sloužit jako základny pro drony. Spojení mezi anonymními flotilami, státními firmami a vojenskými složkami se přitom čím dál častěji potvrzuje.
Evropská unie se snaží reagovat, tím že přijala sérii sankcí, zakázala přístup do přístavů lodím podezřelým z přenosů z lodi na loď (pozn. způsob převedení ropy na jinou loď), sleduje prodeje tankerů třetím zemím a rozšířila seznam sankcionovaných plavidel. USA a Británie přidaly dalších 270 lodí. NATO spustilo operace Baltic Sentry a Nordic Warden, které monitorují Severní moře a Baltský prostor. Jenže Rusko odpovídá po svém – doprovází své tankery vojenskými loděmi a stíhačkami. Eskalace je na dosah.
A zatímco svět hledá právní cestu, jak flotilu zastavit, Čína – ironicky největší odběratel ruské ropy – zavádí vlastní omezení. Od listopadu 2025 už do čchingského přístavu nesmí lodě starší než jednatřicet let nebo ty s falešnou identitou. Jde o pragmatické gesto, při kterém si i Peking uvědomuje, že ruské lodě duchů jsou rizikem pro všechny, kdo sdílejí moře.
Glosa
Ruská stínová flotila ukazuje, že válka se už dávno nevede jen zbraněmi. Probíhá v účetních knihách, pojišťovnách, registrech a na dně oceánu. Lodě bez vlajky jsou metaforou současného Ruska – země, která stále pluje, ale nikomu nepatří. A stejně jako tyto tankery i Putinův systém může zůstat na hladině jen tak dlouho, dokud si svět bude hrát, že ho nevidí.a regulace.
Zdroje:
[1] Countering Shadow Fleet Activity through Flag State Reform. 02. 09. 2025. Dostupné z: https://www.rusi.org/explore-our-research/publications/insights-papers/countering-shadow-fleet-activity-through-flag-state-reform
[2] Lodě ruské stínové flotily vypouštějí ropu k evropským břehům. 06. 10. 2025. Dostupné z: https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-lode-ruske-stinove-flotily-vypousteji-ropu-k-evropskym-brehum-40542514
[3] Politico: Ruská flotila znečišťující evropská moře navzdory sankcím je ukázka neschopnosti EU. 07. 10. 2025. Dostupné z: https://eurozpravy.cz/zahranicni/politico-ruska-flotila-znecistujici-evropska-more-navzdory-sankcim-je-ukazka-neschopnosti-eu.9f8io03k
[4] Putinův nástroj pro obcházení sankcí se ocitá pod drobnohledem Západu. Co je ruská stínová flotila?. 24. 01. 2025. Dostupné z: https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/putinuv-nastroj-pro-obchazeni-sankci-se-ocita-pod-drobnohledem-zapadu-co-je_2501240620_eku
[5] Ruská stínová flotila: Jak staré evropské tankery pomáhají obcházet sankce. 07. 02. 2025. Dostupné z: https://oenergetice.cz/komoditni-trhy/ruska-stinova-flotila-jak-stare-evropske-tankery-pomahaji-obchazet-sankce
[6] Ruská stínová flotila pod drtivým tlakem. Čína jí omezuje přístup do životně důležitého přístavu. 03. 10. 2025. Dostupné z: https://www.hrot24.cz/clanek/ruska-stinova-flotila-pod-tlakem-cina-omezuje-vstup-tankeru-do-pristavu-qingdao-hrozi-dopad-na-ropne-dodavky-HAKru
[7] Russia’s Shadow Fleet: A Masterclass in Sanctions Evasion. Listopad 2024. Dostupné z: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2024/766242/EPRS_BRI(2024)766242_EN.pdf
[8] Russia's 'shadow fleet': Bringing the threat to light. 31. 05. 2025. Dostupné z: https://www.securitycouncilreport.org/monthly-forecast/2025-04/kosovo-14.php
[9] Stínová flotila bez níž by Moskva padla. Jak stovky starých lodí živí invazi na Ukrajinu?. 07. 10. 2025. Dostupné z: https://cnn.iprima.cz/namornictvo-bez-ktereho-by-moskva-padla-co-je-zac-ruska-stinova-flotila-487211
[10] Stínová flotila dál pomáhá Rusku, EU by mohla lodě zabavovat. 11. 02. 2025. Dostupné z: https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/svet/stinova-flotila-dal-pomaha-rusku-eu-chce-lode-zabavovat-358012
[11] Stínová válečná flotila. Jak se z tankerů k vyřazení stal prostředek ruských operací v Evropě. 08. 10. 2025. Dostupné z: https://www.e15.cz/zahranicni/geopolitika/stinova-valecna-flotila-jak-se-z-tankeru-k-vyrazeni-stal-prostredek-ruskych-operaci-v-evrope-1427933
[12] Světová moře křižuje až 1600 skrytých ruských základen. 09. 10. 2025. Dostupné z: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-jak-rusove-maskuji-stinove-tankery-meni-casto-nazvy-vlajky-i-registraci-288614
Použité AI nástroje
[1] Google Gemini - Korektura textu - https://en.wikipedia.org/wiki/Gemini_(chatbot)
[2] Perplexity - Hledání zdrojů - https://en.wikipedia.org/wiki/Perplexity_AI
------------------------------------------------------------
🔔 Líbí se Vám tento článek? 🔔
Nový článek publikuji každé úterý. Můžete mě sledovat na Medium.cz pro pravidelný přísun exkluzivního obsahu.
Pokud oceňujete čas a úsilí vložené do těchto článků, zvažte prosím finanční podporu – pomáhá mi to psát dál. Děkuji!






