Článek
Před ním herci přednášeli repliky, po něm je začali žít, mumlat a potit se s nimi. Brando do Hollywoodu přinesl surovost, tričko propocené v Tramvaji do stanice Touha a ego tak masivní, že by se pro něj muselo vyhlásit samostatné pásmo přílivu a odlivu.
Brando byl tváří tzv. „Metody“. Nehrál postavy, on se jimi stával – což zní skvěle v učebnici herectví, ale v praxi to znamenalo, že s ním kdokoli na place musel mít trpělivost svatého. Režiséři z něj šíleli. Odmítal se učit texty, neustále se hádal o motivaci postav a nakonec si nechal repliky psát na taháky, které mu asistenti lepili na hruď kolegů nebo na nábytek (v Kmotrovi je to vidět, když se pozorně díváte na jeho oči).
Jeho geniální schopnost improvizace byla vykoupena terorem. Při natáčení filmu Vzpoura na Bounty dovedl štáb k šílenství svými požadavky a neustálým opožďováním, čímž neúměrně prodražil produkci. Brando prostě věděl, že je nejlepší, a dával to všem sežrat.
Nejkontroverznější kapitola jeho kariéry přišla v roce 1972 s filmem Poslední tango v Paříži. Snímek režiséra Bernarda Bertolucciho je sice považován za mistrovské dílo, ale jeho zákulisí je dodnes předmětem ostrých diskusí a morálního odsouzení.
Jde především o známou scénu se „máslem“. Brando a Bertolucci se tajně dohodli na detailech sexuálního násilí ve scéně, aniž by o tom informovali devatenáctiletou herečku Marii Schneider. Chtěli její „skutečnou reakci jako ženy, nikoli jako herečky“. Schneider později uvedla, že se cítila být „trochu znásilněna“ jak Brandem, tak režisérem, a z traumatu se v podstatě nikdy nevzpamatovala. Brando, tehdy na vrcholu slávy, tento incident přešel s ledovým klidem umělce, pro kterého je „pravda v záběru“ důležitější než lidská důstojnost.
Brando byl mužem paradoxů. Zatímco na place se choval jako diktátor, v soukromí i ve veřejném životě bojoval za práva utlačovaných. Byl vášnivým zastáncem hnutí za občanská práva černochů a v roce 1973 šokoval svět, když odmítl převzít Oscara za Kmotra.
Místo sebe na pódium vyslal mladou aktivistku Sacheen Littlefeather, která v indiánském oděvu přečetla protest proti zobrazení původních obyvatel Ameriky ve filmu. Hollywood bučel, ale Brando byl spokojený. Podařilo se mu to, co miloval nejvíc: vyvolat chaos pro dobrou věc.
Zatímco navenek zachraňoval svět, jeho vlastní mikrokosmos se rozpadal. Brando byl třikrát ženatý, měl nespočet milenek a minimálně jedenáct přiznaných dětí. Jeho komplikovaná povaha a citová nestálost vytvořily toxické prostředí, které vyústilo v rodinnou tragédii.
V roce 1990 jeho syn Christian Brando zastřelil v otcově domě přítele své nevlastní sestry Cheyenne. Christian skončil ve vězení, Cheyenne se o pět let později oběsila. Tato tragédie Branda zlomila. Uzavřel se do sebe, nekontrolovaně přibíral na váze (ke konci života vážil přes 140 kg) a dožíval na svém soukromém ostrově v Polynésii jako stín dřívějšího krasavce.
Marlon Brando byl člověk, který „vynalezl“ moderní herectví, ale sám nenašel návod na to, jak být šťastným nebo aspoň snesitelným člověkem. Milujeme jeho Dona Corleoneho, ale žít s jeho představitelem musel být očistec. Zůstal po něm odkaz plný špíny i zlata – přesně tak, jak to u skutečných géniů bývá.
Další díly volného seriálu Galerie kontroverzních hvězd:
Zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Marlon_Brando
https://www.csfd.cz/tvurce/360-marlon-brando/prehled/
https://en.wikipedia.org/wiki/Marlon_Brando
https://www.imdb.com/name/nm0000008/
https://www.idnes.cz/kultura/film-televize/marlon-brando-kmotr-oscar.A240402_090826_filmvideo_jgo
https://www.kinobox.cz/clanky/tema/37137-dost-mozna-nejvetsi-z-hereckych-velikanu-marlon-brando-se-narodil-pred-100-lety-genius-bourlivak-i-podivin
https://www.prozeny.cz/clanek/zdravi-a-zivotni-styl-zaujalo-nas-marlon-brando-zavisly-na-sexu-se-zenami-i-muzi-a-desny-otec-cely-zivot-trpel-bulimii-94372









