Hlavní obsah
Obchod a průmysl

Fotovoltaika a pokuta za to, že ji mám?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

Pro malé solárníky se budou měnit pravidla v průběhu hry. U solárních baronů to nelze, jako vždy.

Článek

Majitelé fotovoltaických elektráren v letních měsících vyrábí elektřinu jen ze Slunce. Je to nejčistší způsob získávání energie. A i v ostatních měsících mají spotřebu elektrické energie z rozvodné soustavy nižší. Tím šetří životní prostředí.

Lidé kteří nemají fotovoltaiku, z různých důvodů, spotřebovávají elektrickou energii pouze z rozvodné soustavy, která je vyráběna v elektrárnách, se podílejí na znečišťování životního prostředí víc než majitelé fotovoltaických elektráren, zejména proto, že elektrická energie se u nás vyrábí především v elektrárnách na uhlí.

V současné době nás dodavatelská společnost innogy informovala, že jako první na českém trhu zatížila zákazníky, kteří vyrábějí elektřinu z vlastních solárních panelů, speciálním poplatkem k ceně dodávané energie. Současně nám bylo sděleno: tento krok energetici čekali a obchodníci předem vysvětlovali, že k němu mají důvod.

Přiznávám, že já jsem si pořídil fotovoltaiku, protože jsem nechtěl přijít o úspory. Většinu aktivního života jsem si spořil na důchod a když jsem do důchodu odešel naskočila nám inflace, která moje úspory rozpouštěla. Když bylo zřejmé, že přijdu o třetinu úspor, musel nějak reagovat. Rozhodl jsem se investovat do fotovoltaiky. Zdál se to být dobrý nápad. Uspořené peníze jsem vložil do něčeho, co mi mělo v budoucnu šetřit výdaje. Podobný princip, jako když bych investoval do nějakého kapitálu a později dostával z investice podíl.

Ochrana životního prostředí hrála menší roli na mém rozhodování, než finanční výhodnost, ale i k této skutečnosti jsem přihlížel a jsem rád, že jsem se tak rozhodl.

Informace dodavatelské společnosti innogy mě fakt rozpálila do běla. Dostáváme se do situace, kterou nám popsal pan Hašek ve Švejkovi. „Za každý dobrý skutek, musíš být náležitě potrestán.“

Přece každému, kdo dělá v energetice muselo být jasné, že se vytvoří nepředvídatelná spotřeba. Nám, uživatelům to nikdo neřekl a jen těžko jsme něco takového mohli předvídat.

Je nás víc než 150 tisíc, kteří máme na střeše solární elektrárnu. Nevím, komu z nás bylo před montáží sděleno, že budeme mít elektřinu ze soustavy zatíženou poplatkem. Když nic jiného, tak jsem se mohl svobodně rozhodnout, zda do toho půjdu nebo ne.

Fotovoltaika je projekt, který podporuje stát, tím že poskytuje na její pořízení dotace. Stát spustil dotační program a nenechal si udělat vědeckou analýzu fungování fotovoltaických elektráren? Odborníci, kteří pracují v energetice, například ERÚ, nebo vysocí úředníci na ministerstvech, která poskytují dotace, se tímto problémem nezabývali?

Michal Macenauer z poradenské firmy EGÚ Brno, a. s. nám sdělil: „Dodavatelské firmy na každou čtvrthodinu nakupují elektřinu pro své odběratele. Když mají špatný odhad a skutečná spotřeba se od nákupu na základě predikce liší, platí za takzvanou odchylku. U zákazníků s fotovoltaikou se odběr podle modelů, které obchodníci používají, předpovídá špatně.“

Cožpak jsme až dnes, kdy je víc než 150 tisíc solárních elektráren na střechách zjistili, že zákazníci s fotovoltaikou mají hůře predikovatelnou spotřebu? A že na ně nelze nakupovat podle typových diagramů dodávky?

No tak si vytvořte nové diagramy. Když na to nestačíte, požádejte umělou inteligenci!

Naši „odborníci prostě došli k závěru, že solárníci budou muset přispět na provoz sítí víc než ostatní. To je totiž to nejjednodušší řešení.

Možná bych i pochopil co se stalo a proč musím doplatit ten rozdíl, pokud bych tady nežil a neviděl, jak se u nás řeší problémy. Uvedu příklady jen z energetiky:

- Když nastoupila vláda Mirka Topolánka, konstatovala, že stát nemá peníze a musí se privatizovat ČEZ. Nevím, kdo si tenkrát akcie koupil, jisté ale je, že 30% akcionářů ovládá vlastníka, stát, který má 70% akcií. Kdo jsou tito lidé?

- První zhotovitelé solárních elektráren, tzv. solární baroni, měli výkupní cenu energie tak velkou, že se na ni musíme ještě dnes všichni skládat. Nebyli to náhodou lidé, kteří měli přístup k informacím? A nejsou to náhodou lidé, na které se nesmí šáhnout?

- ČEZ vyrábí elektřinu levně a prodává ji na burzu. Tam si ji kupujeme zase zpátky za tržní cenu. Komu zůstávají ohromné zisky, které vznikají rozdílem mezi výrobní cenou a cenou na burze?

Nejedná se náhodou o stále stejné lidi?

Žijeme ve společnosti, kde existuje volný trh. Slovy některých ekonomů, vše řídí neviditelná ruka trhu. V rámci tohoto systému se zachovaly výrobci a montážní firmy fotovoltaických elektráren naprosto správně. Začali uspokojovat zvýšenou poptávku po zboží a nezajímalo je, jak funguje energetický systém. Tomu rozumím.

V momentě, kdy do toho vstoupil stát a začal využívání fotovoltaiky podporovat se situace změnila. Stát by přece měl podporovat promyšlené a ucelené projekty.

Když jsem se rozhodoval, zda do tak nákladné investice, víc než čtyři sta tisíc korun půjdu, zcela určitě mě ovlivnilo i to, že dostanu dotaci. Ne malou. Netušil jsem, že ji budu splácet ve zvýšených poplatcích za dodanou elektřinu. Tím pořízení fotovoltaické elektrárny ztrácí smysl. Tak se ptám:

Kdo to tady vlastně řídí?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz