Hlavní obsah
Umění a zábava

Leontyne Price: A Christmas Offering

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Jiří Zedník

Září se blíží a s ním i nejnáročnější období roku - Vánoce. Nevíte, co koupit pro své blízké? Zkuste mi věřit a kupte jim toto album. Zkuste věřit jedné z nejúžasnějších zpěvaček 20. století.

Článek

Toto nenápadné album jsem kdysi dávno koupil v hudebním antikvariátu, který byl na Národní třídě v prvním patře pasáže, vedle dnešního KFC. Název byl trochu jiný, ale je to to stejné album. Jmenuje se „Leontyne Price: A Christmas Offering“ (před několika lety udělala stará verze Google překladače z tohoto názvu „Leontýniny vánoční cenové nabídky“. Zasmál jsem se, a to jméno Leontýna už dámě zůstalo).

(Leontyne Price, zná ještě dnes někdo to jméno? Věřte mi nebo ne, byla a stále je velmi slavná. Je to první afroamerická operní sopranistka, která se skutečně proslavila.

Leontyne je majitelkou jednoho z nejúžasnějších operních sopránů, které jsem kdy slyšel.

Výjimečný hlas, výjimečný člověk, výjimečná žena, která ví, že je dobrá a nebojí se to říct.

Neznáte to jméno? Chyba!!)

Přinesl jsem to domů, bylo to uprostřed léta a smál jsem se tomu, jak je to vtipné, že budu poslouchat vánoční album uprostřed léta. Dal jsem desku na gramofon a můj život se změnil. Zjistil jsem, že mi při poslechu toho božského hlasu tečou slzy, které nelze zadržet.

Album obsahuje sbírku klasických vánočních písní a koled. Aranžmá písní upravil dirigent Herbert von Karajan osobně. Úprava je velmi klasická a konzervativní a podřizuje se zvuku.

Tracklist:

1. Silent Night

2. Hark! The Herald Angels Sing

3. We Three Kings Of Orient Are

4. Angels We Have Heard On High

5. O Tannenbaum

6. God Rest Ye Merry, Gentlemen

7. It Came Upon The Midnight Clear

8. Vom Himmel Hoch

9. Sweet Li’l Jesus

10. Ave Maria (Schubert)

11. O Holy Night

12. Ave Maria (Bach, Gounod)

13. Alleluja

Leontýna byla během nahrávání nachlazená a nemohla mluvit. Vídeňské počasí pro ni bylo příliš studené. Místy je to nepatrně slyšet.

Album prostupuje kouzlo Leontýnina neuvěřitelného hlasu. Umí být sladká, umí být andělská a zároveň nepostrádá dramatický výkon.

Legenda praví, že během nahrávání se Karajan neustále rozčiloval, že filharmonici nehrají na úrovni, na které ona zpívá, a vyhrožoval, že je všechny vyhodí. To ale určitě nese stopy přibarvení. Náročný průběh Karajanova nahrávání je znám.

Jisté ale je, že výsledná nahrávka byla jediné vánoční album, které Karajan doma poslouchal. Byl praktikující buddhista.

Album vyšlo spolu s reedicí vánočního alba Binga Crosbyho. Četl jsem vzpomínku prodavače desek, který uzavřel sázku s kolegou v obchodě, že mladá, v Evropě málo známá zpěvačka Binga v prodejích předčí. Stačí, když si ji lidé poslechnou. Sázku drtivě vyhrál.

Zmíněné album je základem každých Vánoc. A já to poslouchám kdykoli mi není dobře. To zvláštní kouzlo, které albem prochází, je zcela neopakovatelné.

Hodnocení: 10/10

A na závěr dáme ukázku, jestli to tedy lze. „Meet La Price“

https://youtu.be/qEtkJuNysn0

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz