Hlavní obsah
Internet a technologie

A co když nás AI generátory obrázků tlačí do něčeho pozitivního?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jitka Saniová AI Bing/DALL.E

Od velkých honorářů za fotky v éře fotoaparátů na film, přes velký boom ale i velké zlevnění fotografií v digitální éře až po možnosti vytváření obrázků s AI.

Článek

Před pár dny byl na Seznamu.cz publikovaný článek od pana Pavla Kasíka Od obludných patvarů k děsivé věrnosti. Od obludných patvarů k děsivé věrnosti. Podívejte se na neuvěřitelný pokrok - Seznam Zprávy (seznamzpravy.cz)

Moc se mi líbil, protože popisuje to, co jsem pozorovala i já. Poměrně brzy jsem byla zvědavá na to, jak AI dělá obrázky, a tak jsem zkusila, co se dalo. Midjourney, DALL.E, Playground, Blue Willow, Leonardo AI, Dreamstudio, Deep Dream Generator… v první fázi jich nebylo až tak moc, ale brzy nastal „boom“ a ten pokračuje. Ano, ze začátku ty obrázky děsily, anebo vás přiměly k výbuchu smíchu.

To ještě lze vidět u některých AI generátorů obrázků, u kterých stagnuje vývoj. Podle mého se stane to, co se stalo s fotobankami. Když nastoupily tzv. „microstocks“, kde si můžete koupit fotky velice levně, vyrojila se jich pěkná řádka. Po několik letech některé zanikly, některé si drží status, že jsou sice malé, ale o to více se starají o své zákazníky a fotografy. Ovšem největší podíl na trhu s obrázky mají Shutterstock a Adobe.

Podle mého se to samé stane s AI generátory obrázků. Momentálně se zdá, že nejlepší vývoj mají Midjourney a DALL.E. V těchto dvou případech opravdu už žádné mazanice nevidíte.

Článek pana Kasíka i hezky poukazuje na to, že pan Mucha by mohl mít radost, že AI za pár sekund vytvoří obrázek v jeho stylu. Žijící umělci již ale moc ne.

A o tom právě chci napsat. Fotografům se již brzy nevyplatí najmout modelky, asistentům zadat úkoly typu: sežeň mi šaty připomínající 90. léta, najmi nějakou restauraci se starým typem nábytku, zavolej maskérce… to už se nevyplatí. Což bude bohužel těžké pro fotografy. Vývoj fotografie ale k tomu stejně spěl. Ještě například v roce 1990 byste zjistili, že fotograf mohl dostat za diapozitiv (i třeba s banální miskou jahod) i několik set dolarů. Starší generace fotografů žertovala, že třeba portfolio v britské fotobance Alamy je jakýmsi jejich spořením na druhý důchod.

Poté nastoupila digitální fotografie a fotky zaznamenaly prudký pokles cen. Objevila se však nová tendence. Fotografové si založili studia a chrlili tisíce a tisíce fotek, tisíce a tisíce jich prodali, takže nakonec si opravdu nějaký ten peníz vydělali.

Nyní nastává další vlna. AI udělá během sekundy fotku za pakatel - bez práce a placení modelek a personálu. Fotky téměř ztratí svou cenu.

Zní to strašlivě, ale co když tohle všechno umělce bude tlačit do jiné tendence? Být více kreativní. Budou totiž existovat milióny fotografií s rozesmátými ženami, lidmi v kancelářích a studenty radujících se z promoce. A tak se bude muset posunout dál kreativita. Ta bude stále ceněná.

Mnohá místa, kde vytváříte AI obrázky mají galerie a ze začátku se pořádaly i soutěže o nejlepší obrázek na dané téma, nejlepší obrázek dne atd. To upadá, ale zde bylo jasně vidět, že se musíme posunout dál.

Například bylo zadáno téma: jídlo - mořské plody. Sešla se velká spousta obrázků s miskou/talířkem na stole. Já jsem tenkrát zadala příkaz na sklenku podobnou, jaká se používá na Martini, plnou krevet stojící v podmořském prostředí. Ten obrázek jsem pojmenovala „Na dezertu u boha Neptuna“. Byl to druhý nejlepší obrázek v soutěži. Ten první byl s delfínem v kuchařské čepici a menu ležícím na mořském dnu okolo něhož ležely perly a miska s krevetami. Byl to nádherný obrázek. Vynikly prostě obrázky s kreativním nápadem. (Můj obrázek z Blue Willow soutěže jsem ztratila, a tak jsem pro představu vytvořila tento, trochu jednodušší).

Toto byl příklad „běžného“ témata. Nápadití umělci budou mít velké možnosti k vytváření umění.

Neberu na lehkou váhu, že jako fotografka ztrácím práci, a další fotografové na tom nebudou jinak. Ta doba ale tak trochu nastala, když za jednu fotku dostanete třeba 0.38 kreditu (=0,38 amerického dolaru). Aby se tím člověk uživil, musí opravdu chrlit tisíce fotek anebo si hledat jiné možnosti výdělků. Spousta fotografů/ilustrátorů, kteří pracují jako jednotlivci, a daří se jim prodávat fotky (já je taky vcelku úspěšně v Adobe prodávám), bere tuto činnost jako part-time job. Velice příjemný, mimochodem. Musí se však hledat i jiné možnosti výdělků.

Ráda využívám AI. Konečně si mohu vymyslet „cokoliv“, a pak to zkusit zrealizovat. Ať už příkazem AI, anebo jako digitální „fotomontáž“, kterou si vytvořím z elementů z AI generátoru.

A tak si myslím, že nás AI bude tlačit k tomu, abychom překročili meze „běžné kreativity“, ale začali být mnohem nápaditější. A to taky není málo.

P.S. Odpůrci AI teď budou říkat, že se mi to kecá, ale co když někdo vytvoří hnusný nápad třeba dětské/brutální pornografie, anebo zneužije podobu nějaké osobnosti či dokonce svého známého, aby se mu/jí pomstil. A já na to odpovím. Tohle ale není vina AI, tohle je vizitka toho, kdo zadal ten příkaz = člověka. Všechno se dá využít dobře, ale i bohužel špatně. AI a internet celkově jsou možná zrcadlem toho, jak na tom jsou jednotlivci i celá společnost.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz