Hlavní obsah
Názory a úvahy

Jakému psímu parťákovi se podobáte?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jitka Saniová/Leonardo AI a DALLE-E AI

Znáte ty fotky, na nichž se majitel a pes vzhledově podobají? Nyní, kdy se chodí více ven a potkávám pejskaře, uvědomila jsem si, jak se majitelé psů a jejich psí parťáci podobají i charakterově.

Článek

Jsem pejskařka i kočkařka, mohu hodně srovnávat. Jsem blázen do koček i psů. Kočky do mého života vstoupily později, ale už je mám řadu let, a tak o nich dost vím. Například je na tisíc procent jisté, že to nejsou samotářky, které jsou super rády , když jsou doma samy. Všechny naše kočky zbožňují, když jsme doma. Když přijdu domů, tak mě přijdou přivítat.

S čím ale souhlasím, že kočky jsou víc „své“. Jejich osobnost může leccos odrážet: zda doma vládne klid nebo jestli prošly něčím nehezkým atd. Přesto si drží více svou vrozenou povahu.

Psi více vypovídají o tom, jaký je náš charakter. Podle mých zkušeností se psi snaží více napodobovat své majitelé.

V našem okolí potkávám tři psy z rasy Pomeranian. Na nich vám ukážu ty rozdíly. Toto plemeno se mi líbí, působí jako zmenšený (zrzavý) lev. Jednoho z nich má paní (asi třicet let), která je sympatická a společenská. I její psík. Ten hned ke každému přiběhne a s radostí se nechá hladit, motá se okolo nohou, kouká na vás veselýma očima… prostě super sympaťák.

Druhého má postarší paní. Vždy se mi zdála tichá a velice uzavřená. Její psík je ale pěkně nervózní. Na 1. máje jsem ji potkala. Usmála jsem se na ni a říkala, že má krásného psa. Hned na mě vyjela: „Ani se ho nedotkněte!“ O víkendu jsem slyšela, jak křičí na děti, které jely po chodníku na koloběžce. Načež se dala do hádky s rodiči, kteří se proti tomu ohradili. A najednou mi bylo jasné, proč ten její zrzavý sympaťák vůbec není sympaťák.

Třetího „malého zrzouna“ má poměrně mladý pár s mimčem. Zdají se být vyrovnaní, s úsměvem se pozdravíme, ale nic víc. Jejích Pomeranian je přesně takový. Jde si po svých, není nervózní ani velmi kontaktní.

Když jsem fotila fotky pro fotobanky, sháněla jsem „modelky“ z řad známých. Jedna kamarádka mě seznámila s mladou slečnou Kateřinou. Katka mi byla vždy sympatická. Fotila s nadšením, i když šlo třeba o takové „nekreativní“ fotky jako: žena pije kávu z kelímku před zimní výlohou. Její nadšení však dávaly každému focení punc radosti.

Poté jsem focení omezila a věnovala se kreativnějším obrázkům. Vloni jsme se sešly a ona s sebou přivedla krásného labradora Baryho. Přesně jako ona to je sympaťák, do všeho nadšený. Během našeho setkání vyšlo najevo, že si Baryho vzala od známých. Ti si koupili štěně. Mysleli si, že to je štěně zlatého retrívra.

Štěňata retrívrů a labradorů jsou si velmi podobná. Chlupaté kuličky, a často se prý stává, že majitelé vydávají štěňata labradorů za zlaté retrívry, kteří jsou žádanější. Katčini známí byli tak zklamaní, když štěně vyrostlo do labradora, že ho začali zanedbávat. Nebyl týraný, ale neměl ani ideální domov. Katka mi vyprávěla, že byl nervózní a smutný. A tak se do toho vložila.

„Tohle jsem nemohla dopustit, aby tak úžasný pes byl přehlížený jenom proto, že nemá delší srst, jakou si představovali. Tak jsem jim to vytmavila, sepsala jsem s nimi smlouvu, že mi psa darují. Ani nepípli. Baryho jsem si odvedla a už se s nimi neviděla.“

Nevím, jak se ten pes choval předtím, ale nyní jsem viděla naprosto spokojeného, radosti plného extroverta, který má rád lidi. Jako Katka. Bohudík za takové lidi.

V našem okolí žije stará paní, která má čivavu. Ať už paní mluví anebo nadává, má tak hlasitý projev, že to trhá uši. A je třeba říci, že mluví/nadává neustále. Její čivava je nejuštěkanější pes v okolí.

Chcete starou paní pozdravit, nadechnete se a … začne hlasitý štěkot. Zrovna dneska jsme se potkaly.

„Co?“ vykřikne paní, protože přes štěkot neslyší. „Dobrý den,“ zopakuji hlasitě a snažím se překřičet štěkající fenku. „Jo, jo, taky přeju dobrý den. No, ale řeknu vám, byla jsem na nákupu. To jsou ceny. Fuj, odplivla bych si…“

Stará paní a čivava se překřikují, načež paní fenku pohladí. Fenka čivavy ztichne a dívá se na svou paničku s tak věrným pohledem, až se musíte usmívat. „I ty tvoje konzervy zdražili, viď,“ fenka štěkne a dál se dívá na paní. „Neboj se, zlatíčko, konzervy budou, i kdybych měla jíst jen chleba.“ Fenečka se na ni dívá jako na někoho, kdo má svatozář. Paní ji opět pohladí a odchází, čivava za ní.

A celá scéna v bleděmodrém se opakuje s tím, koho paní potká následovně. Přesto ty psí oči koukající na starou paní vás přesvědčí o tom, že se ty dvě mají fakt rády a jsou spolu jedinečná dvojka.

Připadá mi prostě, že psí povaha nese v sobě určité povahové rysy svého pána a domova, kde žije.

Původně jsem chtěla napsat jen o tomto, ale o víkendu jsem potkala známou, která má černého flat coated retrívra. Bydlí zde, a tak se často potkáváme. To je dvojka (a celá rodina), kterou potkáte a máte hned dobrou náladu. Povídala jsem jí o článku, který píši. Nápad se jí líbil, a tak jsme si povídaly o psech. Ona v jednu chvíli pronesla: „Já mám taky ráda všechny psy, ale my jsme si museli vybrat sportovní plemeno. Celá rodina je aktivní, a tak náš pes nemůže být jen tak utahaný.“

Jejich pes je šťastný, je vidět, jak mu prospívá aktivita. Jakmile jeho panička stojí a povídá si, za chvíli štěkne, jako by chtěl říct: „Nemohli bychom se zase hýbat?“

Ráda jsem psala do časopisů zábavné testy. A tak jsem si vzpomněla na staré dobré časy a vytvořila zábavný test.

Pokud vás test neláká, tak se už jen rozloučím s přáním: ať spolu vy a váš psí parťák žijete v báječné harmonii a radosti.

Foto: Jitka Saniová/Leonardo AI

Krásný, sportovně založený malamut pes

Jakému psímu kámošovi se podobáte?

Opusťme nyní známá rozdělení psích ras a udělejte si zábavný testík, jakému psu se podobáte. Předem si jen prozraďte, že se nemusíte výsledku bát – ať bude výsledek jakýkoliv, vždy se budete podobat nějakému sympaťákovi.

Všímejte si, které „symboly“ na konci odpovědí u vás převažují.

1. Musíte ujít sedm kilometrů pěšky. Jaká bude vaše reakce?

a) Bože! Doma si budu muset okamžitě připravit koupel pro mé nožky. ♠

b) Vydám si na cestu a budu si notovat: „Mám boty toulavý.“ o

c) No a co? Parádní příležitost zasportovat si a urovnat si myšlenky. +

d) Sedm kilometrů? Normálka, to se zvládne. *

2. Celý den prší. Jaký bude váš plán?

a) Nažhavím mobil a budu shánět, kdo by mohl přijít na návštěvu. ♠

b) Udělám si klidný den, zasloužím si to. +

c) Vyrazím stejně ven, trocha deštíku mě nezabije. o

d) U mě záleží na náladě, co budu dělat, ne na počasí. *

3. Nečekaně k vám přijde kamarád, má upovídanou náladu, ale vy máte práci. Co vy na to?

a) Klidně nechám práci a začnu s ním kecat. ♠

b) Budu si s ním povídat, ale taktně mu naznačím, že mám rozdělanou práci. *

c) Paráda, třeba mi pomůže. o

d) Takhle jednoduše nejde odpovědět, určitě ho pozvu dál, ale má další reakce záleží na typu práce a mojí náladě. +

4. Jaký je váš vztah ke sportu?

a) Velice kladný – pravidelně sportuji a mám rád(a) sportovní módu. *

b) Ale jo, s partou lidí se na něj mohu dívat a třeba si i zasportovat. ♠

c) Rád(a) plavu, tancuji, chodím na procházky, jezdím na kole… všechno dělám pro radost, ale ne pravidelně ani ne „odborně“. o

d) Nejsem lenoch, ale nějaké posilování mě nechytlo, když aktivita, tak jedině v přírodě. +

5. Které „heslo“ na vás sedí?

a) Lepší je mít dva, tři věrné přátele než armádu pouhých známých. *

b) Hlavní je, když si lidé neubližují, s takovými se chci znát. +

c) Nejhorší je, když není žádný člověk na blízku. 

d) Mělo by být na světě více optimismu, s tím jde všechno lépe. o

Převaha * - Elegantní a pracovití sympaťáci

Patříte do skupiny, která náleží hafanům s velkým věrným srdcem, pro které sport a práce jsou přímo vitálními potřebami. Určitě to platí také o vás – jste schopnými organizátory, rádi každému pomůžete, máte rádi určitý řád a hlavně pohyb. Slovo nuda a lenost znáte jen ze slovníku. A komu se to tedy podobáte? Pracovitým krasavcům typu: německý ovčák, kolie, belgický ovčák, německá doga, sibiřský hasky, boxer, dalmatin, malamut, ohař atd.

Převaha o - Parťáci do sluníčka i do deštíku

Vy jste určitě nenapravitelný optimista, neboť vás výsledek zařadil do skupiny parťáků, kteří mají srdce i oči plné radosti. Ať už se svým lidským parťákem jdou na procházku, plavou nebo vítají návštěvu, dělají to s nadšením. To samé platí o vás. Toužíte okolo sebe vidět optimisty, ne škarohlídy. Jste velmi přátelští, důvěryhodní a veselí. Tak jako báječní parťáci typu zlatý retrívr, labrador, seter, kokršpaněl, bígl, bobtail, bearded kolie, knírač, pudl, mnohé druhy voříšků atd.

Převaha + - Přátelští gentlemani

Vás výsledek zavedl do skupiny „aristokratů“, kteří se tváří důstojně (a samozřejmě roztomile) a nedají se jen tak vyvést z míry. Nejsou to žádní lenoši a jsou vždy připraveni následovat svého dvounohého kámoše, ale pozor občas to chce to trochu odpočinku. Vy jste jistě elegánové, které jen tak něco nerozhází a kteří jsou připraveni pomoc, poradit a radovat se ze života. Tak jako báječní přátelští gentlemani typu bernardýn, bernský salašnický pes, pyrenejský horský pes, čau-čau, novofundlandský pes, mops atd.

Převaha  - Společenští experti

Skončili jste ve skupině, kde jsou hafani, pro které je každá návštěva událostí, pro něž jsou radostí všechny akce, kde je hodně lidiček a kde se jim dostane hodně obdivu. Jde o společenské experty, kterým byste se měli podobat i vy. Pohyb je dobrá věc, ale ještě lepší je, když není člověk sám. Jste jistě sympatičtí s horou známých. Tak jako jorkširský teriér, pinč, maltézáček, čivava, westíci atd.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz