Hlavní obsah

Vytrácí se pochvala a přemýšlení?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jitka Saniová/Leonardo AI

Trocha zamyšlení o pochvalách, komentářích a přemýšlení. Pár mých zkušeností, troška filozofování a dva humorné komentáře nakonec.

Článek

Když se podíváte do Wikipedie, co je pochvala, najdete tam toto:

Pochvala je pozitivní prohlášení o osobě, výsledku práce nebo myšlence, které je učiněno buď soukromě, nebo veřejně. Chvála je typicky, ale ne výlučně, získávána v souvislosti s dosažením nějakého úspěchu

Pochvala je příjemná věc. Neumím si představit, že je mezi vámi někdo, kdo nerad slyší nějakou tu pochvalu. Nyní se zamyslete:

1 – kdy naposledy vás někdo pochválil?

2 – koho (nebo co) jste naposledy pochválili vy?

Dělala jsem si malý průzkum na Facebooku a mezi známými. U jednotlivců to není špatné. Většina z nás umí někoho nebo něco pochválit. I když jsem třeba dostala odpověď: „Jo, jo, zrovna včera jsem pochválil toho našeho českého, dobře vychlazeného kozla.“

I to je ale samozřejmě pochvala. Celkově jsem zaznamenala, že v našich osobních životech to je vcelku dobré. Jako bychom si uvědomovali, že říci někomu něco hezkého, má dobrý dopad na naše životy.

Lze však chválit nejen jednotlivce, ale i třeba výrobky, služby, umění, pořady atd. A tady to je horší. Není až tak běžné, že lidé něco pochválí. I když by si „to“ zasloužilo pochvalu.

Když se tu otevřelo nové pekařství a já jsem pochválila jejich výrobky. Paní prodavačka se na mě podívala a maličko zaváhala, jakoby přemýšlela, zda dobře slyšela. Poté se ale usmála a poděkovala mi. Za mnou byli lidé, a jako by je to nakazilo. Když jsem přišla opět do pekárny, prodavačka mi hlásila, že slyšela další pochvalu.

V naší zemi máme hodně šikovných lidí, kteří si zaslouží pochvalu. Ráda jím ovoce a zeleninu. Například hodně kupuji borůvky a okurky značky „čerstvě utrženo“. Ti mají stránku na Facebooku, a tak je lze pochválit přímo tam. Což jsem udělala, a nebyla jsem jediná.

Vloni jsem byla doslova nadšená z římského salátu, který jsem si koupila a chtěla jsem vědět něco o tom, kdo jej pěstuje. Našla jsem si webku, kde byl dobře viditelný kontakt a tak jsem jim v zápalu nadšení napsala pochvalu. A dostala jsem tuto odpověď.

Dobrý den, paní Saniová,

Slova chvály na naší práci náš vždy velice potěší. Především pokud si najdete kontakt na nás a napíšete. Zpětnou vazbu na naše produkty máme především od zákazníků naší farmářské prodejny, ale od zákazníka, který nakoupí v marketu, to potěší mnohonásobně.

Děkujeme za slova chvály.

S pozdravem za naši rodinnou farmu

Iveta Sklenářová

Farma Ráječek

Mám ráda internet a považuji jej za parádní vynález. Bohužel na internetu lze číst spíše negativní až útočné komentáře. V poslední době se to lepší, když si pročítám diskusní komentáře, tendence psát i pozitivní komentáře, včetně pochval, roste. To je důležité, protože šikovní lidé si zaslouží slova ocenění.

Nejen to. Tendence nadávání a útočení byla v jednu dobu na internetu alarmující, protože sem psali zejména ti, kteří chtěli jen nadávat.

Myslím si, že kritika a pochvala, pozitivní komentáře a negativní komentáře musí být v jakési rovnováze, a po zamyšlení. Spousta lidí se naučila nepřemýšlet, ale okamžitě odsoudit to, co řekli ti „druzí“, kteří nejsou ve stejné „krevní skupině“. Vezměte si jakoukoliv skupinu lidí, jakéhokoliv člověka… každý může mít někdy v něčem kousek pravdy.

Ano, jsem pro ochranu zvířat a přírody, ale ne se vším souhlasím. Zamyslím se, a udělám si svůj názor.

Rozmohl se tu takový nešvar, lidi nepřemýšlí. „Jo, to řekli ekologové, tak to je blbost…. Jo, tohle řekla tahle politická strana, tu jsem nevolil, takže to je pitomost…“ Než si udělám názor, musím se nad tím zamyslet, ne jej šmahem odsoudit.

Nikdy bych neuměla zabít zvíře. Takže já a (třeba) myslivci nebudeme rozhodně naladěni na jednu notu. Pod mým článkem o liškách a norování se objevil tento komentář.

Jsem myslivec a jako takovému se mně to také nelíbí. Norování je trýznivý způsob lovu, jestli se to jako lov dá říci. Když už lovit, tak dospělou zvěř, která má vždy nějakou šanci uniknout. I liška by měla mít dobu hájení, a to v době kdy má liščata. Dovedu si dost představit, když se stará liška střelí v době, kdy shání potravu pro liščata na noře, a nevrátí se k nim. Je to nehumánní a slaboduché

To je o čem mluvím. Tento pan mě neodsoudil, a já naopak bych si někdy měla uvědomit, že například rozmnožení divočáci se musí lovit. A kdo to udělá? Myslivci. Nemohu hned zaútočit na někoho jen proto, že je „se mnou v opozici“.

Chce to prostě přemýšlet, udělat si názor, diskutovat.

Podle mého reality show, politické diskuse a agresivní příspěvky na mediálních sítích v lidech probouzeli (a ještě probouzejí) to horší. Situace se ale pomaličku otáčí, alespoň mně se to zdá.

A tak skončím poděkováním. Díky vám všem, kteří pod články píšete i hezké komentáře (nejen ty kritické) a kteří umíte někoho nebo něco pochválit. Komentáře ukazují úroveň společenského dění a nálady.

Nakonec se ještě přiznám k jednomu. Líbí se mi humorné komentáře. Právě jsem dočetla článek:

Zde jsem si přečetla tyto dva komentáře a srdečně se zasmála.

Škoda, že nepřijel také Sheldon Cooper!

Jaros Siska

Já právě myslím, že přijel.

Když už jsme u vědy. Nakonec jsem se zeptala AI Copilota, co si myslí o pochvalách. Odpověděl mi citátem a pár radami:

„Chvála je jako sluneční svit pro lidskou duši; bez ní můžeme přežít, ale s ní opravdu kveteme.“

Chvála je mocný nástroj, který může pozitivně ovlivnit jak osobní, tak pracovní vztahy. Zde je několik rad, jak efektivně používat chválu:

  1. Buďte upřímní - Chvála by měla být upřímná a odrazem skutečného ocenění.
  2. Specifičnost - Místo obecných komentářů se snažte být konkrétní ohledně toho, co chválíte.
  3. Poznávejte preference - Někteří lidé mají raději soukromou chválu, zatímco jiní oceňují veřejné uznání.
  4. Frekvence - Příliš častá chvála může ztratit na hodnotě, zatímco příliš vzácná nemusí být dostatečně motivující.
  5. Kontext - Chvála by měla být vhodná situaci; profesionální úspěchy by měly být uznány v pracovním prostředí.

Pamatujte, že chvála má největší sílu, když je upřímná a promyšlená. Pomáhá budovat důvěru a posilovat vztahy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz