Hlavní obsah
Hobby a volný čas

Pár slov o detektivkách a malý zábavný kvíz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jitka Saniová/Copilot DALL-E

Něco málo o detektivním a kriminálním žánru z mého pohledu a k tomu malý (pro fandy detektivek určitě snadný) kvíz.

Článek

Mám ráda detektivní/krimi žánr, ať už jde o knihy nebo filmy/TV seriály. Faktem je, že jsem detektivky začala číst v brzkém věku.

Před mými patnáctinami jsem šla do naší místní knihovny (tehdy nebylo tolik knih v knihkupectví a knihovny byly populární). Moje babička byla vášnivá čtenářka, a tak jsme si půjčovaly knihy v knihovně. Pamatuji si, jak mi paní knihovnice v ten den říkala: „Už jsi přečetla všechny knížky pro mladé čtenáře. Já už nevím, co ti dát. Víš co, zkus tohle. Třeba se ti to už bude líbit.“ A podala mi knížku od Agathy Christie.

Ano, líbila se mi. A od té doby jsem hltala detektivní žánr. Většinou to byly „ony pohádky pro dospělé“, jak se detektivní žánr označoval. Poté se mi dostala do ruky kniha s povídkou Vraždy v ulici Morgue a dodnes si pamatuji, jak na mě ta povídka po příbězích Agathy Christie zapůsobila. Ten popis vraždy byl pěkně drsný. Nyní se ale musím smát, protože se od té doby krimi žánr změnil tak, že Vraždy v ulici Morgue působí jako „slabý odvar“.

Kriminálky a thrillery jsou nyní mnohem „syrovější“. I když je to vlastně pořád „pohádka pro dospělé“. Možná to platí ještě víc, protože drsné scény, kterými hlavní hrdinové procházejí, v nás probouzí větší touhu fandit těm dobrým a s ještě větší radostí si přečteme, že pachatel byl chycený anebo zneškodněn.

Čtu hodně, a i když ráda střídám žánry, kriminálních knih jsem přečetla (a ještě přečtu) hodně. Přiznám se, jak skvěle mě překvapily severské kriminálky. Knihy Adlera Olsena a Jo Nesbøa jsem přelouskala jedním dechem. Sova od Samuela Bjørka a prvotní knihy Larse Keplera mě také nadchly. Recenze čtenářů naznačují, že poslední knihy Larse Keplera jsou už přespříliš drsné, a tak zatím váhám.

Dvě poslední detektivky, které jsem přečetla, se mi hodně líbily. Noc, kdy zemřela od Jenny Blackhurst mě nadchla originálním stylem kapitol a Hadí oči od Isabelly Maldonado jsem hltala, neboť hlavní hrdinka agentka FBI Nina Guerrera je sympaťačka a musíte jí prostě fandit. Dlouho jsem u této knihy váhala, zda si ji koupit, neboť se mi nelíbil obal. V době, kdy na každém rohu najdete statisíce obrázků, mě těší, když má kniha hezký přebal. Pak jsem si přečetla, že autorka Hadích očí mnoho let pracovala jako agentka. Byla jsem zvědavá, jak toho využila, a knihu si koupila. Nelituji. Kniha nepopisuje zdlouhavé pasáže, jak to u FBI chodí, ale je zřejmé na „dynamice“ procesů a situací, že autorka ví, jak to chodí v realitě.

Co se týče televize, i zde ráda sleduji detektivní/kriminální žánr. Toho času moc není, a tak rozděluji seriál na dva druhy. První mě přiměje sednout si a koukat na ně. Druhý typ sleduji jako kulisu, když si například přenesu notebook na kuchyňskou linku a přitom vařím. Do první skupiny patří české seriály Případy 1. oddělení, Stíny v mlze, Labyrint, Místo zločinu Ostrava, ze zahraničních Kriminálka New York, FBI, S.W.A.T, Jen vraždy v budově…a samozřejmě všechny série s Rexem, přece nemohu promeškat záběry s tak nádherným německým ovčákem.

Do druhé skupinky bych zařadila například Policii Modravu a Námořní vyšetřovací služba. Těch seriálů je více, ten seznam by byl dlouhý, a tak raději přejděme k malému kvízu.

Kvíz pro čtenáře detektivek.

1- Knihy Zahalte jí Tvář; Černá věž; Vím, že jsi vrah napsala …… a vystupuje v nich inspektor…

2- Jim Grant, britský spisovatel akčních kriminálek a thrillerů se jako spisovatel proslavil pod pseudonymem….

3 - Sběratel kostí od Jeffery Deavera patří mezi nejznámější Deaverovy knihy a vystupuje v něm ochrnutý kriminalista….

4- Švédská manželská dvojice Alexander Ahndoril a Alexandra Coelho Ahndoril píší pod pseudonymem….

5- Sérii o detektivu Holeovi napsal…

6- Carl Mørek a jeho kolegové Asad a Rose založili oddělení…

7- Český bestseller Balada pro Emily napsala…

8- Sympatický inspektor Josef Bergman vystupuje v knihách autorky…

9- Krimi romány Polednice; Promlčení; Nalezení napsal český spisovatel…

Pro čtenáře detektivek to byla určitě „brnkačka“.

VÝSLEDKY:

1- P.D James… Adam Dalgliesh; 2- Lee Child; 3 - Lincoln Rhyme; 4- Lars Kepler; 5- Jo Nesbø; 6- oddělení Q; 7- Jarmila Stráníková; 8 - Michaela Klevisová; 9- Jiří Březina

Kvíz pro TV fandy

1 - Dr. Reid má geniální myšlení a je zvláštním agentem v TV sérii…

2 - Původní TV série CSI (Kriminálka) Las Vegas má dvě „sesterské série“, které to jsou?

3 - Píše se rok 1890 a jeden silně věřící detektiv začíná používat vědecké metody, aby vyřešil případy. Hraje ho Jannick Bisson a ta série se jmenuje…

4 - Hondo, Street, Deacon, Tan, Luca a jejich commander Hicks tvoří tým, který nese i jméno TV série. Jaké?

5 - Na konci 70. let dva agenti FBI rozšiřují oblast kriminální vědy tím, že zkoumají psychologii za vraždou, začínají tzv. profilovat zločince. Jak se tato série jmenuje?

6 - Stát se ve čtyřiceti policistou a zařadit se po boku mnohem mladších nováčků? Johnu Nolanovi se to povedlo a vznikl skvělý oddechový seriál. Jak se jmenuje?

7 - Seriál, v němž hraje jednu z hlavních rolí se natáčí již od roku 1999 doteďka, hrála v 551 episodách, jmenuje se Mariska Hargitay a její postava se jmenuje?

8 - Který herec hrál kpt. Bc. Martina Pražáka v seriálu Případy 1. oddělení?

9 - Jak se jmenuje seriál, v němž dvojice policejních vyšetřovatelů Petr Sumara (Jiří Dvořák) a Lenka Šímová (Anna Geislerová) za pomoci religionisty Michala Runy (Ivan Trojan) pátrá po sériovém vrahovi v prostředí pražské lóže svobodných zednářů?

VÝSLEDKY:

1 - Myšlenky zločince; 2 - CSI (Kriminálka) New York a Miami; 3 - Případy detektiva Murdocha; 4 - S.W.A.T. ; 5 - Mindhuter: Lovci myšlenek; 6 - Zelenáč (The Rookie); 7 - Olivia Benson; 8 - Filip Blažek; Ztracená brána.

Mám ráda krimi žánr. Musí mě zaujmout postavy a dialogy, zápletka příběhu. Nenadávám, když není něco logické. Uvedu příklad. Britské TV seriály, které mívají velice kvalitní děj, ukazují, jak na místo činu přijdou vyšetřovatelé od hlavy až k patě zahalených do bílých kombinéz. Myslím, že tak to chodí i v realitě, aby se nekontaminovalo místo činu.

V našich detektivkách to není. A když vezmeme, jak krásná Calleigh Duquesne z Kriminálky Miami jde na místo činu – dlouhé blond vlasy rozpuštěné, pokaždé jinak krásně oblečená, má metrové podpatky a nalakované nehty, a přitom je celá série CSI postavena na sebemenším důkazním materiálu… je to nelogické. Ty příběhy a postavy jsou ale skvělé, že bych toto nikdy nekritizovala.

TV seriál mě musí vtáhnout do děje, mít určitou logiku v linii vyšetřování, sympatické hrdiny, a pak mi nějaká ta nerealistická stránka nevadí.

Dívám se na detektivky pro zábavu. Asi proto nejsem tak velká fanynka příběhů o vrazích založených na skutečné postavě vraha. Jako by ty seriály chtěly vrahy proslavit. Já vím, že jde o kvalitně zpracovaná díla s dobrými ohlasy a kritikami. Co se týče mě, mnohem více se mi líbí, například když Horatio Cane s věčně nakloněnou hlavou pronese svou hlášku, nasadí si brýle, zazní znělka a jde se na vyšetřování, kde i z „kousku vzduchu“ lze získat důkaz a dopadnout tak padoucha.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz