Hlavní obsah
Astrologie

Předtím než řeknete „astrologie je hloupost“, přečtěte si toto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jitka Saniová/Leonardo AI

Někteří tvrdí: „Nevěřím horoskopům, je to blbost. Vůbec to nesedí.“ Proč to nesedí, to se dozvíte v následujících řádcích. A jedna malá anketa nakonec (nikoliv však o tom, zda věříte v astrologii).

Článek

Před třiceti lety jsem dostala možnost spolupracovat s tehdejším časopisem Astro. Nerozuměla jsem astrologii, a tak jsem dostávala tabulky s informacemi pro každé znamení a já jsem na jejich základě vytvářela texty. Tehdy (po sametové revoluci) redakce byly vděčné za každého, kdo měl hezký styl psaní. Astro ale bylo nejvíc vděčné za astrology, neboť málokdo rozuměl astrologii.

Upřímně řečeno chápala jsem, že musím čekat na tabulky, ale přestávalo mě to bavit. Dnes si to neumíte představit, ale tehdy nebyly k mání notebooky jako dnes. Asi dva roky jsem pracovala tak, že jsem si dojela do Prahy, Astro mi půjčilo notebook a já jsem napsala texty. A přivezla notebook do Prahy.

Naštěstí to byly opravdu snad dva roky, pak jsem si koupila svůj počítač. Navíc začal být mnohem rozšířenější internet. Ty dva roky ale bylo dost „na nervy“ zkombinovat „ano, máme tabulky-přijeďte do Prahy-na texty máte den-jé, opravdu potřebujeme, abyste to dovezla dneska.“ Astro v počáteční fázi byl týdeník.

Jednou jsem v redakci čekala, až skončí porada, a se mnou byla v místnosti paní Evanová, známá astroložka. Setkala jsem se s ní pouze asi sedmkrát, ale každé setkání mi dalo něco úžasného. A právě ona mi se svým báječným humorem řekla: „Tak se naučte astrologii, jste Ryba, je to vaše kosmická povinnost. A nebudete potřebovat tabulky.“ Paní Evanová uměla říkat věci jedinečným, trošku peprným způsobem.

A tak jsem začala studovat astrologii. Tu moderní, já osobně nemám ráda klasickou astrologii, kde jsou některé planety brány „černobíle“. Moderní astrologie nebere žádnou planetu jako škůdce. Vezměme například Mars, planetu síly. Bez síly bychom nevstali ráno z postele, nezačali nový projekt, nebyli vitální, nepostavili se svým strachům. Pokud někdo zneužije sílu nějaké planety, není to vina planety, ale toho člověka.

Již po přečtení první knihy jsem měla chuť vytesat do kamene: Texty a horoskopy, které čtete v časopisech, jsou opravdu psány jen pro zábavu.

Začnu základem. Když o sobě víme, že jsme narození v Rybách, ve Lvu, v Beranu, v Blíženích…, ukazuje to na postavení jednoho tělesa - Slunce. Je to mocný bod, takže určitě nějakou charakteristiku ze svého znamení máte. V horoskopu jsou dále Měsíc, Merkur, Venuše, Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun, Pluto, Lilith, severní a jižní uzel, Chiron. A ty mohou pěkně zamíchat kartami.

Představte si, člověka narozeného v Kozorohu (Slunce), ale on má planetu Merkur (komunikace) ve Vodnáři a třeba tam bude mít i Venuši (planeta vztahů). Z Kozoroha, o jehož znamení se píše, že je stálé a tak trochu introvertní, je rázem upovídaný člověk a možná i záletník.

A pak tu máme astrologické domy. Máme dvanáct domů, které ovlivňují různé části našeho života. 1. dům (ascendent) náš vzhled a chování navenek, 2. dům – peníze a majetek, 3. dům - komunikace a sourozenci, 4. dům – rodina a bydlení, 5. dům – sebevyjádření, počet dětí, podnikání, investice, dobrodružství, 6. dům – každodenní práce a zdraví, 7. dům – partnerské vztahy, 8. dům – intimita, transformace, dědictví, skryté touhy, 9. dům – vztah k zahraničí a různým filozofiím, 10. dům – kariéra a poslání, 11. dům – kolektivní vztahy a obliba u lidí, 12. dům – vztah k duchovnu a naše víra.

Vezměme si další příklad: článek v časopise uvádí, že letos nebudou mít Lvi štěstí na výdělky. Ovšem člověk narozený ve Lvu, který má druhý dům postavený tak, že v něm „tento rok“ tranzituje planeta štěstí Jupiter, bude mít naopak velké štěstí na finance. A proto to nemůže sedět. Načež lidé pak řeknou: „Je to blbost!“

Není. Protože každý z nás má svůj osobitý horoskop, který se skládá z domů a postavení všech výše uvedených těles a který ovlivňují tranzity planet. Jedině dobrý astrolog, vám může udělat výklad.

Záměrně píši „dobrý“, protože sama ze svých zkušeností vím (z Astra), že ne všichni astrologové jsou zdatní. Dobří astrologové s vámi vše probírají, vysvětlí a odůvodní.

To samé se ale dá povědět o klientech. Když jsem již byla zdatnější v astrologii, dostala jsem i rubriku „Odpovídáme čtenářům“. Jedna ze čtenářek se ptala, kterého muže si má vybrat za manžela. Oba dva jí dovolili sdílet jejich data narození a souhlasí, aby se zeptala. Mimochodem tohle se nedělá, aby se osoba ptala na horoskop někoho jiného. Odmítla jsem. Tehdejší šéfredaktorka mě však požádala, ať to udělám, že je to známá a je to spíše taková „legrace“. Poctivě jsem té ženě odpověděla, že s tím prvním bude finančně zajištěna a bude žít v klidném vztahu založeném na důvěře a respektu, a také hlubokých citech. Ten druhý je romantičtější a podle horoskopu i nerad plánuje, má rád dobrodružství, ale i tak bude toužit po dětech a rodině. Následně tato žena požádala šéfredaktorku o mé telefonní číslo a doslova mě v telefonu seřvala, že jsem jí neporadila, kterého si tedy má vzít. Z „legrace“ se stala vitálně důležitá věc. V klidu jsem se jí snažila vysvětlit, že takhle to nefunguje. Já jí můžu udělat rozbory, ale rozhodnutí je na ní. Když opět začala ječet, tak jsem položila telefon a řekla si, že budu o astrologii psát, číst si o ní, povídat si o ní a diskutovat, ale nebudu dělat horoskopy klientům.

Skeptici nyní namítnou, že i tak horoskop někdy nesedí. To je dobře, protože kdyby seděl na sto procent, indikovalo by to, že nemáme svobodnou vůli. Druhým důvodem může být zázemí, v němž člověk vyrůstá. Uvedu příklady.

Znám rodinu, která má dva kluky (říkejme jim Filip a Aleš). Starší Filip má horoskop, který ukazuje hezký vztah se sourozencem. Bratři se však tak hádají. Proč? Malý Aleš je hvězdou rodiny, extrovert a velmi protěžovaný rodiči. Filip třeba požádá, že by si chtěl koupit knížku. Aleš začne popotahovat, že se mu nechce do knihkupectví, že chce jít na zmrzlinu. Jde se na zmrzlinu a Filipovi se řekne: „Prosím tě, Alešek je malý, musíš to pochopit. Zajdeme tam zítra.“ Filip si k večeři vysní palačinky, Alešek chce pizzu. Bude pizza, palačinky někdy jindy. Ten horoskop nemůže v této fázi fungovat, protože Filip vyrůstá v prostředí, které ten původní aspekt v horoskopu ničí. Jedinou šancí je, že k sobě bratři najdou cestu, až vyrostou.

Mám kamarádku, která nemá v horoskopu dobře obsazený šestý dům – dům zdraví. Od svých dvaceti let se snaží žít vcelku zdravě. Rozhodně to „zvrátila“, protože ve svých šedesáti chodí čile se svým berňákem na procházky, ráda slaví každé své narozeniny, bere prakticky jen léky na podporu cév. Stará se o své zdraví a to přineslo onen kýžený efekt „naštěstí se tomu postavila, a tak se to nesplnilo“.

Nyní se někdo může zeptat, proč bychom tedy měli číst ty zábavné astrologické (ezoterické) články. Mnozí z nás rádi čtou různé články, včetně nějaké ty drby typu „tato celebrita vypadala na plese jako strašák“. Je to zábava, ale co vám ale tyto „drby“ dají? Nic. Když si přečtete článek o astrologii, i když obrátíte oči v sloup, že to nesedí, musíte se nad sebou zamyslet. A to není málo, protože si přitom i můžete leccos objasnit/připomenout/uvědomit.

I když vím, jak je astrologie komplexní, baví mě psát zábavné články o zvěrokruhu. A stejně tak mě baví číst komentáře, zda se v dané charakteristice někdo poznal či ne. A tak mám naplánováno, že vám příště pro zábavu napíši nějaký článek o zvěrokruhu. Mezi nejúspěšnější témata patřila dvě: zvěrokruh a jaký typ humoru vyznávají jednotlivá znamení. A romantické, téměř pohádkové textíky o tom, jaké jsou děti jednotlivých znamení. Zde je malá anketa. Budu ráda, pokud kliknete, zda by vás něco z toho lákalo. S trochou humoru nevěřícím Tomášům“, kterým v anketě chybí „žádné z nich“, vzkazuji: stejně alespoň jedno z nich napíši. Nadšencům astrologie vzkazuji: „Nešetřete mě, klidně napíši obojí. :-)“

Anketa

Jaké téma by vás více zajímalo?
Zvěrokruh a humor
38,1 %
Zvěrokruh a děti
0 %
Nemám preferenci - obojí
61,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 21 čtenářů.

Vyznávám absolutní svobodu, kdo v co věří (pokud kvůli tomu někomu neubližuje). Stejně tak si ale myslím, že dříve než někdo začne útočit na astrologii, měl by o ní vědět něco víc. Jak mi řekla paní Evanová: pro mě je to kosmická povinnost věřit v ní. A já s tím souzním. Pro někoho jiného bude naopak kosmická povinnost nevěřit v ní. Lze to však říct slušně a s respektem, neboť za ta léta, co se věnuji astrologii, jsem četla/slyšela někdy opravdu hanlivé poznámky o nás, kdo v ní věří.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz