Článek
Václavské náměstí, původně známé jako Koňský trh, bylo založeno v polovině 14. století za vlády Karla IV.
Na tu dobu mělo úžasné rozměry a obchodovalo se zde nejen s koňmi, ale i s obilím, senem, drůbeží i řemeslnými výrobky.
Náměstí sloužilo také jako významná komunikační tepna a v průběhu staletí měnilo svou podobu.
Tramvaje se zde objevily už s první trasou pražské koňky, která byla zahájena 23. září 1875. Trasa vedla z Karlína k Národnímu divadlu a využívala ulici Na Příkopě, čímž procházela i samotnou „patou“ Václavského náměstí.
V roce 1883 byla postavena trať ve střední části náměstí, která vedla z dnešní Jindřišské do Vodičkovy ulice. Tato trať přežila do současnosti.
Historie Václavského náměstí je také plná kuriozit – například v lednu 1887 se náměstí proměnilo v první sjezdovku s nočním lyžováním, když Josef Rössler-Ořovský vyzkoušel své první „dřevěná prkénka“ z Norska.
Poslední novodobé tramvaje projely podélně Václavským náměstím v prosinci roku 1980.
Zrušením tramvajové dopravy a omezením automobilového provozu se náměstí zklidnilo. Přesto se myšlenka návratu tramvají periodicky vracela a nyní se opět stává realitou.
Práce již byly zahájeny, což přineslo rozkopanou Vodičkovu ulici a okolí, hluk a prach.
Osobně si dovedu představit Václavské náměstí jako pěší zónu, kde lidé korzují mezi květinami a náměstí je opět osvětleno plynovými kandelábry.
Ale ti, kdo projekt návratu tramvají prosazují, se nezastaví před ničím. Turisté sledují v němém úžasu, jak se naše město mění přímo před jejich očima.
Celý projekt má rozpočet 1,24 miliardy korun. Otázkou však zůstává, zda tato cena bude konečná, když se podíváme na další podobné projekty.
Je návrat tramvají opravdu krokem vpřed, nebo pouze drahým návratem do minulosti? To ukáže až čas.
Text: PhDr. Jolana Kopřiva Myslivcová
Foto: Miroslav Kopřiva - zveřejněno se souhlasem autora
Baví Vás fotografie Prahy? Navštivte nekomerční profil https://www.instagram.com/miroslav.kopriva.prague/