Článek
Tento druh absurdního humoru je mi velmi blízký a méně známí herci se v něm překonávají. V rukopisu je cítit nekorektní styl Jana Prušinovského, ale na rozdíl od třeba od seriálu Most se tady na scénáři nepodílel Petr Kolečko, ale sám režisér a pomáhal mu při tom Tomáš Holeček. Od Mostu se Dobré ráno, Brno liší asi tolik, jako se Most liší od Brna, abychom se vyhnuli problému a ulehčili si srovnání.
Režisér Prušinovský dostal nápad, zabývat se touto tematikou, když byl sám hostem v pořadu Dobré ráno v brněnském studiu České televize. S velkou nadsázkou v něm paroduje zaměstnance, zákulisí a poměry v brněnské televizi, odkud nedávno vzešel generální ředitel ČT. Zaměstnanci televize vystupují v různých fázích vyhoření a krizi středního věku, s čímž se mnohý divák může snadno ztotožnit.
Musím ale rovnou přiznat, že já nejsem úplně objektivní. Bydlím totiž nedaleko nového sídla České televize v Brně Líšni, takže se mi líbí, prohlížet si místa, okolo kterých chodím a také se dobře znám s hlavním hrdinou celého seriálu, hercem Honzou Kolaříkem, který ztvárňuje režiséra Mirka. A „su“ moc rád, že tu nehodu z posledního dílu první řady přežil a že se bude zase pravidelně objevovat na obrazovce, a to nikoliv jen jako duch, ale že se z pádu z okna uzdraví.
Většina herců působí v brněnském divadle Husa na provázku. Kromě hlavní postavy režiséra Mirka, také kamarádský moderátor Cyrilek, kterého hraje Ondřej Kokorský, představitel ředitele ČT Brno Dušan Hřebíček, asistentka režie herečka Tereza Volánková, maskérka Dáda - Ivana Hloužková nebo bezdomovec, jehož představitel Roman Slovák dříve také v tomto divadle působil či člen štábu Mára, kterého hraje Vladimír Hauser. Takže pro nás, kteří do divadla Husa na provázku chodíme nebo jsme dříve chodili, tam hrají samí známí herci. Ale třeba takový Jan Kolařík nebo Ondřej Kokorský se už objevili v Prušinovského filmu Chyby, stejně jako Jan Jankovský (manžel kokain šňupající moderátorky Radky) nebo Roman Slovák.
Ve vedlejších rolích Dobrého rána vidíme známé postavy spjaté s Brnem. Třeba taxikáře hraje bývalý fotbalový brankář Zbrojovky Brno Josef Hron, mistr ligy z roku 1978. Vzdejme těmito řádky hold vloni v březnu zesnulé Ivance Hloužkové, vynikající divadelní herečce držitelce Ceny Alfréda Radoky a Ceny divadelní kritiky, která v první řadě hrála tu starší maskérku a v druhé sérii se už bohužel neobjeví.
Diváci „Dobrého ráno, Brno!“ se dělí na dvě skupiny. Buď ti, kteří tímto absurdním dílem z dílny ČT opovrhují pro jeho zvrácený styl humoru a nejsou ochotni přijmout jeho krutou nadsázku a některé scény je vyloženě pobuřují (v první řadě například kálení herečky Zlatohlávkové na přední sklo automobilu, který předtím zdemolovala, jako akt pomsty). Takové diváky tento styl irituje, jak mi prozradila jedna moje kamarádka, bývalá moderátorka ČT Brno. Ty „úchylárny“ tam prostě nedávají, a proto se na druhou řadu dívat nebudou.
A pak je tu druhá skupina nás diváků, kteří ty scény přímo zbožňují, díly si pouští pak ještě několikrát po sobě a vychutnávají si jemné skryté vtípky, které mohou na první zhlédnutí uniknout. Třeba až při opakovaném zhlédnutí jsem ocenil jen tak mimochodem a potichu pronesené moudro ředitele ČT Ostrava, kterého hraje Přemysl Bureš, jaký je rozdíl mezi Brnem a jogurtem? „V jogurtu je kultůra“. V tomhle seriálu se vtipy neřvou a nepodbízí, ale nenápadně maskují pro fajnšmekry. A to nemluvím o fyzické podobě některých představitelů a narážek na skutečné známé tváře televize, jako třeba ředitele programu a jeho bývalé manželky.
O čem přesně bude druhá řada a kam se postavy posunou, se můžeme jen domýšlet. Tvůrci prozradili, že záliba mladého dramaturga Šmardy v poezii způsobí v televizi velký problém. A vše že by se pak mělo uzavřít na plese České televize, kde se bude volit zaměstnanec roku, tak uvidíme.
My fanoušci se teď nebudeme moci dočkat každého pondělního večera, až si zase mezi sebou budeme říkat a posílat další nové hlášky. Dycky Brno…