Hlavní obsah
Sport

Pozor jedu aneb kdo je pánem na cyklostezkách ve městech?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Josef Machů

cyklistka na cyklostezce jede tentokrát způsobně na pravé straně, nezávodí, nefotí se a sleduje cestu

Krátké zamyšlení, jak bychom se měli chovat na cyklostezkách. K tomuto textu mne přivedl včerejší pád na bruslích a odřené koleno.

Článek

Na cyklostezkách bývá živo. Čím hezčí počasí a čím je hodina více vzdálena ránu nebo pozdnímu večeru a pracovnímu dni a době, tím víc lidí na ní potkáme. Cyklostezky zažívají boom a mnoho lidí, kteří by se na ně dříve nevypravili, tam přes léto tráví spoustu času.

Foto: Josef Machů

cyklostezka je pro všechny

Komu jsou vlastně primárně určeny cyklostezky ve městech? Cyklistům, bruslařům, běžcům nebo snad chodcům? Odpověď je velice jednoduchá. Cyklostezky jsou určeny všem a měli bychom na to myslet a chovat se k sobě ohleduplně, což se bohužel často neděje.

Mnohdy jsou tam k vidění velmi nebezpečné situace. Chodci se nedívají na cestu a motají se pod kola cyklistům anebo bruslařům. Nejhorší jsou opilci, kteří se tam chodí bavit a pletou si účel cyklostezek. Neuvědomují si, že jsou tím nebezpeční nejen sobě, ale hlavně těm ostatním, kteří tam sportují. Problémem mohou být taky malé děti, které tam jsou na procházce nebo na odrážedle či na malém dětském kole a mění nepředvídatelně směr.

Nedávno jsem dva takové přiopilé mladíky do půl těla vysvlečené (to je teď asi nějaká móda, ukazovat svaly) musel jakožto bruslař důrazně napomenout a když to nepomohlo, tak i škaredě a sprostě okřiknout. Poslouchali hlasitou hudbu, zabrali celou šířku stezky a ještě se přitom žduchali a popíjeli alkohol. Jen tak tak, že jsem se jim stačil vyhnout a zastavit a zdaleka jsem nebyl sám, kdo měl s nimi tento problém. Mnoho nechybělo a mohlo to skončit i fyzickým napadením, ale měli štěstí, že jsem jim pak raději ujel, takže mohli být rádi, že se jim tentokrát nic nestalo, dacanům neposlušným.

Cyklostezky využívám nejčastěji k bruslení, k jízdě na kole, když se chci dostat do práce a odmítám kličkovat mezi auty v plném provozu a někdy na ně chodívám i běhat. Čím dřív se člověk na stezku dostane, tím je to pro něj lepší a klidnější.

Foto: Josef Machů

běžec na cyklostezce

Pominu-li nedávnou nepříjemnost s opilými mladíky, tak asi nejhorší byla situace, kdy jsem jakožto čerstvý tatínek vezl svou tehdy několikaměsíční dceru v kočárku a cestou z mírného kopce se mi kočárek i brusle rozjely a kočárek začal táhnout na jednu stranu (to je má rada pro rodiče na bruslích, zkontrolujte si dobře kočárek, jestli jede rovně a sám od sebe mírně nezatáčí), jak jsem ho chtěl za jízdy srovnat, tak jsem asi příliš zabral a převrhl se mi na bok a já jsem spadl.

Dítě spalo a tím nárazem se probudilo a já jsem si podřel koleno (pokolikáté už). Zastavili se u mě ostatní bruslaři, jestli se dceři nic nestalo, nebyla totiž připoutaná popruhy ke kočárku. Měl jsem štěstí, nejhorší, co ji potkalo, bylo to, že se jenom probudila. Proto příliš nedoporučuji jezdit maminkám s kočárky a když už ten pohyb potřebují (potkávám někdy i běhací rodiče s kočárkem), tak znovu opakuji, důkladně zkontrolujte svůj kočárek a příliš rychle se nerozjíždějte.

Foto: Josef Machů

po dešti nebyla cyklostezka úplně nejčistší

Když byly dcery starší, vyhecoval jsem je na závod a poté, co mi začaly ujíždět, jsem se do toho obul a nešťastnou náhodou jsem mladší dceři podrazil při svém záběru nohu a ona chudák spadla a koleno si podřela zase ona. To jsem zavinil já a bylo mi jí pak velmi líto a musel jsem jí toho mnoho koupit, abych svou rodičovskou a závodnickou chybu odčinil.

Foto: Josef Machů

za jízdy bychom se fotit neměli ani na kole ani na bruslích

Včera jsem opět selhal jako bruslař (teď to vypadá, jaký jsem nešika a já jsem přitom tak dobrý hokejista). Jednak to trošku po dešti klouzalo, za druhé na cyklostezce byly lístečky a větvičky z nedávné bouřky a za třetí a to byla ta hlavní příčina, jsem vjel do spáry, která už byla zalepená černou hmotnou a to byla právě ta potíž, neboť jak na ni svítilo slunce a ta hmota změkla, tak mne zastavila kolečka a já jsem už letěl. Odneslo to naštěstí jen odřené koleno (ano, lepší je mít chrániče a ještě lepší je dávat větší pozor a na tyto černé fleky na asfaltu vůbec nenajíždět).

Foto: Josef Machů

bruslařský karambol

Ať už jsme na cyklostezkách jako cyklisté nebo bruslaři či běžci nebo chodci, vždy mějme na paměti, že tam nejsme sami, že bychom se měli pohybovat na pravé straně a dávat pozor a neměli bychom se tolik fotit, jako se tam většina z nás fotí a o alkoholu, že by se tam neměl konzumovat, tak to je snad úplně jasné, že by neměl.

Čím ohleduplnější na cyklostezkách budeme, tím se nám na nich bude lépe jezdit a běhat. A přizpůsobme jim prosím také svou rychlost, vždyť to není žádná závodní dráha pro časovkáře.

Je vidět, že stárnu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz