Hlavní obsah
Umění a zábava

Divadelní recenze: Kinky Boots přináší hudbu Cyndi Lauper i drag queens

Foto: Josef Štaif (Joe Black)

Ve středu 19. 2. 2025 jsem byl již podruhé v Ostravě na muzikálu Kinky Boots a rád bych pro vás shrnul své dojmy. Ty se mi vlastně jen umocnily druhým představením.

Článek

V říjnu 2024, když jsem Kinky Boots viděl poprvé, jsem totiž měl až na jednu roli a pár drag queens zcela totožné obsazení.

Rád bych tedy začal samotným obsazením. V hlavní roli Charlieho jsem viděl Tomáše Krpce, kterému role sedí jak po stránce pěvecké, tak herecké a také typově si myslím, že je naprosto vyhovující pro tuto roli. Doufám, že až na Kinky Boots pojedu někdy příště, budu mít štěstí na Radima Bierskiho, na kterého v ostravských kuloárech slýchám samou chválu, ale zatím jsem ho ještě v ničem neviděl. Druhou hlavní rolí je Simon/Lola a v obou představeních jsem viděl Lukáše Adama, který i dle programu měl původně tuto roli jako understudy, ale nakonec se stal regulérní třetí alternací, což je situace, kterou od nás z Plzně známe aktuálně z muzikálu SIX v případě Evičky Staškovičové. Je pro mě překvapením, že Lukáš byl původně jen understudy, protože v roli Loly neskutečně září. Nejen že je pěvecky bezchybný, ale zvládá i náročné choreografie na vysokých podpatcích a k tomu všemu neustále hýří vtipem, což je pro Lolu charakteristické. Také dokáže oslnit a dojmout vedle energických tanečních skladeb i pomalejšími kousky jakými jsou například duet s Charliem „Nejsem ten správný syn“ nebo sólová skladba „Měj mě v srdci svém“. Těším se někdy v budoucnu na alternanty Lukáše Adama, kterými jsou Peter Pecha a Ján Slezák. Při druhém představení Kinky Boots mi samozřejmě začalo v hlavě naskakovat plzeňské obsazení (kdyby se Kinky Boots někdy hrály v Plzni) a jako Simon/Lola je jasný Pavel Klimenda. To by byla role pro něj jako stvořená.

Trochu v kontrastu k ústřední „pánské“ dvojici jsou pak zaměstnanci továrny na obuv, v podstatě běžná pracující skupina obyvatel. A právě jejich „normálnost“ je to, co perfektně kontrastuje s extravagancí Loly a její skupiny zvané Angels. Zde máme ukázkový příklad skvělých drag queens v moderním pojetí, což oceňuji a je očividné, jak si to všichni zúčastnění herci naplno užívají a právě oni jsou také jednou z hlavních složek toho, že je muzikál Kinky Boots tak nabíjející pozitivní náladou a energií. Každá drag queen má vlastní vizuální styl, takže se vám snadno stane, že když přijedete příště, dočkáte se i v této oblasti zcela nového zážitku. Zajímavostí je, že za choreografiemi na vysokých podpatcích stojí Antonín Blahuta, kterého můžete také vidět jako jednu z přítomných drag queens.

Aby nezůstaly v pozadí také ženské představitelky, tak zde máme Charlieho snoubenku Nicolu, kterou hrála v obou mnou zhlédnutých představeních Andrea Gabrišová. Andreu jsem v Ostravě viděl již v muzikálu Oliver (Nancy) nebo v menší roli v Producentech, ve větší roli pak v Elisabeth (arcivévodkyně Sofie). Vždycky je však Andreina přítomnost zárukou pěvecké kvality. A role Nicoly mi přijde, že jí sedí perfektně hlasově i typově. Trochu jako charakterový protipól je tu Lauren v podání Veroniky Prášil Gidové, trochu naivní zaměstnankyně z továrny, která si na Charlieho potají myslí. Tady si myslím, že Veronika podává kvalitní výkon. V minulosti jsem ji již jednou viděl jako Ich v Rebecce a myslím si, že Lauren v Kinky Boots jí typově seděla trochu lépe.

Jediná role, kterou jsem viděl v obou alternacích, je zaměstnanec továrny Don. Zde se alternují Tomáš SavkaRoman Harok a oběma se podařilo dát Donovi, který je takový obyčejný dělník z lidu a trochu sexistický křupan, který úplně nefandí tomu, že místo pánských polobotek bude fabrika vyrábět kozačky na vysokém podpatku pro úzkou klientelu v podobě drag queens, dostatečnou dávku testosteronu na to, aby vyvážil přítomnost Loly a jejích Angels. Menší dvojrole je pak Charlieho kamarád a muzikant Harry a v druhé polovině představení drag queen Hlasana. V této dvojroli jsem měl možnost vidět Adama Živnůstku a byl jsem velice spokojený, především proto, že Harryho skladba „Hraj s tím, co máš“ je mou úplně nejoblíbenější z celého muzikálu, společně s Loliným představovacím číslem „Říše Loly“. Adam se v této dvojroli alternuje s již zmíněným Lukášem Adamem, takže se moc těším, pokud při některé z příštích návštěv Kinky Boots narazím na jinou Lolu, že Lukáše uvidím právě jako Harryho a Hlasanu, která se i na Instagramu stává stále populárnější právě v Lukášově podání. Doporučuji si ji vyhledat a některé vtipné skeče si přehrát.

Scéna je vlastně velice jednoduchá - využívá především točny a zavěšené kulisy vstupu do fabriky. Celá scéna tak perfektně vtáhne do prostředí továrny na boty, kde se většina celého muzkálu odehrává. Zajímavostí je však orchestr. Není klasicky „v jámě“ na kraji jeviště, ani nikde v zadní části jeviště, jako z Plzně známe například z Donaha nebo My Fair Lady. V případě ostravských Kinky Boots se totiž orchestr (kapela) nachází na zkušebně divadla o několik pater výš a zvuk je do sálu divadla Jiřího Myrona přenášen kabelem. Tento novátorský způsob mně osobně přijde zajímavý a sám jsem zvědavý, jestli by něco podobného mohlo fungovat i například u nás v Plzni. Když už jsem zmínil orchestr, je tak nasnadě vyzdvihnout po hereckém obsazení a pěveckých výkonech to, co z muzikálu dělá muzkál - hudba. Za tou totiž nestojí nikdo jiný než světová hvězda Cyndi Lauper. A právě její hudba a texty jsou tak dokonalé, že si některé skladby po odchodu z divadla budete notovat ještě několik dní, energii z představení si v sobě určitě udržíte podobně dlouhou dobu a žádná z písní vás nenechá v sedadle klidnými, možná si dokonce některé energické skladby budete chtít s herci zazpívat z hlediště také. To je to, za co si hlavně zaslouží muzikál Kinky Boots pochválit. O překlad se postaral známý a skvěle sehraný tandem Pavel BárMichael Prostějovský, který můžete znát také jako moderátory rozhlasového pořadu Muzikál expres. Jak překlad libreta, tak texty písní, jsou v češtině na špičkové úrovni, jak jsme od Pavla s Michaelem zvyklí i z jiných muzikálových představení, na kterých se (samostatně či společně) podíleli.

Téma drag queens je v současném umění už docela běžným prvkem, ale je i zajímavé srovnání napříč roky a podobnými díly. Narážím na to, jak se Kinky Boots skvěle doplňují třeba s klasickým muzikálem Klec bláznů, aktuálně uváděným v plzeňském divadle J.K. Tyla. Zatímco Klec bláznů je klasický muzikál v podobném duchu jako třeba Hello Dolly nebo My Fair Lady, Kinky Boots jsou moderním současným muzikálem s téměř až popovými nebo pop-rockovými skladbami. A zatímco Klec bláznů se zaměřuje na travesti, Kinky Boots jsou o drag queens, což je moderní podoba umění, které právě z travesti vychází. Obě díla se tak skvěle doplňují a dávají naprosto odlišný pohled na podobný typ umění napříč desetiletími, která je od sebe dělí. Pokud se obáváte, že tohle téma nebude pro vás tím pravým šálkem kávy, vězte, že když do Ostravy na muzikál Kinky Boots vyrazíte, nebudete litovat ani vteřinu, protože se vám dostane špičkových výkonů, moderní současné hudby, ale také velkého množství pozitivní energie v muzikálu ověnčeným několika prestižními divadelními cenami Tony. A za tím už se vyplatí si do Ostravy udělat výlet.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám