Článek
Dnes se budeme věnovat straně, která je také na začátku rukopisu a to foliu, které je značeno 1v.
Samotný rozbor významu obrázku a také samozřejmě jeho textu, nám tedy řekne jednu velice důležitou věc. Kterou je to po čem vědci sto roků pátrají.
A tou věcí je vznik rukopisu.
Různí vědečtí pracovníci z celého nám známého světa se stovky roků snaží zjistit, kdy byl rukopis napsán a podle toho pak rukopis zařadit do nějaké konkrétní doby. Jak by se tedy dala spolehlivě zjistit doba, kdy tento rukopis vznikl? Existuje samozřejmě několik možností a tou první by mělo logicky být to, že si nějaký případný badatel a nebo chytrý vědec přečte text rukopisu. Druhou možností je odebrat z pergamenu malý vzorek a ten pak podrobit radiokarbonové analýze.
Protože za posledních řekněme sto roků nebyl chytrý vědec uspět s tím, že by byl schopen číst text MS - 408, tak se musel udělat v roce 2009 na Arizonské Univerzitě pod vedením kolegy Grega H. ten radiokarbonový test (C 14). Kolega tedy získal určitá data a všem je samozřejmě i ukázal. Ve vědecké komunitě to mělo dost velký ohlas, protože se konečně mohl každý výzkumník opřít o nějaký výchozí bod a tedy mohl začít spřádat své teorie o tom, co by asi tak mohl rukopis představovat a jaké informace jsou v něm obsažené.
Druhá možnost, jak zjistit stáří rukopisu, je samozřejmě číst text.
Tato druhá možnost, která se samozřejmě podmíněna znalostí způsobu zápisů znaků v textu rukopisu, tedy jeho písmen, která jsou na všech foliích dobře vidět, je důležitější než uhlíkový test (C 14). Pro nějaké vědce je velice složité vidět znaky, které jsou v textu rukopisu psané. To je podle mých zjištění jejich velký problém. Se kterým různí vědci zápasí už dlouhou dobu. A tak stagnují sto roků na fleku. A nejsou schopni nic kloudného čtenářům říci a nového přinést.
Samozřejmě jsem to všem důležitým vědcům tlumočil. A vysvětlil a také seznámil s tím, že text rukopisu nebudou nikdy schopni pochopit, natož i dešifrovat. Kontaktoval sem i kolegu na Arizonské Univerzitě a napsal mu, že jeho test není dobrý. Protože v něm nesouhlasí několik roků. Asi tak přibližně 30 - 35 roků.
Když tedy bude vědec schopen číst text rukopisu, tak i podle toho co je v něm psáno zjistí v první řadě přibližnou dobu jeho vzniku. A to podle toho, jaké jsou na určité jeho straně popisovány určité konkrétní věci a události.
Teď sem vrazím obrázek té strany, o které vám píši:
Co tento obrázek znamená a jaký má význam. V první řadě tento obrázek ukazuje na to, jak byla Eliška z Rožmberka šikovná. Další, a to velice důležitou věcí je to, že nám tento obrázek ukazuje jeden důležitý letopočet. A to letopočet narození samotné šikovné baronky Elišky.
Když bude nějaký vědec schopen číst text na tomto foliu, tak si tam i sám přečte tuto větu: zelených listů je 14. A zlatých listů je šest a šest. A to jsou roky mého narození.
Každý vědec se tedy pozorně podívá na obrázek a začne počítat. Když bude správně počítat, tak tam i napočítá, že zelených lupenů je 14 a zlatých lupenů je na obrázku 12.
Pak vědec zbystří. A svým zkušeným okem se podívá na jeden zelený lupen, kde by měl i vidět, že jsou na něm psány dva znaky písmen.
Ty dva znaky písmen jsou: J a T. - židovská substituce: písmeno J má hodnotu čísla 1. Písmeno T má hodnotu čísla = 4. (J=1), (T= 4). Tím vám všem Eliška naznačuje, že zelených lupenů je celkem 14.
Se zlatým lupením je to jinak. Eliška nenapsala, že zlatých listů je 12. Ptáte se možná proč ? Nemohla by napsat 1466. Ale musela by napsat 1412. A to je špatné. Proto je v textu té strany psáno Zlatých listů je Šest a Šest. Proč to tedy Eliška napsala slovy (šest a šest), je snad každému chytrému vědci jasné. A to je fajn.
Když tedy vědec dobře počítal, tak i kvalitně zjistil letopočet, který mu i ukázal to, kdy se narodila šikovná baronka Eliška z Rožmberka. A to L. P. 1466.
Zde jsou ty dva tajemné znaky písmen J + T:
Co důležitého tato informace vědcům přinesla: Tak tato velice důležitá informace všem vědcům celého nám známého světa přinesla velice důležitou informaci, která by mu také měla při plném vědomí a svědomí i říci, že vědec do této chvíle pracoval bídně, když se snažil zařadit rukopis do nějaké té doby, která by i vyhovovala jeho pofidérní teorii. A tedy snaze ohromit čtenářskou obec a potažmo i své důvěřivé kolegy.
Vědec by se měl tedy odpíchnout od tohoto letopočtu. 1466. Slabší vědec se jistě ptá proč? Proč?
Tak na to je velice snadná odpověď. Protože když se autor rukopisu Eliška z Rožmberka narodila v letech 1466 tak…
Přátelé tak to bude má otázka k vám, a tedy i hlavní smysl tohoto Kvízu.
Otázka tedy zní:
Kdy vznikl tento rukopis?
Má dnešní nápověda zní: Eliška se narodila. Pak musela povyrost, aby dosáhla na stůl a také se pohodlně usadila v sednici na židli.
Zde je šikovná Eliška:
Obrázky: Beinecke Library Yale. MS - 408.
Hlavní smyslem tohoto kvízu, a i textu je ukázat čtenářům, že takzvaný test C-14 je špatný a pro výzkum samotného rukopisu nemá praktický význam.