Hlavní obsah
Názory a úvahy

Něco o leteckých nehodách, kterých přibývá

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Leteckých nehod přibývá a zabránit jim nelze. Můj příspěvek je pokusem o jisté zobecnění.

Článek

Počet letadel na obloze přibývá a s tím roste i pravděpodobnost nehod. Dle mého soudu obecně platí následující kategorizace leteckých nehod (dále jen LN): Technické příčiny, lidský faktor a události vis maior. Technické příčiny: 1) vadné konstrukce, 2) vadná stavba, c) vadná údržba a opravy. Lidský faktor: 1) nedostatečná odborná příprava, 2) nezkušenost, 3) nedbalost, 4) úmysl. Události vis maior jsou takové, se kterými se v běžném létání nesetkáme a nelze jim jiným způsobem zbránit, např. srážka s ptáky, výbuch sopky apod. V tomto příspěvku se zaměřím jen na problematiku malých letadel i když si myslím, že to, co jsem uvedl, platí i pro letadla velká.

Malá (lehká) letadla, včetně ultralehkých jsou provozována soukromými osobami, převážně pro osobní potřebu, sport a rekreaci. Což je specifika, která si zaslouží pozornost. Pokud jde o letadla továrně vyráběná (Piper, Cessna, Zlín a pod), osvědčené a spolehlivé stroje, závady typu vadné konstrukce, vadné stavby (výroby) nepřichází v úvahu. Horší je to se stavebnicemi, případně se stavbou letadla vlastní konstrukce.

Měl jsem kamaráda, který si postavil podle nějakého návodu ultralight typu „kachna“. Každý, kdo se letectvím zabývá, ví, že letadla tohoto typu konstrukce se pro svoji letovou nespolehlivost neosvědčila. Upravený motor z Trabanta. Technologie výroby „na koleně“. Letadlo stavěl asi rok a nedal se přesvědčit, že jde o riskantní podnik. Nutno dodat, že jeho pilotní dovednosti spočívaly jen v  letech na rogalu na Rané u Loun. Jaké měl letecké oprávnění jsem se nikdy nedozvěděl.

Stavbu dokončil, stroj si nechal úředně schválit ke zkušebnímu letu a nastal den D. Shodou okolností v ten den ženil svého syna. Krásný podzimní den, příležitost, které nelze odolat. Vytlačili jsme stroj na pole, pilot nastartoval, plný plyn, rozjezd a vzlet. Dostal se do výšky asi padesáti metrů, letadlo se zachvělo, motor zhasl. Před sebou měl obrovský lán volného pole. Kdyby jen potlačil, mohl přistát přímo před sebe. Udělal však hrubou chybu. Pokusil se zatáčkou čelem vzad vrátit na místo startu. Následoval skluz po křídle, pád a konec. Na místě zemřel.

V jeho případě se projevily jako hlavní příčiny vadná stavba stroje a nezkušenost pilota. Já jsem absolvoval letecký výcvik na Trenéru 126 v šedesátých letech minulého století. Tehdy ještě bylo v základní osnově výcviku uvedení a vybrání letadla z pádů a  vývrtky. To dneska chybí a není to dobře. Při ztrátě rychlosti, těsně před pádem, se letadlo zatřepetá a pilot, který to zná, potlačí a letadlo se nepropadne. Jak říkal kdysi jeden z mých učitelů, František Novák, držitel světového rekordu v přímém letu (asi 4500 km): „Musíš ctít tři věci: výšku, rychlost a koukat kolem sebe. Pak přežiješ“.

Dnes je mi přes třiaosmdesát a jak vidno, přežil jsem. Velké profesionální létání se dnes neobejde bez trenažerů, nicméně základní návyky bezpečné pilotáže bez praxe na malých letadlech nelze získat. To je názor, o který jsem se chtěl podělit. Jak pravil pan Murphy: „Mám pravdu, ale mohu se mýlit. Mýlil jsem se včera, to jsem si myslel, že nemám pravdu.“ Hezký den.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám