Článek
Přicházím s křížkem po funuse, bohužel už se stalo. Sedmnáctiletí dostali právo státi se řidiči. Naučí se řídit ne za vedení učitele, ale pod dohledem mentora. (Dle Klimešova Slovníku cizích slov mentor = poučovatel, karatel). Mentor, vlastně tatínek, úspěšný podnikatel vlastnící dvoulitrové BMW, automat, posadí synka za volant a vyjedou. Možná na venkově, na zdánlivě opuštěné okresce. Co čert nechtěl, vyřítí se proti nim padesátitunový tirák s návěsem, těch je tam poslední dobou čím dál víc. Vedle sebe se prostě nevejdou a je vymalováno. Kdo ponese odpovědnost za nehodu? Co na to pojišťovny? Mládí = netrpělivost, chtějí mít pokud možno vše, co nejrychleji a s minimální námahou. (je mi třiaosmdesát, a v sedmnácti jsem nebyl lepší). Chci tím říci, že přiučit nedočkavce trpělivosti rozhodně věci i jemu prospěje. Radil bych počkat do osmnácti. Přísloví „Festina lente“, ač pochází ze starého Říma, není marné.
Mentor je záležitost ošidná. Despotický otec, zvyklý synka pohlavkovat, z něj nikdy řidiče nevychová. Matka, chránící svou ratolest před jakoukoliv překážkou, je co by mentorka předem diskvalifikována. Učitel není řemeslo. Být učitelem je poslání. Nesmějte se, platí to i pro učitele autoškol. Tato kategorie je dle mého soudu neprávem opomíjená. Což je ovšem na zcela jinou debatu.
Stopadesátka na českých silnicích? Zbláznili jste se? Nevšimli jste si, že v USA, v zemi nejrozvinutějšího automobilismu je na většině dálnic limit, nemýlím-li se, 60 mil/hod., tj. zhruba 100 km/hod? Myslíte, že je to náhoda?
A poslední postřeh: V době, kdy byla u nás povinná vojenská základní služba, byl zaveden i předvojenský výcvik řidičů-branců. Kdo to zažil a pamatuje-zlatá vétřieska. Pomalá, hlučná, jednoduchá, ale spolehlivá. Voják s ní strávil dva roky, v zimě, mrazu, nepohodě, odkázán mnohdy sám na sebe. Dostal školu, zkušenost o které si dnešní mladí řidiči mohou nechat jen zdát, nikoliv ji však získat. A ta chybí, troufám si říci, že citelně.
Promiňte starému zbrojnoši, že si vylil srdíčko. Řídím od 18 let, mám ŘP na všechny skupiny, všechny druhy vozidel jsem fyzicky řídil, desítky let jsem byl učitelem výcviku v řízení. Spáchal jsem možná bezpočet drobných dopravních přestupků, ale za celou tu dobu jsem neměl dopravní nehodu z vlastní viny. Tož tak.