Hlavní obsah
Rodina a děti

Šel bych do toho. Ale netuším, co mě čeká

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Kamila Chiméra

Rodina je barevná.

Bábovkový den připomenul potřebu náhradních rodin pro ohrožené děti. Co musí zájemci splnit?

Článek

Bábovkový den (31. 5.) připomíná, že ne každé dítě má štěstí na funkční rodinu. Chce dosáhnout toho, aby se lidé zamysleli, jestli by - každý podle svých možností - nemohli v záležitostech ohrožených dětí pohnout nebem i zemí (případně alespoň úřadem :) K tématu pěstounské péče mi přišly nějaké dotazy. Jeden dokonce i od muže, který by rád náhradní rodinu ohroženému dítěti poskytl. Jsem za dotazy ráda - většinu lidí totiž nezajímá, jak je pěstounství popsané v zákonech, ale jak se žije naživo.

Znám osobně pár desítek pěstounů. Jen ve třech případech byl iniciátorem přijetí pěstounského dítěte muž. Ale jsou tací a můžete je najít i na internetu (třeba na Youtube je hezký medailonek o dvou mužích vychovávajících Ráďu - projekt Rodiče napořád, díl Petr a Petr; nebo na FB Dalibor Rebroš, který píše úžasně).

Věřím, že mužů, kteří si všímají, jak se cítí opuštěné nebo ohrožené děti, je víc. Na přání jednoho z nich v tomto článku stručně vysvětlím, jaké je to procházet procesem schvalování. Berte prosím v potaz, že v tomto textu nebudu mluvit o pěstounech příbuzenských, protože jich se schvalovací proces netýká. Také prosím zohledněte, že proces schvalování probíhá v každém kraji úplně jinak (ač je to neuvěřitelné - ale o tom bych ráda napsala příště), takže moje zkušenosti se mohou lišit někdy zcela zásadně od těch, které získali žadatelé v jiných krajích. No a na závěr bych ráda řekla, že můj popis je subjektivní, jde o osobní dojmy právě z našeho „setkání se systémem“.

Když nejstarší syn roztáhl křídla a vyletěl z rodinného hnízda, zůstal jeden pokoj našeho bytu prázdný. Procházela jsem jím a říkala si, že by mohl přivítat ještě dalšího dětského obyvatele. Nejsem v oblasti pěstounské péče nevědomá, zajímala jsem se o ni už předchozích 25 let. Ale aktuální myšlenky v mé hlavě jsem musela předestřít také zbytku své rodiny. Poté, co vstřebali překvapení, vzali můj úmysl za svůj. A já mohla odhodlaně vyrazit na OSPOD našeho města.

Byl první lednový pracovní den, většina pracovníků měla ještě dovolenou. Službu držela dáma, která na moje sdělení, že chci požádat o zařazení mezi pěstouny, nereagovala přívětivě. Prý nevím, co mě čeká a ať si to ještě rozmyslím. Řekla jsem jí, že vím, co mě čeká, a rozmyšleno to mám čtvrt století. Ani poté mi žádost neposkytla a poslala mě slušně někam. Ze zásady se s takovými lidmi nehádám.

Přišla jsem domů a vytiskla žádost z formuláře na internetu, vyplnila ji samotnou i všechny přílohy. Musím říct, že MPSV má žádosti i přílohy hezky online připravené a člověk se zorientuje rychle. Takto vybavená jsem druhý den navštívila stejný úřad znovu; ale tentokrát jsem měla štěstí na místně příslušnou pracovnici, která byla ze zájemců o náhradní rodinnou péči (NRP) nadšená. Převzala všechny papíry a dala mi seznam dalších, které ještě musíme dodat. Zejména bylo potřeba, aby navštívila náš byt, provedla místní šetření a pozeptala se ostatních členů rodiny, jak se k věci staví oni (a pak z toho všeho napsala podrobnou zprávu).

Dále jsme museli dodat také písemný popis našeho dětství, našich rodin, povah, zájmů, vztahů k lidem i zvířatům, doklady o vzdělání, posudky od zaměstnavatelů, výpis z listu vlastnictví o tom, že vlastníme náš byt, opisy z rejstříku trestů, potvrzení výše příjmů, doklad o bezdlužnosti a status bez exekucí a doporučení od lékaře. Všechno jsme to dali do kupy během 2 týdnů a naše skvělá paní ospoďačka osobně spis odnesla na krajský úřad, aby nenastal ani den prodlení (díky jí za vše!).

Jak to pokračovalo dál (už na krajském úřadě), o tom třeba zítra. Aby toho na vás nebylo dnes moc :)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz