Článek
55 % amerických voličů do 29 let se podle průzkumu pro New York Times a Siena College z poloviny prosince staví proti další pomoci Izraeli. Současně by 49 % voličů této věkové skupiny preferovalo Donalda Trumpa před Joem Bidenem (43 %). Podle NYT je válka na Blízkém východě jedním z vysvětlení tohoto rozložení preferencí.
Donald Trump byl v prvním funkčním období důrazně podporován židovskou lobby v USA. (Nyní už ne.) Zároveň má ale velmi blízko nejen k Izraeli jako takovému, ale speciálně k současné ultrapravicové vládě Benjamina Netanjahua.
Jinak řečeno, jestli mladí voliči mají pocit, že Biden dostatečně kriticky neovlivňuje vojenské kroky Izraele, byli by nesmírně překvapeni praktickými postoji svého preferovaného prezidentského kandidáta. Biden má totiž vůči Izraeli silnou rezervu a podporuje jej prostě proto, že jde o klíčového amerického spojence. Kdežto Trump pohrdající institucemi právního státu - ohroženého v Izraeli Netanjahuovou vysoce kontroverzní justiční reformou - nemá výhrady dočista žádné.
Zdá se, že mladí američtí voliči čerpající „informace“ převážně z TikToku už nežijí v realitě a nedokážou si uvědomit, že některé věci se prostě navzájem vylučují. Že nemohou chtít současně kritičtější postoj americké administrativy k Izraeli a návrat Donalda Trumpa do úřadu.
Americké ekonomice se na rozdíl od české daří vcelku dobře, ani zde však voliči nedohlédnou na špičku vlastního nosu. Většina z nich „není spokojena“ s tím, jak Biden zvládá ekonomickou politiku, a pouze 30 % uvedlo opačné hodnocení. Redakce Washington Postu to neváhala označit za „záhadu“.
Buďme však střízliví a nedivme se: Kolem nás postupně vznikla kultura vysoce nasycená emocemi a dojmy, která už dávno přestala být ukotvena k nějaké realitě „nezávislé na našem vnímání“. A je už dávno zřejmé, že takové projekty, jako je čínský TikTok, dříve nebo později musely přinést i politické plody.
Tom Nichols v knize Smrt expertízy už před lety upozornil, že z ignorance a drzosti udělat si nepodložený názor naprosto na cokoliv se stala jakási nová společenská „ctnost“. Odborník, který studiu tématu věnoval roky života, aby se v něm vyznal mnohem lépe než průměrný uživatel Facebooku, už nemá žádnou autoritu a je soustavně napadán.
Jak to v jisté fázi pěkně shrnuli proponenti katastrofálního projektu brexitu, už bylo „dost expertů“ - kvalifikované názory nadále nikoho nezajímají.
A tady to máme. Kdo by řešil, že „kontrariánské“ postoje masově šířené sociálními médii nedávají v praxi sebemenší smysl a ani dost málo nesouvisejí se skutečným stavem světa.
Proděláváme právě kulturní transformaci odpovídající v praxi nadšenému zblbnutí.
A teprve později, až dozrají všechny důsledky, zahlédneme nový svět koučů a influencerů v jeho plné kráse.






