Hlavní obsah
Cestování

Cestování vlakem s asistencí pro hendikepované

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Karel Giebisch

Při cestování vlakem mohou lidé s hendikepem využít bezplatnou službu asistence. Jak to funguje a jaká byla má osobní zkušenost?

Článek

Lidé s hendikepem mají možnost při cestování vlakem využít asistenci od ČD nebo od Oneticket. Tato asistence pomůže těmto osobám s orientací na nádraží, ale i při nástupu do a výstupu z vlaku. Informováni o přepravě cestujícího s hendikepem jsou i samotní dopravci, takže s vámi počítají a pomohou i přímo ve vlaku.

Víte o mně, že mám rád výzvy a jsem otevřen novým příležitostem. Tato služba mi připadá natolik zajímavá, že jsem si ji musel osobně vyzkoušet při cestování z Olomouce do Prahy a zpět. V tomhle článku se s vámi chci podělit o mou zkušenost a dojmy. Před tvorbou tohoto článku jsem se v krátkosti o využití asistence zmínil na sociálních sítích. Pod příspěvkem se rozjela velmi zajímavá diskuze, kde další lidé s hendikepem sdílí své zkušenosti s touhle asistencí. Je zřejmé, že jsou různé. I o tom bude v závěru pár vět. Nyní už k mé osobní zkušenosti s asistencí na nádraží v Olomouci a Praze.

Objednání asistence

Můžete využít asistenci buď přímo od ČD, kterou objednáváte rovnou na webu ČD nebo od společnosti Oneticked. Rozdíly jsou následující:

  • Asistence ČD: pouze na vlaky ČD
  • Asistence Oneticket: Na spoje ČD, ale i dalších dopravců např. Regiojet, Leo Express

Osobně jsem jel do Prahy spojem ČD, zpět Leem, takže v mém případě zvolena asistence skrze službu Oneticket. Před objednáním asistence proběhl nákup jízdenek na jednotlivé spoje.

Následně jsem zavítal na web Oneticket, záložka asistence, kde se mi rovnou zobrazil objednávkový formulář. Ten jsem vyplnil podle požadavků a odeslal.

Netrvalo dlouho a volali mi přímo z Oneticketu, abychom doladili samotnou asistenci. Čas odjezdu, kde mě bude asistent čekat, co přesně potřebuji apod. Pak už jsem pouze čekal na e-mail o schválení nebo zamítnutí asistence. V obou případech byla asistence vyřízena kladně. Potvrzení mi dorazilo do e-mailu, ale též telefonicky. U spoje Leo Express trvalo schválení asistence o něco déle než u ČD, tam bylo schváleno do hodiny od odeslání objednávky. Leo požadoval číslo jízdenky, což jsem nevěděl, takže bylo doplněno po telefonické konzultaci s operátorem Oneticket.

Objednání asistence je nutné zrealizovat maximálně 48 hodin před samotnou cestou. Jinak ji nelze zaručit. Služba je bezplatná.

Průběh objednané asistence

V mém případě nebylo nutné řešit vozík ani nástupní plošinu, jednalo se pouze o orientaci na nádraží a pomoc s nástupem do vlaku. V požadovaný čas jsem tedy dorazil na nádraží v Olomouci a v Praze a počkal na smluveném místě, kde mě vyzvedl pracovník správy železnic a dovedl mě na vlak. Pomohl mi do vozu a následně si mě převzala vlaková služba, nebo jak říkal borec v Olomouci, vlaková četa.

Tato vlaková četa mi pomohla na objednané místo a v cílové stanici z vlaku. Na nádraží čekal další pracovník správy železnic, který mě doprovodil na smluvené místo na nádraží, kde se už orientuji a odkud dále trefím sám. V Praze na mě čekal kolega, takže mi asistent pomohl do haly k východu. Vše proběhlo bez komplikací a za mě velká spokojenost. I v tom, že jak v Praze, tak Olomouci mi volali ze správy železnic a ujišťovali se, jestli dorazím na nádraží v požadovaný čas a kde se setkáme. Asistenci považuji hlavně při cestování vlakem za velice užitečnou a rozhodně budu rád využívat.

Odlišné zkušenosti hendikepovaných

I když v mém případě proběhlo ohledně asistence vše bez komplikací, zkušenosti dalších lidí s hendikepem ukazují, že tomu tak nemusí být rozhodně vždy. Přináším pár postřehů od několika diskutujících na sociálních sítích na tohle téma na základě mé zmínky o tvorbě tohoto článku.

  • Asistenci nevyužívám, je to zbytečné. Jezdím sám už několik let a vždy se doptávám lidí v okolí
  • Ne vždy asistence dorazí, někdy na vás prostě zapomenou
  • Nejednou se mi stalo, že nepřistavili k vlaku plošinu a já se musel spoléhat na lidi kolem, kteří mi pomohou na vozíku ven z vlaku. Asistence prostě nedorazila
  • Nutili mě použít nějakou plošinu při nástupu do vlaku. Ne vyloženě tu pro vozíčkáře, ale nějaký takový kopeček, po kterém se šlo. Prý je mezi nástupištěm a vozem vlaku velká díra, že prý musí. Já však jen nevidím a byla to dost hrůza, než kdyby mě nechali normálně nastoupit a vystoupit bez této plošiny
  • Zamítli mi asistenci na vozíku, protože prý ve stanici nemají nikoho, kdo může obsluhovat plošinu
  • Když jezdím sama, asistenci ráda využívám

Tolik k několika zkušenostem, je jich samozřejmě víc, většina na podobné bázi. Mezi Olomoucí a Prahou však asistence proběhla v naprostém pořádku a osobně si zatím na tuto službu nemohu stěžovat. Každopádně věřím, že zkušenosti mohou být odlišné a mnohdy i nepříjemné, vše je o lidech. Tyto negativní zkušenosti mě rozhodně neodradí od dalšího využívání asistence. Především orientace na nádražích opravdu sám nedávám.

Tento článek má za cíl přiblížit dalším lidem s hendikepem, ale též široké veřejnosti, jak mohou lidé s hendikepem cestovat vlakem. A i když nemají vlastní doprovod známých nebo rodiny a netroufají si sami na cestu vlakem, je možné využít této asistence, která usnadní orientaci na nádražích a ve vlaku, kde o vás vědí a počítají s vámi. Věřím, že tento článek třeba navnadil i další lidi s hendikepem zkusit vycestovat vlakem samostatně s asistencí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz