Hlavní obsah
Internet a technologie

Jeden e-mailový klient mi nestačí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Karel Giebisch

Na iPhonu a iPadu používám dva e-mailové klienty. Co mě k tomu vede?

Článek

Pracujete s e-maily na iPhonu nebo iPadu? Pravděpodobně vám stačí nativní aplikace Mail, která je přímou součástí operačního systému. To však neplatí pro uživatele se zrakovým znevýhodněním, odkázaných na odečítač obrazovky VoiceOver. V takových případech může Mail představovat jistá omezení. Zřejmě vlivem chyby ze strany Applu.

Nenajdete přílohy

Pokud e-maily pouze čtete, odpovídáte na ně, přeposíláte, řešíte takovou běžnou komunikaci, pak není nutné alternativu v podobě jiného e-mailového klienta řešit. Problém nastává s přílohami u e-mailových zpráv. Tuto komplikaci jsem objevil až v okamžiku, kdy jsem z notebooku přešel na iPad a iPhone a neměl jiné řešení, jak e-maily zpracovávat. Z nějakého pro mě dosud nepochopitelného důvodu, odečítač VoiceOver u některých e-mailů, nedetekuje přílohy. Jednoduše je nedohledáte a nemůžete s nimi vůbec pracovat. Paradox je, že tento problém evidentně zaznamenávají jenom zrakově znevýhodnění uživatelé používající funkci VoiceOver. Lidé bez zrakového znevýhodnění tohle omezení neregistrují.

Komplikace se vyskytuje pouze při obdržení e-mailu s přílohou. Poslání e-mailu s přílohou není problém. Tato nepříjemnost trvá už několik let a dosud jsem neodhalil, co ji způsobuje. Pravděpodobně půjde o nedostatečnou optimalizaci stran odečítače VoiceOver, protože si to jinak vysvětlit nedokážu. Stále čekám, že v rámci aktualizací iOS a iPadOS bude tento problém vyřešen, ale zatím se tak bohužel nestalo. I když to tak nemusí na první pohled vypadat, jde o zásadní omezení, které však trápí jen uživatele iPhonu a iPadu. V Macu nativní aplikace Mail funguje bez komplikací a problém s přílohami se tam vůbec nevyskytuje.

Existuje řešení? Samozřejmě. Zprovoznit si druhého alternativního klienta. Já zvolil Microsoft Outlook. Následně oba e-mailové klienty střídám dle potřeby. Co nefunguje v aplikaci Mail, to funguje v Outlooku a obráceně. Oba klienti mají však své neduhy, se kterými je potřeba počítat.

Microsoft Outlook

  • S odečítačem VoiceOver nevyberu příjemce z našeptávače adres
  • Nezobrazím obsah některých newsletterů
  • Mírně nepřehlednější uživatelské rozhraní než v aplikaci Mail
  • Zobrazování reklam, pokud nemáte napojený účet Microsoft
  • Výrazné a dobře slyšitelné zvuky při příjmu a odeslání e-mailu
  • Efektivní práce s přikládáním a ukládáním příloh
  • U více e-mailových účtů chodí notifikace pouze z účtu, který je považován za výchozí
  • Našeptávač příjemců se zobrazuje pouze u výchozího e-mailového účtu

Mail

  • Nedohledám a nezobrazím přílohy u některých přijatých e-mailů
  • Přehlednější uživatelské rozhraní než u Microsoft Outlooku
  • Tišší zvukové schéma při příjmu a odesílání e-mailů
  • Našeptávač příjemců funguje u všech přidaných e-mailových účtů spolehlivě
  • Při výběru příjemce z našeptávače, dojde k automatickému výběru e-mailového účtu, ke kterému je příjemce přiřazen
  • Žádné reklamy

Oba výše popsané e-mailové klienty střídám podle toho, jak zrovna potřebuji. Přílohy řeším raději v Outlooku, protože tam mám zaručeno fungování této oblasti. Na e-maily odpovídám a čtu příchozí zprávy také raději v Outlooku. Nevím proč, ale líbí se mi zvukové schéma při odesílání a příjmu e-mailů a nějak jsem si na Outlook zvykl, i když občas tápu v orientaci uživatelského rozhraní.

Newslettery raději otvírám v aplikaci Mail, též v Mailu zahajuji nové konverzace kvůli spolehlivě fungujícímu našeptávači příjemců. Jako výchozí e-mailovou aplikaci mám nastaven Microsoft Outlook na iPadu, do iPhonu jsem ho zatím ještě nedával. V iPhonu téměř neřeším přílohy, takže si bohatě vystačím s aplikací Mail. Každému bude pravděpodobně vyhovovat něco jiného. Mně vyhovuje tato varianta.

Sepsáno na základě zkušeností nevidomého uživatele. Vidící lidé mohou celou situaci vnímat odlišně.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz