Článek
Často můžeme číst odborné články, které se zabývají naším školstvím. Víme, že pro výuku žáku se používal určený materiál, pak ale nastala možnost takzvaného rámcového vzdělávaní, kdy si učitel může zvolit určitý materiál pro výuku žáků.
Když začnu nejnižším stupněm vzdělávání tak všichni dobře víme, že zde je důležité to, aby se žáci naučili psát, číst a počítat. To se vám může zdát jako naprosto triviální, ale ukáži vám, že to tak není. V těchto základních dovednostech je zásadně důležité, aby žáci rozuměli textu, a chápali význam textu. V matematice na slovních úlohách se hned pak ukazuje, jak to žáci zvládli.
Velké překvapení pak čeká ty nejlepší studenty ze středních škol, že je to, jak rozumí textu a chápou význam textu, budou zkoušet při přijímacích pohovorech na prestižní univerzity v zahraničí. Na to se v našem školství zapomnělo, protože se to považuje za triviální, ale to není dobrý úsudek.
Žáci či studenti tedy u nás dál na středních školách pokračuji v rychlém tempu v získávání znalostí a dovedností v přírodovědných a technických disciplínách. Zde se však vypouští pedagogický přístup získávání vědomostí, a využívá se především memorování a studenti, kteří jsou usilovní mají pak dobré výsledky. Otázkou však zůstává porozumění daným znalostem a vědomostem v logickém myšlení.
Na vysokých školách a univerzitách pak profesoři jen pedagogicky vedou studenty k porozumění a pochopení vyučovaných předmětů. Student zde má být na té úrovni, aby dovedl profesorovi vysvětlit danou látku tak aby to profesor pochopil. Zde se studenti pohybují v oblasti teorií, které mají více odpovědí, a profesoři se jich mohou ptát na odpověď. Tím se dostávám k cíli otázky, co je cílem vzdělávání, a to je umět používat logické myšlení a chápat význam psaného nebo mluveného textu aspoň ve dvou jazycích.