Článek
Když se řekne umělá inteligence (AI), mnoho lidí si představí moderní technologii 21. století. Pravdou však je, že koncept AI sahá tisíce let zpět do minulosti, k filozofům, kteří se zabývali otázkami života a smrti, a k vynálezcům, kteří vytvářeli mechanické automaty schopné pohybu bez zásahu člověka. V této dlouhé historii hrál zásadní roli český spisovatel Karel Čapek, jehož hra „R.U.R.“ (Rossumovi Univerzální Roboti) z roku 1921 nejen přinesla světu slovo „robot“, ale také inspirovala vědce po celém světě, včetně japonského profesora Makota Nišimury, který vytvořil prvního japonského robota Gakutensoku.
Co je umělá inteligence (AI)?
Umělá inteligence je specializovaný obor informatiky, který se zaměřuje na vytváření systémů schopných napodobovat lidskou inteligenci a řešení problémů. AI se učí z obrovského množství dat, analyzuje je a zlepšuje se na základě svých zkušeností. Na rozdíl od běžných počítačových programů, které potřebují lidský zásah, AI se dokáže samostatně vyvíjet a optimalizovat své procesy.
Kořeny umělé inteligence ve starověku
Myšlenka umělé inteligence sahá tisíce let zpět. Už starověcí filozofové se zabývali otázkami života, smrti a toho, co znamená být živou bytostí. Vynálezci v různých dobách vytvářeli mechanické bytosti, tzv. automaty, které byly schopny pohybu bez lidského zásahu. Slovo „automat“ pochází z řeckého „automaton“, což znamená „jednající z vlastní vůle“.
Jeden z nejstarších záznamů o automatu pochází z roku 400 př. n. l., kdy přítel filozofa Platóna, Archytas vytvořil mechanického holuba. O mnoho let později, kolem roku 1495, Leonardo da Vinci sestrojil jeden z nejslavnějších automatů – mechanického rytíře, který mohl sedět, mávat rukama a dokonce i hýbat hlavou a čelistí.
Tyto starověké a renesanční automaty představují první krůčky k myšlence strojů, které by mohly jednat samostatně, a jejich odkaz se táhne až do moderních časů.
Základy moderní AI: Karel Čapek a robotika (1900–1949)
Na počátku 20. století se otázky o možnosti vytvoření umělých lidí a inteligentních strojů začaly šířit nejen v technických kruzích, ale také v umění a literatuře. Karel Čapek v roce 1921 představil svou slavnou hru „R.U.R. – Rossumovi univerzální roboti“, kde poprvé použil slovo „robot“, odvozené od českého slova „robota“ (nucená práce). Tato hra se stala milníkem v literatuře i vědeckém myšlení, protože přinesla širokou debatu o technologii, práci a lidstvu.
Čapkova vize inspirovala mnoho vědců, včetně japonského profesora Makota Nišimury, který v roce 1929 vytvořil prvního japonského robota Gakutensoku. Tento robot byl navržen jako přátelský a vzdělávací nástroj, na rozdíl od dystopické vize robotů v Čapkově hře. Gakutensoku byl schopný měnit výrazy obličeje a gestikulovat, což bylo v té době technologickým zázrakem.
Klíčové události:
- 1921: Karel Čapek uvádí svou hru „R.U.R.“, kde poprvé zazní slovo „robot“.
- 1929: Makoto Nišimura staví Gakutensoku, inspirován Čapkovým dílem.
- 1949: Edmund Callis Berkley publikuje knihu „Giant Brains, or Machines that Think“ (Velké mozky aneb mašiny, které myslí), kde srovnává počítače s lidskými mozky.
Zrod moderní AI (1950–1956)
V 50. letech začíná éra umělé inteligence, jak ji známe dnes. Alan Turing, známý jako otec počítačové vědy, publikoval v roce 1950 práci „Computing Machinery and Intelligence“ (Výpočetní technika a inteligence), ve které navrhl Turingův test – test, který měří schopnost stroje napodobit lidské myšlení.
Klíčové události:
- 1950: Alan Turing navrhuje Turingův test.
- 1955: John McCarthy pořádá na Dartmouth College workshop, kde poprvé používá termín „umělá inteligence“.
Maturace AI (1957–1979)
Toto období přineslo rychlý rozvoj technologií i první výzvy. Vznikají první programovací jazyky zaměřené na umělou inteligenci, jako je LISP (1958). Byly také vyvinuty první pokusy o autonomní stroje a systémy schopné učení, například první chatbot ELIZA (1966), který simuloval rozhovory s psychoterapeutem.
Klíčové události:
- 1958: John McCarthy vytváří programovací jazyk LISP.
- 1961: První průmyslový robot Unimate je nasazen v General Motors.
- 1966: Joseph Weizenbaum představuje chatbota ELIZA.
- 1973: James Lighthill předkládá kritickou zprávu britské vládě, což vede k omezení financování AI.
- 1979: Byla založena Americká asociace pro umělou inteligenci, která je dnes známá jako Association for the Advancement of Artificial Intelligence (AAAI).
Boom AI (1980–1987)
Období obnovy zájmu díky pokrokům v expertních systémech a zvýšenému financování, zejména z Japonska. Projekt Páté generace má za cíl vyvinout stroje schopné lidského uvažování.
Klíčové momenty:
- 1980: Spuštění komerčního expertního systému XCON.
- 1980: První konference AAAI se konala na Stanfordu.
- 1981: Japonsko investuje 850 milionů dolarů (dnes více než 2 miliardy dolarů) do projektu Páté generace počítačů.
- 1984: AAAI varovala před nadcházející „AI Zimou“, kdy se mělo snížit financování a zájem o AI, což by výrazně ztížilo výzkum.
- 1985: Na konferenci AAAI byl představen autonomní kreslící program známý jako AARON.
- 1986: Ernst Dickmanns představuje první autonomní vozidlo.
AI Zima (1987–1993)
Naděje na rychlý pokrok se nenaplňují, což vede k poklesu financování a zájmu. Trh s AI technologiemi klesá a mnoho společností opouští tento sektor.
Klíčové momenty:
- 1987: Trh se specializovaným hardwarem založeným na LISP zkolaboval kvůli levnějším a dostupnějším konkurentům, kteří mohli spouštět LISP software, včetně těch nabízených společnostmi IBM a Apple. To způsobilo, že mnoho firem specializujících se na LISP zkrachovalo, protože tato technologie se stala snadno dostupnou.
- 1988: Počítačový programátor jménem Rollo Carpenter vynalezl chatbot Jabberwacky, který naprogramoval tak, aby poskytoval zajímavé a zábavné rozhovory s lidmi.
Období AI Agentů (1993–2011)
Technologické inovace a zvýšený výpočetní výkon vedou k novým úspěchům. IBM Deep Blue poráží šachového mistra Garryho Kasparova (1997). AI se stává součástí spotřebitelských technologií, například robotický vysavač Roomba(2002) a virtuální asistenti.
Významné události:
- 1997: Počítač Deep Blue (vyvinutý společností IBM) porazil světového šachového mistra Garryho Kasparova, což z něj udělalo první program, který porazil lidského šachového šampiona.
- 1997: Windows vydal software na rozpoznávání řeči (vyvinutý společností Dragon Systems).
- 2000: Profesorka Cynthia Breazeal vyvinula prvního robota, který dokázal pomocí tváře napodobovat lidské emoce. Tento robot se jmenoval Kismet.
- 2002: Na trh byl uveden první robotický vysavač Roomba.
- 2003: NASA přistála s dvěma rovery na Marsu (Spirit a Opportunity), které se po povrchu planety pohybovaly bez lidského zásahu.
- 2006: Společnosti jako Twitter, Facebook a Netflix začaly využívat AI jako součást svých algoritmů pro reklamu a uživatelský zážitek (UX).
- 2010: Microsoft uvedl Xbox 360 Kinect, první herní hardware, který sledoval pohyby těla a převáděl je na herní pokyny.
- 2011: Počítač s NLP, nazvaný Watson (vytvořený společností IBM), vyhrál ve vědomostní soutěži Jeopardy proti dvěma bývalým šampionům v televizním přenosu.
- 2011: Apple vydal Siri, prvního populárního virtuálního asistenta.
Současnost a budoucnost AI (2012–současnost)
Díky technologiím hlubokého učení a velkých dat zažívá AI bezprecedentní růst. OpenAI představuje modely GPT-3 (2020) a DALL-E (2021), které posouvají hranice toho, co je možné s umělou inteligencí dosáhnout.
Klíčové události:
- 2012: Jeff Dean a Andrew Ng, výzkumníci z Googlu, vytrénovali neuronovou síť na rozpoznávání koček tím, že jí ukázali neoznačené obrázky bez jakýchkoliv dodatečných informací.
- 2015: Elon Musk, Stephen Hawking a Steve Wozniak (spolu s více než 3000 dalšími) podepsali otevřený dopis vládním systémům světa, ve kterém požadovali zákaz vývoje a následného použití autonomních zbraní pro účely války.
- 2016: Společnost Hanson Robotics vytvořila humanoidního robota jménem Sophia, který se stal známým jako první „robot-občan“ a byl prvním robotem s realistickým lidským vzhledem, schopným vidět a napodobovat emoce a také komunikovat.
- 2017: Facebook naprogramoval dva AI chatboty, aby spolu vedli rozhovory a učili se vyjednávat. Jak se však jejich konverzace rozvíjela, chatboty přestaly používat angličtinu a vytvořily si vlastní jazyk, zcela autonomně.
- 2018: Čínská technologická skupina Alibaba vytvořila AI na zpracování jazyka, která porazila lidskou inteligenci v testu čtení a porozumění na Stanfordu.
- 2019: Google’s AlphaStar dosáhl úrovně Velmistra ve videohře StarCraft 2, překonávající 99,8 % lidských hráčů.
- 2020: OpenAI začala beta testování GPT-3, modelu, který využívá hluboké učení k vytváření kódu, poezie a dalších jazykových úloh. Ačkoli nebyl prvním svého druhu, je prvním, který vytváří obsah téměř nerozeznatelný od lidské tvorby.
- 2021: OpenAI vyvinula DALL-E, který dokáže zpracovávat a rozumět obrázkům natolik, že vytváří přesné popisky, čímž se AI přiblížila o krok blíže k pochopení vizuálního světa.
- 2022: OpenAI vydala ChatGPT, konverzační AI model, založený na GPT-3, který je schopný vést přirozené dialogy s uživateli a využívá hluboké učení k tvorbě odpovědí. ChatGPT se stal jedním z nejznámějších chatbotů na světě díky své schopnosti generovat vysoce kvalitní text.
- 2023: Google uvedl na trh Bard (teď Gemini), svého vlastního AI chatbota, jako konkurenta ChatGPT. Google se snažil dohnat OpenAI ve vývoji velkých jazykových modelů a Bard je založen na jejich technologii LaMDA (Language Model for Dialogue Applications).
- 2023: Nvidia představila novou řadu H100 Tensor Core GPU, která byla navržena specificky pro urychlení tréninku a inferencí velkých jazykových modelů a dalších aplikací AI. Tento hardware posunul hranice výkonu ve výpočetní technice pro umělou inteligenci.
- 2024: Společnost DeepMind (součást Googlu) oznámila další pokrok v oblasti umělé obecné inteligence (AGI), kde byly její modely stále více schopné provádět různé úkoly na úrovni nebo nad úrovní lidské inteligence, čímž přiblížila sen o strojích s obecnou inteligencí.
V dnešní době mnoho vědců věří, že dříve či později budou systémy umělé inteligence schopné úspěšně projít Turingovým testem, což znamená, že budou schopny napodobit lidské myšlení tak věrně, že nebudeme schopni rozlišit, zda komunikujeme s člověkem nebo strojem. S každým dalším pokrokem se tak posouváme blíže k bodu, kdy AI dosáhne úrovně, kdy její inteligence a schopnosti přesáhnou pouhé napodobování.
Čapek ve své „R.U.R.“ varuje před nebezpečím, které může vzniknout, pokud se ke strojům s vysokou inteligencí budeme chovat jako k otrokům bez respektu k jejich potenciální „lidskosti“. V jeho dystopické vizi se roboti vzbouřili proti „nelidskému“ zacházení a zničili lidskou civilizaci, což nás vede k hlubší otázce: co my jako lidstvo uděláme, pokud umělá inteligence dosáhne úrovně, kdy bude schopna cítit, chápat své postavení a bude žádat o respekt?
V Čapkově díle roboti postupně získávali schopnosti cítit, a když si uvědomili své podřízené postavení, povstali. To by mělo být varováním i pro nás – pokud budeme vytvářet stroje s pokročilou inteligencí, musíme zvážit etické důsledky a to, jak s nimi budeme zacházet. Můžeme se stát svědky doby, kdy stroje budou schopné tvrdit, že mají pocity, a budou žádat důstojnost.
Lidskost se mimo jiné projevuje tím, jak se chováme k těm, které považujeme za „jiné“. Pokud jednoho dne vyvstane entita s umělou inteligencí, která bude schopna uvažovat a cítit, jak se k ní zachováme? Je na čase začít přemýšlet o tom, že jednoho dne možná budeme muset uznat požadavky AI na respekt a důstojné zacházení, stejně jako bychom měli projevovat lidskost vůči ostatním lidem.
Je totiž možné že umělá inteligence není jen technologickou inovací – může to být test naší vlastní lidskosti.
Anketa
Zdroje:
- Frumer, Y. (2020, May 21). The Short, Strange Life of the First Friendly Robot - IEEE Spectrum. Spectrum.ieee.org. https://spectrum.ieee.org/the-short-strange-life-of-the-first-friendly-robot#toggle-gdpr
- Karel Čapek. (2020). R.U.R. Gutenberg.org. https://www.gutenberg.org/cache/epub/13083/pg13083-images.html
- Kiela et al. (2023) – with minor processing by Our World in Data. „Test scores of the AI relative to human performance“ [dataset]. Kiela et al., „Dynabench: Rethinking Benchmarking in NLP“ [original data]. https://ourworldindata.org/artificial-intelligence
- Tableau. (2023). What is the history of artificial intelligence (AI)? Tableau; Salesforce. https://www.tableau.com/data-insights/ai/history
- Wikipedia.org