Článek
Od neděle 18.8. už pojede doprava v obou směrech po zbrusu nové estakádě nad úsekem, který působil jako špunt a často se v prostoru kolem viaduktu mezi Svatoplukovou a Provazníkovou ulicí i na mostě přes Svitavu tvořily několikakilometrové kolony v obou směrech.
Vzhledem k tomu, že se jedná o klíčovou městskou trasu od Svitav k přivaděči D1 a dál na Vyškov, se teď uleví nejen městské části Židenice, ale celkově by se měla zrychlit doprava v místech, která byla denně zahlcena desítkami tisíc aut, autobusů, trolejbusů, dodávek i kamiónů.
Od června 2021 byla celá cesta ještě komplikovanější vinou stavby Velkého městského okruhu (VMO) mezi čtvrtí Maloměřice a Tomkovým náměstím. Součástí stavby byla i estakáda přes Maloměřické seřaďovací nádraží a řeku Svitavu. Projíždějící řidiči za to mohli na vlastní oči sledovat, jak se jim rovnou nad hlavami z desítek tisíc kubíků betonu a tisíců tun betonářské výztuže zhmotňují impozantní pilíře a mostovka mezi nimi.
Vše totiž probíhalo za plného provozu – automobilového i vlakového, protože celá stavba estakády navíc překlenula i železniční koridor na Českou Třebovou. Odborníci z firem Metrostav DIZ, Metrostav TBR a Firesta navíc museli „za pochodu“ řešit i taková překvapení, jako když se při stavebních pracích najednou objevila podzemní chodba, která nebyla zaznamenána v žádných dostupných historických pramenech. Takový „objev“ si samozřejmě vyžádal rychlou úpravu při založení opěry mostu. Některé z opěr jsou totiž až v hloubce 30 metrů pod zemí.
Více než půlkilometrová estakáda spolu se zbytkem trasy VMO se dostává do provozu o víc než čtyři měsíce dřív, než bylo původně plánováno. Odlehčení provozu kolem Židenických kasáren bylo čím dál aktuálnější i vzhledem k tomu, že nedaleko roste moderní čtvrť Nová Zbrojovka, která bude znamenat další zátěžovou zkoušku pro brněnskou dopravní situaci v inkriminované lokalitě.
Celkové náklady na vybudování tohoto úseku Velkého městského okruhu v Brně jsou ve výši bezmála 2,3 miliardy Kč, přičemž hlavní část nákladů nese Ředitelství silnic a dálnic ČR. Město Brno uvolnilo na stavbu 175 mil. Kč.
Mimochodem zprovozněním nové estakády, po které by teď mělo denně projet na 40.000 dopravních prostředků, celé „dobrodružství“ velkého městského okruhu (VMO) zdaleka nekončí.
Na nový úsek by měl časem navázat tunel Vinohrady, který povede pod stejnojmenným brněnským sídlištěm. Ještě v letošním roce by měla ideálně začít ražba průzkumné štoly, která má sloužit jako podklad pro projektovou přípravu. Na něj bude navazovat mimoúrovňová Ostravská radiála mířící do Černovic.
Ani to není všechno, ještě do konce letošního roku by měly být uvedeny do provozu hned dva další úseky VMO, a to Žabovřeská a Bauerova, které propojí už fungující úsek Hlinky. Tím byl měla být hotová víc jak polovina plánovaného okruhu v západní a severní části Brna. Na řadu se postupně dostane i východ a jih.
Během páteční prezentace nového úseku bylo znát, že se organizátoři poučili z loňského zářijového dne otevřené estakády, kdy na 15.000 zájemců nemělo šanci se nikde schovat před slunečními paprsky. Letos byly po celém úseku party stany a stánky, kde se zájemci mohli nejen na chvíli schovat, ale zároveň se dozvědět zajímavosti ze stavby a třeba si i zasoutěžit o drobné dárky.
Na děti čekaly atrakce jako malování na obličej, jízda zručnosti nebo balonky, dospělejší zas mohli obdivovat sportovní prototyp nebo si dát něco na zub - největší zájem byl vzhledem k venkovní teplotě o zmrzliny a nápoje.
Nejen budování, ale i bourání doprovázelo celou stavbu. Dopravě musela ustoupit i malá kolonie dělnických domků Pod kopcem z přelomu 19. a 20. století u Tomkova náměstí.
Část ulice zmizela před lety, během budování Husovického tunelu, zbývajících 10 domů s narušenou statikou a plánovaným demoličním výměrem se dočkalo svého konce až nyní.
Na druhou stranu, uvolňování prostor pro novou spojnici pravého a levého břehu Svitavy mělo nečekanou pointu. Při stržení domu v sousedství husovické Sokolovny u Tomkova náměstí se na její boční stěně objevily reklamy ze 30. let minulého století.
Původně se sice počítalo s jejich zamalováním, ale nakonec vznikla replika, která víc než 90 let po jejich vzniku bude dál zdobit stejné místo, byť už žádná z firem, které na ní jsou uvedeny, neexistuje.
Pro další informace: