Článek
Od neděle 18.8. už pojede doprava v obou směrech po zbrusu nové estakádě nad úsekem, který působil jako špunt a často se v prostoru kolem viaduktu mezi Svatoplukovou a Provazníkovou ulicí i na mostě přes Svitavu tvořily několikakilometrové kolony v obou směrech.
Vzhledem k tomu, že se jedná o klíčovou městskou trasu od Svitav k přivaděči D1 a dál na Vyškov, se teď uleví nejen městské části Židenice, ale celkově by se měla zrychlit doprava v místech, která byla denně zahlcena desítkami tisíc aut, autobusů, trolejbusů, dodávek i kamiónů.

Estakáda je hotová a ode dneška se po ní začíná jezdit (vizualizace)
Od června 2021 byla celá cesta ještě komplikovanější vinou stavby Velkého městského okruhu (VMO) mezi čtvrtí Maloměřice a Tomkovým náměstím. Součástí stavby byla i estakáda přes Maloměřické seřaďovací nádraží a řeku Svitavu. Projíždějící řidiči za to mohli na vlastní oči sledovat, jak se jim rovnou nad hlavami z desítek tisíc kubíků betonu a tisíců tun betonářské výztuže zhmotňují impozantní pilíře a mostovka mezi nimi.

Nosné základové konstrukce jsou ukotveny v hloubce 12 - 30 metrů
Vše totiž probíhalo za plného provozu – automobilového i vlakového, protože celá stavba estakády navíc překlenula i železniční koridor na Českou Třebovou. Odborníci z firem Metrostav DIZ, Metrostav TBR a Firesta navíc museli „za pochodu“ řešit i taková překvapení, jako když se při stavebních pracích najednou objevila podzemní chodba, která nebyla zaznamenána v žádných dostupných historických pramenech. Takový „objev“ si samozřejmě vyžádal rychlou úpravu při založení opěry mostu. Některé z opěr jsou totiž až v hloubce 30 metrů pod zemí.

Součástí prohlídky byla i možnost projít si celý Husovický tunel
Více než půlkilometrová estakáda spolu se zbytkem trasy VMO se dostává do provozu o víc než čtyři měsíce dřív, než bylo původně plánováno. Odlehčení provozu kolem Židenických kasáren bylo čím dál aktuálnější i vzhledem k tomu, že nedaleko roste moderní čtvrť Nová Zbrojovka, která bude znamenat další zátěžovou zkoušku pro brněnskou dopravní situaci v inkriminované lokalitě.

Nechyběl ani celý plán kompletního velkého městského okruhu, ze kterého je hotový další úsek
Celkové náklady na vybudování tohoto úseku Velkého městského okruhu v Brně jsou ve výši bezmála 2,3 miliardy Kč, přičemž hlavní část nákladů nese Ředitelství silnic a dálnic ČR. Město Brno uvolnilo na stavbu 175 mil. Kč.

V pátek byla část estakády vyhrazena pro malé řidiče. V popředí dilatační závěr, který kompenzuje teplotní změny během roku, aby nedošlo k porušení celé konstrukce.
Mimochodem zprovozněním nové estakády, po které by teď mělo denně projet na 40.000 dopravních prostředků, celé „dobrodružství“ velkého městského okruhu (VMO) zdaleka nekončí.
Na nový úsek by měl časem navázat tunel Vinohrady, který povede pod stejnojmenným brněnským sídlištěm. Ještě v letošním roce by měla ideálně začít ražba průzkumné štoly, která má sloužit jako podklad pro projektovou přípravu. Na něj bude navazovat mimoúrovňová Ostravská radiála mířící do Černovic.

Organizátoři mysleli na všechno a na několika místech se návštěvníci mohli osvěžit třeba zmrzlinou nebo vodou z kropícího vozu
Ani to není všechno, ještě do konce letošního roku by měly být uvedeny do provozu hned dva další úseky VMO, a to Žabovřeská a Bauerova, které propojí už fungující úsek Hlinky. Tím byl měla být hotová víc jak polovina plánovaného okruhu v západní a severní části Brna. Na řadu se postupně dostane i východ a jih.

Volný průchod estakádou si nenechali ujít zájemci ze všech věkových skupin, byť to při teplotě přes 30° Celsia znamenalo ujít bezmála 2 km, případně 4 km, pokud se rozhodli stejnou cestou i vrátit
Během páteční prezentace nového úseku bylo znát, že se organizátoři poučili z loňského zářijového dne otevřené estakády, kdy na 15.000 zájemců nemělo šanci se nikde schovat před slunečními paprsky. Letos byly po celém úseku party stany a stánky, kde se zájemci mohli nejen na chvíli schovat, ale zároveň se dozvědět zajímavosti ze stavby a třeba si i zasoutěžit o drobné dárky.
Na děti čekaly atrakce jako malování na obličej, jízda zručnosti nebo balonky, dospělejší zas mohli obdivovat sportovní prototyp nebo si dát něco na zub - největší zájem byl vzhledem k venkovní teplotě o zmrzliny a nápoje.

Návštěvníci si mohli nechat udělat stylový památeční snímek
Nejen budování, ale i bourání doprovázelo celou stavbu. Dopravě musela ustoupit i malá kolonie dělnických domků Pod kopcem z přelomu 19. a 20. století u Tomkova náměstí.
Část ulice zmizela před lety, během budování Husovického tunelu, zbývajících 10 domů s narušenou statikou a plánovaným demoličním výměrem se dočkalo svého konce až nyní.

Při stavbě estakády vzaly za své i některé domy, třeba jako bývalá dělnická kolonie u Tomkova náměstí
Na druhou stranu, uvolňování prostor pro novou spojnici pravého a levého břehu Svitavy mělo nečekanou pointu. Při stržení domu v sousedství husovické Sokolovny u Tomkova náměstí se na její boční stěně objevily reklamy ze 30. let minulého století.
Původně se sice počítalo s jejich zamalováním, ale nakonec vznikla replika, která víc než 90 let po jejich vzniku bude dál zdobit stejné místo, byť už žádná z firem, které na ní jsou uvedeny, neexistuje.

Reklamy z roku 1934 před obnovou
Pro další informace: