Článek
Britská smetánka si dává záležet na originálních pokrývkách hlavy, kdykoliv vyráží třeba právě na svatbu. K vidění bývá ledacos, ale když se v roce 1989 objevila módní redaktorka a stylistka Isabella Blow na své vlastní, do středověku stylizované svatbě ve zlaté helmě s korunou, byl to pořádný poprask.
Isabella dokázala okamžitě do médií „prodat“ jméno svého kloboučníka, kterým byl teprve 22letý Ir Philip Anthony Treacy, tehdy ještě student londýnské Royal College of Art.
Jen pět let předtím odešel z rodného Ahascragh - „zapadákova“ o ani ne 500 obyvatelích, aby si splnil zdánlivě bláznivý sen - toužil se stát módním návrhářem.

Treacyho klobouky jsou všechno, jen ne nudné
Prvním krokem k jeho splnění bylo zapsat se na dublinskou National College of Art and Design, kde se coby koníčku poprvé začal věnovat výrobě klobouků a fascinátorů. Až po přestěhování do Londýna ale začal brát výrobu pokrývek ženských hlav opravdu vážně, a dokonce se účastnil kurzu u věhlasného Stephena Jonese, který vyráběl klobouky i pro královnu Alžbětu a její matku.
Isabella Blow si zvolila autora své svatební okrasy zcela promyšleně. Měla až neuvěřitelný „čich“ na módní talenty. Mezi její objevy patřil i mimořádně originální návrhář britské haute couture Alexander McQueen, a proto oba mladé muže také hned seznámila.
Společně uzavřeli módní triumvirát, který dokonale ovládl britskou módu 90. let - Alexander šil nepřehlédnutelné modely, Philip k nim dodával fascinující klobouky. Isabella to vše nosila a oběma tím udělala reklamu k nezaplacení.

Jeden z Treacyho ikonických motýlích klobouků, navržený pro přehlídku Alexandra McQueena, je dnes vystavený v newyorském Metropolitním muzeu
Právě v té době Philip zkoušel, kam až může zajít, když modelkám nasazoval na hlavy humry, hejna motýlů nebo rovnou ptačí klec. Díky své originalitě, a přitom mistrovskému zpracování dostal už v roce 1991 pozvání ke spolupráci od módního domu Chanel, kterému v té době vládl fashion vizionář Karl Lagerfeld. Později spolupracoval pro změnu s módním domem Givanchy, když se jeho hlavním návrhářem stal právě Alexander McQueen.
Treacy se postupně dostal do povědomí britské i světové veřejnosti klobouky, které byly všechno, jen ne fádní pokrývkou hlavy. Jeho výtvory se objevily na filmovém plátně, třeba v Sexu ve městě nebo v Harry Potterovi a ohnivém poháru, kde šik modré kloboučky patřily k uniformě studentek z Akademie v Krásnohůlkách.

Bilanční výstava Treacyho klobouků
Nová kapitola Philipovy proslulosti se začala psát s nástupem do „služeb“ královské rodiny přibližně na přelomu století. K jeho klientkám patří nejen zmíněná královna Camilla, ale i vévodkyně Kate a během své královské „služby“ také manželka prince Herryho Meghan či dcery vévody Andrewa - princezny Eugenie a Beatrice. Posledně jmenovaná vzbudila na svatbě svého bratrance, korunního prince Williama, velký rozruch svým nepřehlédnutelným „preclíkovým“ fascinátorem.
Kromě nich patří mezi věrné zákaznice nejen další aristokratky, ale i hvězdy typu Lady Gaga, Madonna či Sarah Jessica Parker, které v Londýně chodí osobně vybírat do Philipova butiku v módní čtvrti Belgravia.

Londýnský butik
Je to už pár let, co jsem si mohla jeden z jeho modelů nejen zblízka prohlédnout, ale i nasadit. Možná to nebyl ten nejoriginálnější, ale coby milovnici klobouků mne fascinoval svým provedením, které kromě vnějšího dojmu myslelo i na pohodlí toho, kdo si jej vezme na hlavu.
Právě tehdy jsem pochopila, proč se kromě celé řady cen dostalo Philipu Treacymu od královny povýšení po šlechtického stavu. Rozhodně to nebyla jen odměna za originalitu, ale hlavně za to, jak lehce a příjemně se jeho výtvory nosí.

Na Treacyho klobouky nedá dopusit ani princezna Kate, která je nosí s velkou grácií
Pro rozlišení:
KLOBOUK - pokrývka hlavy, která skrývá většinu účesu
FASCINÁTOR - menší klobouček či ozdoba, která ladí s účesem, ale nemá ho krýt
Pro další informace: