Článek
Na kopec nad vsí se vydala milenecká dvojice, které pověra o démonovi vraždícím lidi mezi prokletými kameny přijde jako zábavná duchařská historka. Z logiky příběhu skončí oba špatně. Dívku cosi zabije přímo v rozpáraném stanu, mladík visí opodál z kříže hlavou dolů a se všemi kostmi zlomenými. Legenda nelhala - zdaleka nejsou prvními oběťmi. Proto se do boje se zdánlivě už jednou poraženou entitou vydává tajemný lovec vybavený mocí prastarého církevního řádu, který má lidstvo ochraňovat právě před zlými démony.
To vše se ve snu objevuje ženě vzdálené stovky kilometrů, která má ale ke všemu blíž, než se na první pohled může zdát. Právě její příjezd na místo činu uvede do pohybu celé soukolí dobra a zla.
Přiznejme si to hned na začátku - režisér Jiří Strach je mistr přes pohádky. Ať už se jedná o ty určené pro mladší diváky (Anděl Páně, Šťastný smolař…) nebo pro dospělé (Docent, Labyrint, Ďáblova lest). Opět to potvrdil v prvním dílu ALICE z nového česko-slovenského seriálu LOVEC.
Od úvodního výstupu zamilovaného páru na vrch s pohanskými kameny a křížem, přes ukutí posvěcené dýky, až po kapky krve na podlaze hlavní hrdinky, má divák neustále pocit, že tohle všechno už někde viděl.
A je to fakt - mrtvý mladík nepřirozeně instalovaný na kříži byl v prvním díle 1. série Strachova Labyrintu, kde se také objevil motiv česko-slovenského vyšetřování.
Tajný řád pracující pro vyšší dobro pro změnu kup pikle ve druhé řadě Labyrintu, kde chránil identitu současného potomka Přemyslovců, a náznakem i ve Ztracené bráně, kde pro změnu střežil magický průchod z Prahy do jiné dimenze.
A dívka (tentokrát spíš už zralá žena) v nesnázích, která potřebuje pokud možno tajemného zachránce, je motiv stejně starý jako báje a pohádky od časů, kdy si je lidstvo začínalo vyprávět.
Pokud jde o herecké obsazení, mix několika „profláknutých“ a řady méně známých tváří je poměrně osvěžující. K angažmá Pavla Kříže do role lovce démonů mezi námi jsem - přiznávám - přistupovala poněkud s obavami. I když už má za sebou celou řadu jiných postav, pořád je to hlavně „Štěpánek“ z filmů o Básnících. Jeho celkem odtažitá a mlčenlivá postava doplněná strohým kostýmem prozatím příjemně překvapila. Jen doufám, že se v dalších dílech moc nerozmluví, aby nesetřel auru tajemna.
Jana Kolesárová coby Alice je zatím méně uvěřitelná, možná i z důvodu, že její tajemství se prolomilo hned v prvním dílu. Když hrdinka odešla z rodného Slovenska po rodinné tragédii, stala se - díky intuici povýšené o vidiny - špičkovou pojišťovací likvidátorkou. Její nevinnost podtrhuje vše světlé, včetně oblečení. Nakolik se po setkání s démonem „vybarví“ si musíme počkat do dalších pokračování.
Standartní Jiří Dvořák v roli představeného řádu, kterého pravidelný Strachův divák už může považovat za režisérův „talisman pro štěstí“, a Marek Lambora jako zamilovaný kolega Alice mají zatím jen doplňkové role, stejně jako tajemný bezdomovec, který Alici „hlídá“ před jejím domem.
Autoři slibují, že co jeden díl, to samostatný příběh. I to počítám víc za plus než mínus nového seriálu, který zároveň nasadila jak česká, tak i koprodukční slovenská strana - tentokrát TV JOJ. Rozdíl je jen v tom, že na Slovensku uvidí diváci nové díly o pár dnů dřív.
Po řadě mysteriózních kusů, kterými nás Strach spolu s Českou televizí v minulých desetiletích coby diváky krmili, se musí uznat, že se jim - minimálně v úvodním díle - podařilo namíchat chutný koktejl pro dlouhé zimní večery. V kombinaci se sklenkou červeného nebo hrnkem punče a rozsvícenou svíčkou by nemuselo jít o úplně promarněný čas.