Článek
Pokud jste ji dodnes měli zařazenu jako něžnou blondýnku, která ani po sedmdesátých narozeninách neztratila nic ze svého šarmu, pak si ji teď můžete zapsat do paměti i jako mimořádný charakter.
V sobotu, kdy prezident Peter Pellegrini bude rozdávat svou první sadu řádů a medailí, totiž bude Zdena Studénková mezi oceněnými chybět. Ne, že by jí z prezidentského paláce chtěli upřít zásluhy. Jedná se o její vlastní rozhodnutí.
Když jí z Grasalkovičova paláce zvali, slušně se omluvila a zdůvodnila svou neúčast neutěšeným současným stavem slovenské kultury, kterou od voleb 2023 doslova ničí a rozkládají ministryně Martina Šimkovičová (Slovenská národní strana) a její státní tajemník, „plochozemec“ Lukáš Machala.
Studénková tak výrazně podpořila na čtyři tisíce zaměstnanců v kultuře, kteří jsou od loňského podzimu ve stávkové pohotovosti. Důvodem jsou nejen neodborné změny v kulturních fondech ministerstva, ale i bezdůvodné odvolávání ředitelů Slovenského národního divadla, Slovenské národní galerie, Slovenského národního muzea a nejnověji i Slovenského literárního centra, ani nemluvě o regionálních muzeích, galeriích a dalších institucích. Místo odborníků do nich ministryně a její tajemník dosazují své známé, jako v případě Mezinárodního domu umění pro děti BIBIANA, kam místo uznávané odbornice prosadila svou kamarádku Petru Flach bez patřičného vzdělání a zkušeností.
Působení dua Šimkovičová a Machala už začíná mít citelné dopady na slovenskou kulturu i ve světě. Nejnověji je to vidět na případu Slovenské národní galerie (SNG), kde už se po odvolání bývalé ředitelky a uznávané kurátorky Alexandry Kusé potřetí měnil během pár měsíců její ředitel a většina odborníků se z ní chystá odejít, nebo už odešla.
Tento týden zaslaly Hornické a gotické muzeum v rakouském Leogangu a vedení Státních uměleckých sbírek z německých Drážďan na adresu SNG své rozhodnutí, že odstupují od domluvené a společně připravované výstavy „Červené zlato - zázrak ze Španej Doliny“. Své rozhodnutí zdůvodňují tím, že za současných podmínek neexistují základy důvěryhodné spolupráce a nejsou ani garantovány mezinárodní standardy výstavy.
Což je mimořádná reputační ostuda nejen pro Slovenskou národní galerii, ale i především pro slovenské ministerstvo kultury a jeho vedení. A bohužel, nejspíš ani nebude poslední.
Pro další informace: