Hlavní obsah
Lidé a společnost

„Záchodový pavouk“, Michal Kovačič, se chystá ukojit hlad Slováků po pravdě pomocí projektu 360°

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Tom Luigi Wunderer/wikimedia.commons/public domain

ilustrační foto

Slovensko chce pravdivé informace a je ochotné si za ně zaplatit. Výzva na podporu nového projektu 360° bývalého moderátora TV Markíza Michala Kovačiče shodila během prvních pár hodin web Donio.sk.

Článek

O tom, že nezávislá média nebudou mít na Slovensku po loňském nástupu čtvrté vlády Roberta Fica jednoduchou práci, bylo rozhodnuto už před tím, než staronový premiér vyhlásil zákaz vstupu webu Aktuality.sk, Denníku N a SME.sk na Úřad vlády.

Tím nad nimi vyhlásil de facto moratorium o neodpovídání na veškeré dotazy z vládních institucí. Ale v té době už se zpravidla nebavil ani s většinou dalších seriózních médií. Od Covidu 19 si zvykl buď nahrávat vlastní vyjádření na sociální sítě, nebo hovořit s tzv. „alternativními“ médii, které známe jako dezinformační.

Žádné kritické otázky, rozhovory „po srsti“, to je trend, který měl během uplynulého roku zavládnout i v RTVS (Rozhlas a televízia Slovensko), kterou ministryně kultury Martina Šimkovičová pro jistotu nechala zrušit a přetransformovat na STVR (Slovenská televízia a rozhlas). A stejně se mělo stát i v soukromé TV Markíza, která už od 90. let suplovala pro slovenské diváky kvalitní veřejnoprávní médium.

Po dosazení nového vedení TV Markíza vyslaného vlastníkem - skupinou PPF Renaty Kellnerové z Prahy, se novináři dozvídali, že mají uplatňovat „mocenský bonus“ vládnoucích politiků, dávat jim větší prostor pro samostatná vyjádření bez otázek. Navíc neměli některé kauzy nové vlády raději ani vysílat.

Novináři na to reagovali něčím v soukromých médiích nevídaným - založili na jaře v TV Markíza odbory. Do jejich čela se postavil jako výrazná osobnost moderátor politického diskuzního pořadu „Na tělo“ Michal Kovačič a když se mu po měsíce nedařilo se s novým vedením domluvit, odhodlal se k malé revoluci.

Na závěr květnového dílu svého nejsledovanějšího politického pořadu se obrátil na diváky s informací, jak to v zákulisí TV Markíza vypadá a nakolik jsou novináři vystavováni tlaku, aby nedělali už svou práci svobodně.

Reakce byla okamžitá - Kovačič byl bez odkladu stažen z obrazovky a jeho pořad dočasně zrušen, byť by se měl v nové podobě objevit - s novou moderátorkou - opět v podzimním vysílacím schématu.

Michal Kovačič nakonec z TV Markíza odešel a po rychle vyvrácené spekulaci, že by se mohl zapojit do příprav slovenské verze DVTV Martina Veselovského a Daniely Drtinové, se teď ohlásil s vlastním projektem.

Tím bude, symbolicky od 17.11., 360° - internetový TV program zaměřený na kritickou žurnalistiku, debaty a investigativu. Název by měl naznačit, že autoři budou mířit na všechny strany, bez ohledu na to, kdo je právě u moci.

Kromě Michala Kovačiče se zatím jako další tváře představili Adel Ghannam, populární reportér TV Markíza zaměřený na investigativní projekty, a investigativní reportérka Barbora Šišoláková. Ta se pro změnu rozhodla opustit inovovanou STVR, stejně jako řada jejích kolegů, kteří nesouhlasí s politickým tlakem přeměnit bývalou veřejnoprávní stanici na státní televizi a rozhlas a slepě opakující jen vyjádření současných ministrů a úředníků, bez kritických otázek.

Svůj projekt 360° představili všichni tři protagonisté v neděli 1. 9. večer, během diskuzního pořadu Denníku N, a zároveň spustili donátorskou kampaň na Donio.sk, kde si dali za cíl vysbírat 400 000 Eur.

Během několika hodin od zahájení začaly na účtu naskakovat částky od donátorů, kteří mohou za svůj vklad dostat třeba oběd se všemi třemi novináři, tématickou prohlídku Bratislavy po stopách kauz, komunitní běh nebo autorská díla mladých slovenských umělců, takovou rychlostí, že web po pár hodinách hlásil přetížení.

V pondělí večer - 24 hodin od zahájení- je už vybráno přes 350 000 Euro. To umožní Kovačičovi a jeho 8 člennému týmu spustit pilotní vysílání, které by mělo vyplnit na slovenském mediálním trhu díru po kritických otázkách a do hloubky pojatých tématech nejen ohledně jednání aktuální vlády, ale všeho, co současné Slovensko trápí.

Nejaktuálnější příspěvky budou volně přístupné pro všechny, kterým záleží na pravdivých informacích, další pořady budou zpoplatněny.

A proč "záchodový pavouk"? Tak kdysi označil Robert Fico moderátora Michala Kovačiče ve svém facebookovém statusu, který nahrál coby reakci na dotaz, zda dostal jako premiér během slovenského předsednictví EU v roce 2016 posílenou ochranku.

Kovačiče k dotazu inspiroval vlastní zážitek, kdy se s premiérem potkávali na oblíbené běžecké trase v Bratislavě a kolem Fica se místo 1 ochránce najednou objevili hned 3 bodyguardi.

Pro kontext:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz