Hlavní obsah
Názory a úvahy

Kde končí umění a začíná marketing? Tabákové značky na Designbloku

Foto: Košířan/DALL-E

Kouření škodí zdraví.

Na letošním Designbloku zaujala nejen vystavená díla, ale i hlavní partner Ploom. Je na místě morální kocovina?

Článek

Navštívil jsem Designblok, prestižní festival designu a inovací. A byl to opravdu skvělý zážitek – tolik umění, moderních technologií, ale i funkčního designu na jednom místě! Všude kolem mě téměř hmatetelná atmosféra kreativity. V mnoha instalacích byl vidět také zájem o ekologii a udržitelnost. Člověk měl úplně chuť začít něco tvořit.

Ale pak jsem narazil na něco, co můj dojem poněkud pokazilo. Mezi těmi designovými skvosty a inovativními výrobky jsem si nemohl nevšimnout přítomnosti tabákové společnosti. Ploom, značka zahřívaného tabáku, byla hlavním partnerem akce. Působilo to na mě nepatřičně - vidět, jak se tabákový průmysl až příliš nápadně prosazuje do světa umění a prezentuje své produkty jako součást moderního životního stylu. Copak se závislost na nikotinu stává opět designovým doplňkem?Elegantní a „sofistikovanou“ součástí každodenního života?

Po postupném odklonu od kouření cigaret, se tabákové společnosti oklepaly a našly novou niku. Zahřívaný tabák se stává módním trendem, zejména díky značkám jako Ploom a IQOS. Ploom, který vlastní British American Tobacco (BAT), a IQOS, pod taktovkou Philip Morris, jsou prezentovány jako „méně škodlivé“ alternativy ke klasickým cigaretám. Odborníci na zdraví by samozřejmě nesouhlasili. Méně jedovaté neznamená prospěšné.

Obě značky investují nemalé sumy do toho, aby proměnily produkty, které dříve byly synonymem zdravotních problémů, na něco módního a cool. A to vše v designu, který by mohl konkurovat i některým kouskům začínajících umělců. Jistě po promyšleném tahu, jsou jejich zařízení na zahřívání tabáku vystavována vedle uměleckých děl a působí, jako by snad i oni byli součástí této kreativity.

Neměli by se organizátoři zamyslet nad etickou stránkou takového partnerství? Rozumím tomu, že získat peníze pro tak velkou akci, jako je Designblok, není vůbec jednoduché. Umění a inovace potřebují finanční podporu, a tabákové společnosti nemají hluboko do kapsy. Ale stojí za to přijímat peníze od někoho, kdo si vydobyl své postavení na prodeji závislosti? Tabákový průmysl se sice mění, údajně se snaží být méně škodlivý, ale pořád zůstává tím, čím byl – ať už cigarety zahříváte, nebo zapalujete, stále jde o nikotin a závislost.

Bylo povzbudivé vidět to množství mladých návštěvníků, kteří se obdivovali vystavenému umění, se zájmem diskutovali s tvůrci a odcházeli evidentně nadšení. Je v pořádku těmto nejzranitelnějším podsouvat myšlenku, že škodlivá závislost je cool, že je součástí světa designu a umění? Nemyslím si. Zvlášť když si vzpomeneme, jak dlouho trvalo, zbavit této"cool"masky, klasické cigarety.

Anketa

Měli by se pořadatelé akce více zamýšlet nad výběrem hlavních partnerů?
Ano, jde i o hodnoty.
100 %
Ne, peníze nesmrdí (ani po tabáku).
0 %
Je to na nich.
0 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovali 2 čtenáři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz