Hlavní obsah

Major Zeman, Jiří Lábus a Oldřich Kaiser. Třicet případů nepochopení minulosti?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

Článek, který analyzuje vztah Jiřího Lábuse a Oldřicha Kaisera a jeho údajné narušení během natáčení seriálu 30 případů majora Zemana, otevírá zajímavou, avšak částečně zavádějící diskuzi.

Článek

Na jedné straně se věnuje negativnímu dopadu seriálu na osobní vztahy i kariéry herců, na druhé straně kritizuje moderní nezájem mladší generace o politický kontext tohoto díla. Jako někdo, kdo považuje historické dědictví za klíčový aspekt národního uvědomění, bych k této problematice přistoupil odlišně.

Především je nutné zdůraznit, že podobné diskuze často trpí tendencí hodnotit minulost optikou současné morálky, což nevede k pochopení, ale spíše k dezinterpretaci. Seriál 30 případů majora Zemana byl nepochybně produktem své doby, ovlivněným ideologií a propagandou komunistického režimu. To je fakt, který nelze popřít. Ovšem i díla vytvořená pod politickým tlakem mohou mít hodnotu uměleckou či historickou.

Jak ukazuje text, mladí diváci dnes často nevidí propagandistické poselství seriálu, což autoři interpretují jako problém. Já to však vnímám spíše jako výzvu pro vzdělávací systém, který by měl usilovat o lepší vysvětlování souvislostí místo moralizování a odsuzování.

Další důležitý aspekt je role jednotlivců, jako byli herci Oldřich Kaiser a Jiří Lábus. Snaha hodnotit jejich kariéry výhradně skrze prizma jejich účasti na propagandistickém díle je zjednodušující.

Vladimír Brabec, hlavní představitel Majora Zemana, čelil po revoluci obdobnému osudu, kdy byl redukován na symbol nenáviděného režimu. Takové hodnocení však přehlíží jejich skutečný umělecký přínos, stejně jako osobní dilemata, která mohli během své kariéry zažívat.

Seriál samotný se stal paradoxním fenoménem. Zatímco jeho propagandistický záměr je dnes zřejmý, řada jeho epizod si získala divácké uznání díky kvalitní režii, hereckým výkonům či atmosféře.

Koneckonců, ne každý díl byl stejnou měrou politicky zatížený, jak ukazují příklady epizod, které diváci vnímají spíše jako kvalitní detektivky než jako propagandu.

Filozof by k tomuto tématu přistoupil asi jako k otázce ideologického zápasu o minulost. Z jeho pohledu by bylo klíčové zdůraznit, že interpretace historických událostí by měla být odstíněna od aktuální ideologické polarizace.

Závěrem

Historie nemá a nesmí být planě moralizována, ale pochopena ve svých souvislostech. Seriál 30 případů majora Zemana je součástí naší kulturní paměti a pokusy jej redukovat na pouhý symbol totality, nebo naopak glorifikovat, nejsou vhodné. Musíme uznat komplexnost historických děl a zároveň podporovat kritické myšlení, které divákům umožní tato díla chápat v jejich dobovém kontextu.

Na závěr je třeba velmi důrazně říci, že moderní diskuze o tomto seriálu nejsou primárně o něm samotném, ale o tom, jak se jako společnost vyrovnáváme s minulostí.

A v tomto ohledu zůstává výzvou najít rovnováhu mezi odsouzením totalitních praktik a pochopením kulturních fenoménů, které i přes své ideologické zatížení patří k našemu dědictví.

A propos víte kolik za časů majora Zemana stálo máslo?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz