Článek
Po pěti letech prý konečně velká sláva – brněnský Masarykův okruh znovu přivítá motocyklovou Velkou cenu. Jenže zatímco motorističtí fanoušci jásají, daňoví poplatníci si mnou oči. Cena tohoto „návratu legendy“ totiž není jen hluk a emise, ale hlavně astronomických 170 milionů korun z veřejných rozpočtů. Přesně tolik zaplatí stát, Jihomoravský kraj a město Brno, aby soukromá show mohla vůbec proběhnout.
A tady je kámen úrazu. Tuto akci neorganizuje stát. Ani kraj. Ani město. Je to byznys. Soukromá událost. A přesto se tváří jako veřejný zájem hodný dotací, za které by šlo třeba pokrýt roční provoz několika sociálních zařízení, zrekonstruovat oddělení v nemocnici, nebo třeba zajistit fungující síť lékařských pohotovostí v kraji. Jenže kdepak. Tam peníze nejsou. Jsme přece „v krizi“.
Hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich (KDU-ČSL) na sociálních sítích opakovaně varuje: „Kraj nemá peníze.“ Přiznává, že škrtá. Že nemůže navýšit peníze pro sociální služby, že školství, zdravotnictví nebo dopravní infrastruktura trpí. Ale když přijde Velká cena, najednou se najde 170 milionů ve veřejných pokladnách (městské, krajské, státní) jako mávnutím kouzelného proutku.
Kdo ví, možná ty motorky budou rozvážet seniory na dialýzu?
Je přitom paradoxní, že se akce prezentuje jako „návrat tradice“. Jenže tahle tradice už jednou z finančních důvodů skončila – nebylo na ni. Město i kraj si to před pěti lety spočítaly. Nyní, v době inflace, nutnosti posílení obrany (až 5 procent HDP) , zhoršující se péče o seniory i zoufalých výzev neziskových organizací o přežití, se ale zázračně změnila priorita.
Přijedou, ale nezaplatí si to?
Celkově organizátoři počítají, že na závody od pátku do neděle prý dorazí 200 tisíc diváků. Pak vystává otázka, to sem jezdí tak chudí lidé, že akci nejsou schopni zaplatit ze vstupného? Navíc jsou zde peníze z reklamy a televizních práv? Pro pět ran do veřejných pokladen – to opravdu musíme kratochvilnou neekologickou zábavu dotovat skoro 200 milionů. Pozor, top nejsou peníze politiků, ty nejdou z jejich kapes, ale z peněz nás všech. Opravdu super pocit pro brněnského či libereckého občana, že dotuje zábavu hlavně západoevropským turistům. Řeči o tom, že sem prý přiváží peníze, jsou absurdní ve světle toho, že nejsou schopni zaplatit ani plné nedotované vstupné. Jistě koupí si zde „pivo a burger“. Ale při standardní patnáctiprocentní dani ze zisku by akce musela vyprodukovat přes miliardu zisku, aby nám vrátili těch 170 milionů. pozor zisku nr nákladů, a jak známe leckteré podnikatele v gastru, žádný zisk není, to je taková charita. A navíc, jak jsem slyšel jednoho „podnikavce“ – ještě pořád si sanují ztráty z Covidu. Možná se něco o málo více vybere na spotřební dani a DPH. Ale nejlepším případě se vrátí tak přibližně sto milionů do veřejných pokladnic, Nota bene zástupci kraje a města Brna se nechali slyšet, že ve spolupráci s experty musí teprve spočítat reálný přínos pro region a město.
Proč má přemýšlivější občan úpocit, že tohle mělo být spočítáno dávno před akcí?
Zvítězil benzin a byznys
Otázkou zůstává, proč o takové sumě nerozhodovali občané? Proč nebylo krajské a městské (brněnské) referendum?
Vždyť jde o desítky (v součtu se státními „penízky“ stovky) milionů veřejných peněz, které by mohly pomoci tisícům lidí. Takhle pomohou hlavně promotérům, hoteliérům, marketingovým agenturám a fanouškům rychlých strojů z Německa a Rakouska.
A ještě jeden aspekt nelze přehlédnout: ekologie. Zatímco děti ve školách počítají svou „uhlíkovou stopu“, kraj i město pumpují desítky milionů do akce, která bude mít stopu jako tanková divize. Klimatické závazky, dekarbonizace, snižování emisí?
V Brně očividně neznámý pojem, pokud se netýká občanů, kteří mají třídit odpad a jezdit MHD.
MotoGP se tak vrací do Brna jako symbol pokrytectví veřejné správy: pro nemocné, na obranu, samoživitelky, seniory a opomíjené nejsou peníze. Ale pro dny, kdy se město otřásá řevem motorů a výpary z benzinu, je kapsa státu, kraje i města dokořán.
Tak si to užijme. A až budete čekat na jediné brněnské lékařské pohotovosti (zřizované krajem) nebo místo v domově seniorů, nezapomeňte: přednost mají závody motorek.
A propos je ježdění na motorce zdravé, doporučil někdy někomu lékař jako pohybovou aktivitu jízdu na motorce?
(autorský názorový článek, modifikovaně psáno pro LN)