Článek
Denně projíždějí českými dálnicemi a silnicemi stovky kamionů. Mnohé z nich však nepředstavují jen běžnou součást dopravního provozu, ale také vážnou hrozbu. Řidiči, pod tlakem přísných termínů a finančních pobídek, často porušují povinné bezpečnostní přestávky. Co je však ještě horší – pomocí sofistikovaných metod obcházejí tachografy, které mají právě tato pravidla hlídat.
Jak podvádějí s tachografy?
Manipulace s tachografy je překvapivě rozšířená. Někteří řidiči používají magnety, které dokážou oklamat snímače jízdy v převodovce. Jiní přepínají na řidičské karty svých kolegů, čímž uměle prodlužují „bezpečnostní přestávky“, zatímco kamion ve skutečnosti dál brázdí silnice.
Nedávné kontroly policie odhalily několik případů kamionů s upravenými tachografy. Tento fenomén je alarmující nejen z hlediska porušování zákonů, ale i kvůli technickým důsledkům, které s sebou přináší.
Manipulace s tachografy nezůstává bez následků. Vyřazení elektronických asistentů, jako je ABS (protiblokovací systém brzd), může mít fatální důsledky.
Pokud kamion náhle brzdí na mokré vozovce nebo v krizové situaci, technologie, která má minimalizovat riziko nehody, prostě nefunguje.
Pozor, řekněme důrazným hlasem - šofér, který takto upravuje svůj vůz, si zahrává nejen se zákonem, ale i s životy ostatních účastníků silničního provozu!
Vy kteří se jich zastáváte, či je perfidně omlouváte, budete stejjně mluvit, až Vám přejedou syna nebo maminku?
Důvody: tlak na výkon a nízké sankce
Hlavním motivem řidičů je finanční zisk. Čím více kilometrů najedou, tím více vydělají. Někteří zaměstnavatelé údajně navíc nevytvářejí vhodné podmínky pro dodržování odpočinkových pravidel, čímž řidiče nepřímo nutí k podvádění.
Dalším problémem je relativně nízká vymahatelnost práva. Sankce za porušení pravidel často neodradí, protože odhalené případy jsou jen špičkou ledovce.
Jak situaci řešit?
1. Zvýšení kontrol a efektivity pokut: Policie by měla intenzivněji kontrolovat kamiony, a to nejen na dálnicích, ale i na vedlejších silnicích. Současně je třeba zpřísnit sankce za manipulace s tachografy. A důsledněji je vymáhat!
2.Zlepšení podmínek pro řidiče : Zaměstnavatelé by měli více dbát na dodržování pracovních režimů a podporovat odpočinek řidičů.
3. Technologické inovace : Výrobci by měli vyvíjet tachografy, které budou odolnější vůči manipulaci.
Závěrem pár slov
Nalijme si čistého sojového latté: Manipulace s tachografy není jen otázkou individuální nezodpovědnosti, ale systémového selhání.
Řidiči kamionů jsou často nuceni balancovat mezi tlakem zaměstnavatelů, vlastními potřebami a bezpečností na silnicích. Řešení této situace vyžaduje spolupráci státu, firem, policie, občanské veřejnosti a hlavně samotných řidičů - včetně těch cizozemských. Víme není a nebude to opravdu snadné, avšak bezpečnost na silnicích by měla být prioritou pro všechny!