Článek
Ještě jste nezkusili klasickou hudbu?
Stejně jako u výtvarné výchovy nejde jen o to, zde umíš, neumíš zpívat. Hudební výchova je pro život důležitá. Kromě teorie, ve které se seznámí s našimi i cizími skladateli a třeba zlehka nahlédnou do notových zápisů, mohou získat schopnost vnímat krásu hudby. Noty, jsou vlastně takový mezinárodní jazyk. Hudebníci a muzikanti na celém světě je dokážou přečíst a ti výjimeční přenesou noty do tónů a nádherných skladeb a melodií.
Některé základní školy zažívají takový nešvar.
Bohužel v současné době je takovým nešvarem na některých základních školách toto: “ Něco si pustíme, paní učitelko.“ A celá „výuka“ je pak poslech písniček z různých zdrojů, na klasiku nedojde vůbec, to by je přece nebavilo. Chce snad mít učitel hudební výchovy od žáků klid, tak jim něco pustí a víc neřeší?
Doufám, že více učitelů se svému předmětu opravdu věnuje. A třeba Mozarta prezentuje ukázkami z filmu Amadeus. Je dlouhý, asi tři hodiny, to by žáci nevydrželi. Myslíte si, že ne? Krása hudby je dokáže úplně pohltit. Ale, to jim musíte ukázat, že klasická hudba existuje. A ne si v hodině, jen tak něco pustit. Už aby zvonilo. To opravdu ne.
A co naše lidovky?
Naše národní písně, tzv. lidovky. Ukazují dětem, jaký byl život dříve, mnoho událostí je obtisknuto právě v lidové písni.
Zatracovaný „popík“.
Samozřejmě nezavrhujme ani moderní hudbu a bavme se s dětmi o tom, co rádi poslouchají a proč. Nakonec vás mile překvapí, že ten haněný popík např. písničky Michala Davida, úplně všichni do detailu znají. Text i hudbu. A chtějí použít na rozlučku se základní školou: Pár přátel stačí mít, co uměj za to vzít………
Když se tak s dětmi v hudební výchově bavíme o tom, co chtějí nebo nechtějí zpívat, vybírají ze zpěvníků své oblíbené skladby. Díky několika dílům zpěvníků: Já písnička, si vybere každý. Pak už zkoušejí nové melodie a texty. A nadšenci zkouší třeba uzpívat Martu Kubišovou s jejím…..Nechte zvony znít……
Tanec, pojďme to vyzkoušet.
Neviděla jsem nechuť k hudební výchově. Učila jsem ji docela dlouho a leckdy jsme přidali i tanec. Chlapci samozřejmě chtěli zkusit break dance a děvčata nadchla ukázka Ššššš, šepotám. A kdo by nechtěl zkusit tanec s hudbou makareny, hříšného tance a dalších. I ty lidové přišly na přetřes. Nakonec děvčata, která se věnovala Mažoretkám, přišla do hodiny v kostýmech a předvedla své umění. Všichni chtěli zkusit točit hůlkou tak ladně, jako ony. Taky jsem to zkusila, vypadalo to jednoduše, ale nic snadného to na poprvé nebylo.
Tak co říkáte, jsou ty výtvarné a hudební výchovy vážně k ničemu?