Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Reforma školství? Hlavně je nutná reforma některých učitelů

Foto: pexels

Co nám to zase ti nahoře vymysleli? Další reforma školství? Takových už jsme zažili a jsme tady pořád ve starých kolejích. Zřejmě je čas reformovat i učitele a vyjet z těch zajetých postupů.

Článek

Co nám to zase nahoře vymysleli?

Ano, v mnoha školách mezi učiteli rezonuje tato otázka. Co si to ti nahoře na ministerstvu školství a jinde zase vymysleli. Nová reforma, nový přístup k výuce. Ne všichni ve sborovnách budou nadšeni. S reformou přichází také hodně změn ve výuce, potřebujete hodně nových pomůcek, jenže škola právě nějaké nakoupila, ale ty se zrovna na novou reformu nehodí. A škola má omezený rozpočet a co svět světem stojí, peníze na pomůcky často schází. Učitel si musí poradit.

Učitelé, kteří jsou už dlouho v praxi.

Většinou budou přemýšlet, jestli se jich ta reforma ještě týká, přece už brzy ukončí svou praxi, tak proč něco měnit. Vždycky se to učilo takhle a kolik dětí už prošlo mýma rukama. Proč teď něco měnit? A to je ten kámen úrazu, jak přesvědčit zajeté praktiky o nutnosti změny, o modernizaci výuky: nějaké školení, jak projít změnou do moderního učení / mě přece nebude někdo říkat, jak to mám dělat, nikam nejdu/ Nabídka, doporučení a pomoc od jiného kolegy/ já bych spíš mohl učit je, ne oni mě/

Co si budeme povídat, takových učitelů ve školství ještě je a bude. Noví moc nepřicházejí, kdo tedy má učit? Přemlouvají se učitelé, kteří dosud učí, aby ještě zůstali. A učili postaru.

Noví mladí učitelé.

Často se bohužel stává, že nepochopili svoji novou roli. S žáky a studenty chtějí být hlavně kamarádi a mají představu, že budou učit v pohodě a v příjemném prostředí. Autoritu si získají svým kamarádským přístupem a žáci a studenti je budou mít rádi a všechno půjde velmi snadno. Omyl. Učitel je především zodpovědný za to, co naučí. Pokud bude rozdávat jen krásné známky, jen aby si to u studentů a žáků nerozházel, potom je nic nenaučí. Brzy pozná, že takový přístup není možný a učení je někdy opravdu náročné a žáci prostě taky něco musejí, nejen když se jim chce, ale i když se jim nechce. A věřte tomu, že se jim spíše nechce. Takže i ti noví učitelé potřebují reformu.

Učitelé nadšení pro změnu.

Nadšeně zkoušejí nové metody učení, shánějí si podklady a informace a učí nově. A narážejí na stojaté vody ve svých školách. Už jenom taková maličkost, jako je přemístění lavic do určitého uskupení ve třídě. Třeba pro práci ve skupinách, nemusí být a často není přijato kladně a s porozuměním, protože….takhle se to tady nikdy nedělalo, co je to za nápady….

A to nemluvím o využití moderních technologií, do kterých se kolegům někdy, tedy většinou nechce. To se pak skupina nadšených učitelů rázem stane trnem v oku ostatním. Ono totiž hrozí, že by se od nich měli snad něco učit a možná by někdo mohl chtít, aby je následovali a učili také nově. Jen to né!

Tito nadšení učitelé jsou, a doufám, že budou a celou reformu školství ustojí i přes odpor svých kolegů, leckdy i vedení školy.

Už nejsem v praxi, učím jen soukromě, mám stále kontakty na bývalé kolegyně, scházíme se a diskutujeme, jsem tedy v obraze. A další reformě školství fandím. Hlavně, ať na ni školy dostanou dost peněz, ať se povede reformovat i některé učitele a ať se vzdělávání stane zase důležitou činností v našich životech.

Darmo neříkali naši předci: Uč se, hloupých je dost.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz