Článek
Obsah výuky i styl výuky na našich školách se musí změnit. Dochází k revizi RVP a někde se učivo ubírá, jinde se musí přidat. Prostě škola musí odpovídat současným nárokům digitálního světa. Nemůžeme se stále učit, jako kdysi. Jenže, jak udělat takovou změnu? Museli by se hodně změnit i učitelé. A to na některých školách bude pověstný kámen úrazu. Učitelů je málo a na mnoha školách jsou rádi, že mají alespoň někoho a mohou pokrýt vyučovací proces. Jednoduše ve třídě musí vždy nějaký učitel být, jinak to nejde.
Někdo v té třídě musí být.
A jsme u otázky, kdo je to ten nějaký učitel? Jsou samozřejmě školy, kterým záleží na kvalitní výuce. V takové škole by se tzv. nějaký učitel neuplatnil. Jsou bohužel i školy, kde je tak zvaně letitý učitelský sbor, který už má své koleje vyjeté a každá změna je pro něj velký problém.
Zástupy zájemců o práci učitele nejsou.
Co s tím, když nejsou učitelé a je opravdu málo těch, kteří do školství vstupují po ukončení studia. Po ukončení školy s novými nápady a podněty k výuce. Mnoho se napsalo na téma platů ve školství. Není divu, že čerstvé síly se do sboroven moc nehrnou. A když přece, často narazí na zajeté pořádky. Co s inovacemi a jiným přístupem? To je pak těžké něco prosadit. Hodně záleží na suitě semknuté kolem vedení školy. Takoví ti „zakládající členové“, kteří pomalu tu školu ještě stavěli vlastníma rukama. Řečeno obrazně. A v mnoha školách se taková suita najde. Našeptává, podkopává, vysmívá se, a hlavně nechce nic měnit. Jak potom dělat změny ve školství, když je v mnohých školách takové pracovní prostředí. Někteří učitelé, kteří už dlouho učí, se domnívají, že mají tzv. patent na rozum. A snaží se odradit nové učitele od změn. Proč? Protože i oni by se museli změnit, vyjít ze svého zavedeného systému a něco se učit. Ne, to by bylo moc namáhavé, to se jim nechce. Raději budou tvrdošíjně hájit svoje zajeté pořádky.
Skvělé školy existují a snad budou přibývat.
Buďme rádi za školy, kde se pracuje i s pedagogickým sborem. A novinky se zavádějí a sbor se musí učit a přizpůsobit se současným požadavkům na vzdělávání. Tam potom žáci chodí rádi, protože se učí moderními metodami. Dokonce takové školy rodiče vyhledávají a jsou ochotni vozit své děti i na značnou vzdálenost, jen aby byli žáky té skvělé školy.
Jak je známo, každý tlak vyvolává protitlak. Co s tím? Je nutné provést změny ve školství a kriticky zhodnotit, kdo zvládá a kdo ne. I v době, kdy není dlouhý zástup zájemců o učitelské povolání, i v této době je nutné vytvářet tlak a odolat protitlaku. Je to pro dobro dalšího vzdělávání. Jenom vzdělaní lidé si pak v životě poradí a nestanou se součástí stáda.