Článek
Před nástupem na střední školu nebo učiliště, musí žáci základní školy skládat přijímací zkoušky. Až sem to zní logicky. Ano, vybereme si pro naši školu úspěšné žáky a budoucí studenty a ti, kteří při zkoušce neuspěli, musí vzít místo ve školách či učilištích, které zbylo. To taky zní logicky.
JENŽE!
Jednou je v přijímačkách lehčí matematika, jindy zase čeština. Další rok to může být třeba opačně. Proč? Přijímací zkoušky mají mít nějaké stálé parametry a nastavenou obtížnost. Proč by se to každý rok mělo měnit? Není k tomu důvod. Je to nefér vůči žákům, kteří se chtějí dostat na vybranou školu. A zrovna v době jejich zkoušek, je jeden z testů obtížnější, než byl v loňském roce.
Příprava k přijímačkám a maturitám. Velký byznys, nebo ne?
Příprava na přijímací zkoušky má probíhat v základních školách. Děti mají být připraveny ze školy. Maximálně pro ně škola připraví jakési shrnutí a soustředěné opakování. Pak už jdou jenom ke zkouškám. Tak to kdysi bývalo, žádné extra přípravné kurzy, které musí platit rodiče. Připravila nás škola, v posledním ročníku jsme chodili opět jen do své školy a zdarma na extra výuku, kde jsme si spíše opakovali už naučené učivo.
Dnes jsou v testech věci, které se třeba žáci základních škol ani neučili, nebo jenom okrajově. Jak je tohle možné? Asi tak, že v současné době je příprava k přijímačkám obrovský byznys. Dokonce vycházejí nové a nové publikace na přípravu k přijímačkám. A přece je čeština a matika pořád jenom jedna, nebo ne?
Stejně tak je velký byznys příprava k maturitě. V mnohých školách v posledních ročnících probíhají jen přípravy na maturitní slohy, ústní zkoušky, testy. Dobře, ať probíhají, škola má za úkol své studenty připravit na závěrečnou zkoušku, maturitu. Ale proč i tady je jeden rok maturita z angličtiny snazší, než byla vloni. A s češtinou je to stejné.
Maturita skládaná po kouskách. Proč?
A to nemluvím o tom, že části maturity může student opakovat. Prostě maturitu dodělá po částech, po kouskách. My jsme měli maturitní písemky. Rozsah byl minimálně 4 strany A4. Zvládli jsme to. Potom byla ústní část a buď jsi udělal, nebo ne. Pokud ne, byl opravný termín v září. Pokud ani tam jsi neuspěl, bylo možné opakovat ročník a jít opět k maturitě.
Dnes tedy každý rok jiná obtížnost, proč? Asi proto, aby mohly vycházet další a další příručky k přípravě na maturitu. Kniha se jmenuje třeba: Maturita z angličtiny pro rok 2025. To jako chtějí autoři tvrdit, že angličtina v předchozím roce byla jiná. Ne, je pořád stejná, ale nová příručka za cca 780 Kč, to se vyplatí, no ne?
Reforma školství, co nám přinese?
Prošla reforma ve školství, maturitu a zřejmě i přijímačky čeká nový kabát. Jak to bude vypadat, teprve uvidíme. Třeba už nebude dvojí metr – tedy různá obtížnost v různých letech. Uvidíme.