Článek
V poslední době je školství stále „na tapetě“. Mluví se a mluví, doporučuje se, přikazuje. A výsledek? Do školy přijde kvalifikovaný učitel, který si doplnil vzdělání podle zákona a je odmítnut. Současná situace v českém školství, co se týče učitelů kvalifikovaných pro daný vyučovací předmět, není zrovna ideální. A tohle se děje.
Doplň si vzdělání!
A když se tedy učitelé snaží a doplňují si vzdělání, narazí na nezájem. V rozvrhu se jim objevují jiné předměty, než na které mají vzdělání. A jejich vystudovaný předmět učí někdo jiný a klidně nekvalifikovaný. Ptáte se proč? Taky tomu nerozumím.
Představte si, že si doplňuje vzdělání, učíte na plný úvazek, skládáte zkoušky a po dokončení vás čeká jen. „Aha, ale my jsme tvůj předmět dali tady Maruš, sice nemá kvalifikaci, ale ona to nějak zvládne.“
Dobře, oslovíte jinou školu. A tam se dozvíte, že už mají udělaný rozvrh a ta paní co váš předmět učí, to docela zvládá.
Tak co vlastně chceme?
Kvalifikované učitele necháme stát stranou a někým to zaplácneme. Marně si rodiče stěžují, že dotyčný učitel nebo dotyčná učitelka špatně učí a děti nejsou řádně připraveny např. na přijímací zkoušky.
Vůbec se nedivím, že nejsou připraveny, když třeba češtinu někdo učí „tak nějak“ a když už všem hoří pomyslná koudel, je třída předána kvalifikované češtinářce se slovy: „A nezapomeň, že musí být připraveni k přijímacím zkouškám.“ Co tak má asi češtinářka dělat, když má dohánět zanedbané učivo i za několik ročníků? Asi nějaké „Abraka dabra“. Ale škola jede v daném módu dál. Ačkoliv ví, že se zase bude dohánět a rodiče budou muset shánět doučování.
A v jiných předmětech je to podobné. Informatiku učí někdo nějak. Přitom je velmi důležité rozumět si v dnešní době s počítačem. No jo, ale paní učitelka/pan učitel je něčí známá/známý, takže žádné komentáře. A že děti nic nenaučí, až si samy stěžují, že v hodinách nic nedělají. Koho by to zajímalo, že?
Studenti řádně studujte!
Takže studenti pedagogických fakult, pilně studujte, odborníci z různých oborů, koukejte si dodělat alespoň pedagogické minimum, třeba při žádosti o místo nebude mít škola „už hotový rozvrh“.
Napadá mě poslední replika z filmu „Bony a klid.“ Na konci filmu stojí vekslák a říká: „Chceš bony, bony, chceš bony? Tak co chceš?
/Vekslák a bony - pro vysvětlení mrkněte na Google, případně pomůže AI/
Co my od těch kvalifikovaných učitelů vlastně ještě chceme?