Hlavní obsah
Zdraví

Nejdůležitější v ordinaci je zřejmě zdravotní sestra. Myslím, že ne

Foto: Mgr. Kateřina Wernerová - se souhlasem autorky

Žádný strom neroste do nebe. Pokud potkáte ve zdravotnickém zařízení příliš ambiciózní zdravotní sestru, není to vždy výhra. Ale nenechte se manipulovat. Máte svoji hrdost.

Článek

Už jste jistě prošli péčí zdravotní sestry, která sedí v místnosti před ordinací a volá pacienty k lékaři. Zcela bez ostychu se vás ptá před ostatními čekajícími pacienty, s čím jste přišli a co potřebujete. Neodpovídejte. Nesmí se vás takto veřejně vyptávat. Žádejte při vstupu do ordinace své soukromí. Když je tedy v místnosti sestry ještě nějaký další pacient, nesmí se vás sestra ptát na vaše potíže. Myslela jsem si, že tento jev už vymizel, ale stále se ještě objevuje.

Zdravotní sestra „důležitá“ vstupuje na scénu.

Slyšela jsem o sestřičce, která doprovodila pacientku až k lékaři, rozuměj: vnutila se do ordinace, a tam jí začala udílet rady. Šlo o kontrolu, kterou si vyžádala pacientka, protože měla pochybnosti, zda se po operaci neděje něco špatného. Stále nám pacientům všichni zdravotníci připomínají, že je lépe přijít zbytečně než pozdě. Dotyčná pacientka se vypravila za svým lékařem, který ji operoval. Předem se k němu objednala. Byl vyhlášený specialista. Když dorazila, posadila se v čekárně a kolem procházela ona zdravotní „důležitá“ sestra a tvářila se veledůležitě. Čekalo se na příchod lékaře. Nakonec přišel náhradní lékař, protože se protáhla jakási operace, tak ten původní nemohl přijít a provádět kontroly. V ten okamžik se dotyčná důležitá postavila do dveří a vyvolávala postupně pacienty. Až sem je to v pořádku, má pomáhat lékaři, tak volala pacienty do ordinace. V ordinaci má asistovat lékaři, ale zcela určitě nemá komandovat pacienty.

Průběh kontroly v ordinaci – sestra „důležitá“ začala úřadovat.

Pacientka zahájila rozhovor s lékařem a po první větě jí sestra skončila do řeči, začala ji poučovat, že s tímto problémem není třeba zatěžovat lékaře a rovnou ji začala postrkovat ven z ordinace, protože tohle přece vyřeší ona sama. Nevím, jak sestru napadlo, že může s pacientkou manipulovat. Pacientka se zastavila a otočila se na sestru, aby jí důrazně vysvětlila, že když chce mluvit s lékařem, tak chce mluvit s lékařem, a ne řešit svůj problém se zdravotní sestrou. Přítomný lékař se jen divil, co se to v ordinaci děje. Zřejmě nevěřil svým očím.

Sestra důležitá vyklidila pole. Zmizela, jak pára nad hrncem. Je nutné, jak ukazuje tento příběh, aby si některé zdravotní sestry uvědomily své role a naučily se chovat k pacientům. Pak už snad konečně vymizí telefonáty nebo rozhovory tohoto typu:

Pacientka: „Dobrý den, potřebovala bych mluvit s lékařem.“

Sestra: „Dobrý den, co potřebujete?“

Pacientka: „Mluvit s lékařem.“

Sestra: „A s čím máte potíže? Co chcete s lékařem řešit?“

Pacientka: „Chci mluvit s lékařem, ne s vámi.“

Snad to zdravotní sestra pochopila a už se nebude v budoucnu takto vyptávat ani po telefonu ani ve dveřích mezi ordinací a čekárnou.

Ano, vážíme si zdravotních sester, ale musejí si uvědomit, že mají nějaké přesně určené kompetence, které prostě nemohou překračovat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz