Článek
Jakmile přišla ke slovu umělá inteligence a naučili jsme se ji využívat, hned se objevilo i její zneužívání. Například ve školách už téměř není možné zadávat samostatnou práci pro studenty na domácí přípravu. Vše mají hotové během okamžiku ve spolupráci s umělou inteligencí. Ano, je to zajímavý nástroj a pomocník, ale něco taky přece musíme umět sami. Za použití vlastní neumělé hlavy a vlastního myšlení. Jenže to chce píli a snahu. A to se mnohým nechce. Snažit se a učit se.
Už poměrně dlouho se ve školách řeší ono známé: všechno najdu na internetu. Mnohokrát se připomínalo a apelovalo na to, že není možné se se vším obracet na internet. V běžném životě musíme řešit různé situace a než si to všechno vygooglíme, tak už musíme rozhodnout. Co a jak dělat, jak se zachovat. A teď tedy máme další možnost, všechny úkoly, které bychom složitě a obtížně plnili, protože to by bylo moc namáhavé, svěřit na zpracování umělé inteligenci. Je to pro nás dobré nebo špatné?
Vážně to chceme?
Zastavme se a ptejme se sami sebe. Opravdu už nechceme nic sami rozhodnout, přičinit se vlastní pílí a mít radost z výsledku? Nevzdělané davy jsou velmi dobře ovladatelné a často i přes svoji ovladatelnost zneužívané. Chceme být součástí stáda? Doufám, že ne.
Někteří studenti ve školách jsou nadšeni, že přelstili své učitele a oni nemají šanci poznat, kdo úkol či seminárku napsal. Věřte, že mají. Znají své žáky a studenty moc dobře a vědí, kdo se jak staví k zadanému úkolu. Student tedy přinese práci „uměle vytvořenou“, kde si zadal i stupeň znalosti, aby to nikdo nepoznal. Vydává ji za svou. Třeba takový překlad do cizího jazyka. Dobře, student odevzdá práci a učitel se ho dotáže, zda ji zpracoval sám. Po kladné odpovědi ze strany studenta není nic jednoduššího, než ho nechat ústně mluvit na zadané téma úkolu. A najednou, ta krásná „umělá“ souvětí končí v jednoduchých větách, zpracované téma nemá v ústním podání zkoušeného studenta už takovou obsáhlost, hloubku ani slovní zásobu. Kdo tedy vypracoval domácí úkol? Odpověď známe.
Tak jen doufám, že chceme být lidmi inteligentními a myslícími a nechceme být jen tak nějak „uměle inteligentní.“