Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Úkoly, seminárky, diplomky napíše už jen umělá inteligence? To snad ne

Foto: Mgr. Kateřina Wernerová

Chceme něco umět, chcete být vzdělaní? Někteří chtějí nejméně námahy a nejvíce benefitů. Umělá inteligence za nás pracuje, ale je to vážně jenom výhoda? Nebýt součástí stáda, to je to, oč tu běží.

Článek

Jakmile přišla ke slovu umělá inteligence a naučili jsme se ji využívat, hned se objevilo i její zneužívání. Například ve školách už téměř není možné zadávat samostatnou práci pro studenty na domácí přípravu. Vše mají hotové během okamžiku ve spolupráci s umělou inteligencí. Ano, je to zajímavý nástroj a pomocník, ale něco taky přece musíme umět sami. Za použití vlastní neumělé hlavy a vlastního myšlení. Jenže to chce píli a snahu. A to se mnohým nechce. Snažit se a učit se.

Už poměrně dlouho se ve školách řeší ono známé: všechno najdu na internetu. Mnohokrát se připomínalo a apelovalo na to, že není možné se se vším obracet na internet. V běžném životě musíme řešit různé situace a než si to všechno vygooglíme, tak už musíme rozhodnout. Co a jak dělat, jak se zachovat. A teď tedy máme další možnost, všechny úkoly, které bychom složitě a obtížně plnili, protože to by bylo moc namáhavé, svěřit na zpracování umělé inteligenci. Je to pro nás dobré nebo špatné?

Vážně to chceme?

Zastavme se a ptejme se sami sebe. Opravdu už nechceme nic sami rozhodnout, přičinit se vlastní pílí a mít radost z výsledku? Nevzdělané davy jsou velmi dobře ovladatelné a často i přes svoji ovladatelnost zneužívané. Chceme být součástí stáda? Doufám, že ne.

Někteří studenti ve školách jsou nadšeni, že přelstili své učitele a oni nemají šanci poznat, kdo úkol či seminárku napsal. Věřte, že mají. Znají své žáky a studenty moc dobře a vědí, kdo se jak staví k zadanému úkolu. Student tedy přinese práci „uměle vytvořenou“, kde si zadal i stupeň znalosti, aby to nikdo nepoznal. Vydává ji za svou. Třeba takový překlad do cizího jazyka. Dobře, student odevzdá práci a učitel se ho dotáže, zda ji zpracoval sám. Po kladné odpovědi ze strany studenta není nic jednoduššího, než ho nechat ústně mluvit na zadané téma úkolu. A najednou, ta krásná „umělá“ souvětí končí v jednoduchých větách, zpracované téma nemá v ústním podání zkoušeného studenta už takovou obsáhlost, hloubku ani slovní zásobu. Kdo tedy vypracoval domácí úkol? Odpověď známe.

Tak jen doufám, že chceme být lidmi inteligentními a myslícími a nechceme být jen tak nějak „uměle inteligentní.“

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz