Hlavní obsah
Cestování

Autobus z roku 1940 hrál nejen ve filmu Jeden život, fotoreportáž z oslav 125 let tramvají v Olomoci

Foto: Lenka Hoffmannová

Na Den vítězství si zájemci prohlédli vozový park Dopravního podniku města Olomouce, DPMO tak oslavil 125 výročí zavedení tramvajové dopravy ve městě.

Článek

Dopravní podnik města Olomouce uspořádal pro návštěvníky k 125. výročí zahájení tramvajové dopravy ve městě spoustu atrakcí. Od Hlavního nádraží vyjížděly tramvaje a autobusy jak současně používané, tak ty historické.

Foto: Lenka Hoffmannová

Nedaleko Hlavního nádraží stojí nová vozovna DPMO, tam se přijeli představit také policisté a záchranáři se svým zásahovým vozem a sanitkou.

Foto: Lenka Hoffmannová

Moderní vozovna nabídla návštěvníkům možnost si prohlédnout v klidu a bezpečí jak historické automobily, autobus i tramvaj, tak vozy současně sloužící veřejnosti v městské přepravě.

Foto: Lenka Hoffmannová

Automobil Z4 Roadster vyrobila v roce 1933 Zbrojovka Brno. Pod kapotou se nachází. závodní tzv. 1000 mílový motor se zvýšeným výkonem, vůz se v letech 1933 a 1934 zúčastnil legendárního závodu 1000 mil Československých. Tento automobil pochází ze známé sbírky Jaroslava Dolanského.

Foto: Lenka Hoffmannová

Automobil Z6 „Hurvínek“ vyrobený v roce 1936 ve Zbrojovce Brno. Tento malý lidový automobil se vyráběl v letech 1935 až 1936, vzhledově byl inspirován mílovými vozy, které se účastnily úspěšně legendárního závodu 1000 mil Československých. Tento automobil pochází také ze známé sbírky Jaroslava Dolanského.

Foto: Lenka Hoffmannová

Automobil Tatra 57A byl vyrobený ve firmě Tatra Kopřivnice. Jeho přezdívka je hadimrška, v letech 1931 až 1948 jich bylo vyrobeno na 27 tisíc vozů. Hlavními konstruktéry tohoto vozu byli Erich Ubelacker a Erich Ledwinka, technický ředitel automobilky.

Foto: Lenka Hoffmannová

Olomouc má devět nových oboustranných tramvají EVO1/o od firmy Pragoimex

„Předmětem veřejné zakázky byl nákup vozů s oboustranným odbavováním cestujících, jsou to tramvaje, které primárně potřebujeme na provoz trati na Nové Sady, kde není na konci smyčka na obracení vozů. Tento typ tramvají je pro nás ale výhodou i při rekonstrukcích stávajících tratí. Díky oboustranným soupravám bylo možné v nedávné době například zachovat částečný tramvajový provoz v centru města při budování mostu na Masarykově třídě. Vozy jsou vybaveny klimatizací, automatickým systémem sčítání cestujících a také vyhřívanými sedačkami, cestující si je chválí,“ uvádí Jaroslav Michalík, předseda představenstva DPMO.

Tramvaje EVO1/o jsou vybaveny celkem sedmi dveřmi, čtyřmi na pravé straně a třemi na levé straně tramvaje s možností otevření ve směru jízdy pouze na pravé straně. Kapacita tramvají EVO1/o je 27 sedících a 85 stojících cestujících. Vozy jsou plně nízkopodlažní, umožňují nabíjení elektronických zařízení prostřednictvím USB zásuvek. Interiér chrání nástřik nanotechnologií proti zápachu a bakteriím a ochranná folie proti vandalismu.

Pořizovací cena devíti vozů je 314,5 miliónů korun, tzn. téměř 35 milionů za jednu, náklady na servis vozů po dobu čtyř let budou 14,7 miliónů korun. 81 % uznatelných nákladů z pořizovací ceny pokryla dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).

Foto: Lenka Hoffmannová

Tento historický hasičský vůz vyrobený v roce 1929 vlastní Sbor dobrovolných hasičů v Olomouci-Chválkovicích, je to hasičský vůz s motorovou stříkačkou Škoda 125/154.

Poprvé vyjíždělo toto hasičské auto k požáru již neexistující sladovny v sousedním Týnešku v červnu 1931.

Foto: Lenka Hoffmannová

Chválkovickým hasičům slouží tento hasičský vůz dodnes, k vidění je také během slavnostního průvodu městem ke sv. Pavlíně, také při loučení s prázdninami s hasiči a Městskou policií na Horním náměstí.

Foto: Lenka Hoffmannová

Tramvaj s evidenčním číslem 16 byla spolu s dalšími třemi vozy vyrobena v roce 1914 v Moravskoslezské vagónce ve Studénce. Šlo o první tramvaje objednané přímo městem poté, co Olomouc v roce 1904 převzala do vlastní režie provozování tramvajové dráhy. Cestujícím sloužila až do roku 1956.

V oddílu je 16 míst k sezení a 20 míst k stání, celkem s plošinami 30 míst k stání. Tramvaj má elektrickou výzbroj Siemens, dosahuje rychlost až 25 km/hodinu,

Foto: Lenka Hoffmannová

Nejen malé děti čekaly až na ně přijde řada, šlapadlem zazvonily v tramvaji až se to rozléhalo po celé hale.

Foto: Lenka Hoffmannová

O prohlídku této historické tramvaje, kulturní památky, byl enormní zájem.

Foto: Lenka Hoffmannová

Tento historický autobus Tatra T27/64a Diesel vyrobený v roce 1940 si zahrál již v mnoha filmech, také v těch hollywoodských. Má podobné uspořádání polstrovaných sedadel jako staré tramvaje, mají sedadla podél bočních stěn, cestující sedí zády k oknu. Autobusy jezdily v Olomouci v rámci městské dopravy tam, kam nevedly koleje.

Tento autobus má od roku 2006 novou poznávací značku V 4351.

Tento autobus má od roku 2006 novou poznávací značku V 4351,

Foto: Lenka Hoffmannová

„Ten autobus přiváží cestující před Hlavní nádraží v Praze ve filmu Jeden život,“ popisuje jeho majitel. Ten má doma celkem 27 veteránů.

„Jo, můžete přijet, manželka bude v kuchyni, ta vám otevře, já budu v dílně, tam udržuju v kondici moje veterány, a také samozřejmě sebe,“ souhlasí s návštěvou aktivní pán, který nedávno oslavil 85 let.

Foto: Lenka Hoffmannová

Děti navštívily jednotlivé exponáty a plnily úkoly, to se jim zaznamenalo do brožurky, nakonec obdržely malou odměnu.

Foto: Lenka Hoffmannová

Dívky budou mít památeční vtipné foto, jako vzpomínku na zajímavě prožitý den.

Foto: Lenka Hoffmannová

Děti plnily úkoly s vervou a nadšením, pořadatelé z DPMO pro ně připravili zajímavý den.

Foto: Lenka Hoffmannová

Takový výhled má řidič/ka tramvaje z kabiny.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz