Hlavní obsah

Jsou školní rozvrhy největším problémem českého školství? To jako fakt?

Foto: Anastasiya Gepp, pexels

Líný učitel viditelně dostál své přezdívce, protože je líný i trochu přemýšlet.

Článek

Nebo si sám vyzkoušet to, co tak zapáleně kritizuje. Klidně i s pomocí AI. Jenže to by byla práce a práce smrdí. Kritizovat a nasazovat psí hlavu je o tolik snazší. A má to čtenost. Snadné soudy a snadná řešení mají úspěch zaručen, i když jsou jenom z říše sci-fi.

V první řadě by mě zajímala škola, kde i malé děti mají odpolední vyučování do čtyř. Neznám totiž ani jedinou, kde by prvňáčci, nebo druháci něco takového měli. Snadno. Nejsou schopni se tak dlouho soustředit a školní osnovy na to kupodivu myslí. Mají tudíž přesně tolik předmětů a v takové frekvenci, aby nebyli přetěžovaní. A protože mají jednu paní učitelku, tu svojí, není to problém ani v organizaci školy.

Střídání učitelů podle předmětů začíná až na druhém stupni základní školy. Také výrazně přibyde předmětů. Pak ale začne být sci-fi vynechat odpolední vyučování a zrovna tak dávat hlavní předměty jen na ráno. Bylo by to sice hezké, ale na větších školách nerealizované.

Představte si školu, která má od každého ročníku několik tříd. I ta má pouze omezený počet učitelů a každý učitel má aprobaci na dva předměty. Takže učí třeba češtinu+dějepis, nebo matematiku+fyziku… Tudíž předměty, které by v ideálním případě měly být na rozvrhu všech tříd ráno. Nevím, jak by to podle Líného učitele měl ředitel školy vyřešit, protože to je neřešitelný problém i pro AI. Leda by ministerstvo školství přidělilo ředitelům škol obraceče času z Harryho Pottera, aby ti učitelé mohli být třeba na čtyřech hodinách současně. Jak jsem už psala, může si Líný učitel podobné rozvrhy vyzkoušet, stačí jen chtít.

Další problém by nastal s učiteli všech možných „výchov“, kteří by museli chodit až na odpolední vyučování a učit nejspíš do noci, aby všechny hodiny ve všech třídách stihli. Pak by se ale také těžko realizovalo, aby děti neměly dlouhé pauzy mezi vyučováním. Nebylo by podle vás nejlepší, aby každé dítě mělo své osobní učitele, kteří by ho opečovávali, aby nebylo přetěžováno a mělo všechno vzorové a úžasné? Vtipné, že?

České školství má spoustu problémů a spoustu věcí, které by bylo dobré řešit. Ale to, co kritizujete, je totální nesmysl. Svět není ideální a dítě by se mělo naučit v takovém světě žít. Není úkolem ani rodičů a ani školy, aby dítě oprašovali a odmetali mu z cesty každé smítko nepohodlí. Jejich úkolem je připravit dítě na život. A ten se s nikým nemazlí a nepřipravuje mu ideální prostředí a ideální podmínky. Je vidět na dnešní mladé generaci, že oni si tak život představovali a představují a ta srážka s realitou je pak hodně bolestivá.

Proto přestaňte nasazovat školám a učitelům psí hlavu za něco, co se nedá ovlivnit, ani změnit. Prioritou by mělo být dostat do škol opravdu kvalitní a zapálené učitele, ne řešit, kterou hodinu je matika. To se ale nepovede, dokud budou ve školství vydělávat jen zlomek toho, co si vydělají v soukromém sektoru. I kdybych byla sebelepší pedagog, nejsem Matka Tereza. Když uvidím, že si ve firmě vydělám násobně víc, proč se rozčilovat s cizími dětmi? Láska k povolání je sice hezká věc, ale pouze pokud vás uživí. A pokud platíte mizerně, musíte vzít za vděk těmi, kdo by se jinde neuživili.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz